Google Glasses worden geweerd in Amerikaanse casino’s. Met zo’n staaltje moderne techniek op je neus is het natuurlijk vragen om “vals spelen” bij “kans spellen”. Waar zouden we die revolutionaire bril nog meer voor kunnen inzetten?

Vals spelen?

Het systeem van Black Jack is allang gekraakt en slimme kaartentellers kunnen ook zonder Google Glasses met winst het casino verlaten. Als je maar de moeite neemt, maar ook de hersencapaciteit hebt, om al die kaarten te tellen en te onthouden. Ik heb dat niet, dus geef mij maar de Google Glasses…
Waar zou ik nog meer vals kunnen spelen met Google Glasses? Bij toetsen of examens? Hoe gaan Google Glasses in de toekomst ingezet worden in het onderwijs?

Geheelonthouders

Ik ben zelf een docent op het MBO die het gebruik van de moderne techniek en social media toejuicht en inzet als leermiddel. Het gebruik van social media  in het onderwijs staat nog in de kinderschoenen, maar ik voorzie dat er in de toekomst veel meer gebruik gemaakt van gaat worden om daarmee het onderwijs te verrijken. Ik ben namelijk, net als Fons Jansen, van mening dat onze hersenen geen stoffige encyclopedie zijn, een opslagplaats voor  kennis.
Fons wie? Fons Jansen was een cabaretier die vooral actief was in de jaren ’60 en ‘70. Hij had een aantal grappen waarbij hij als schooljongen commentaar leverde op het onderwijs.
“En waarom laten ze je zo’n geschiedenis boekie uit je hoofd leren?
Zijn ze dan uitverkocht? Sinds ze de boekdrukkunst hebben uitgevonden, moeten wij alles uit ons hoofd leren. Dat is het enige wat je op school leert. Hoe je examen moet doen in het vak onthouden. Als je slaagt, ben je geheelonthouder.” – Fons Jansen – ‘
De Schooljongen’

Ik vind dat onze hersenen niet gezien moeten worden als een bewaarplaats. Sterker nog, onze hersenen zijn zelfs een slechte bewaarplaats, omdat we dingen vergeten. Geef een examenkandidaat een jaar na het examen nog een keer hetzelfde examen en kijk wat daar van overblijft. Wij vergeten dingen… En het internet (helaas?) niet… Google slaat alles op.

Wikipedia en plagiaat

En dan hebben we nog het Walhalla van elke plagiaat plegende student: Wikipedia. Ik krijg soms verslagen binnen of zie presentaties met informatie die direct van Wikipedia af komt. Wikipedia is geen verkeerde plek voor het vinden van informatie, maar probeer als student met “originele” content te komen en niet met een stukje knip en plakwerk. Je laat mij daarmee wél zien dat je goed bent in antwoorden vinden, maar als docent ben ik eerder benieuwd wat deze antwoorden jou zeggen; wat doe je met die antwoorden? Of wat vind je daar van? Zoals veel docenten zullen zeggen: “Zeg het in je eigen woorden.” Ik zou stimuleren: “Ga bloggen!” Creëer originele content en bevraag andere studenten, docenten, deskundigen, vrienden, ouders, etc.. Plagiaat is zo zinloos. En zo 20e eeuw…

Op Wikipedia kan trouwens niet gelogen worden. Probeer maar eens iets onzinnigs op Wikipedia te zetten; binnen een half uur is dat er weer af of verbeterd. De redactie (gebruikers van Wikipedia) controleren berichten op waarheid, dus meerdere mensen moeten een bericht op waarheid toetsen. Dat is de kracht van het internet. De waarheid wordt continu getoetst.

Connectivisme

Onze hersenen zijn een actief zoekcentrum en daar zou de focus op moeten liggen in het onderwijs. Natuurlijk is een basiskennis wel nodig; al is het alleen al om daarmee de juiste zoekopdrachten te formuleren (weten wáár je moet zoeken). Via social media en allerlei apps kunnen we elkaar helpen, komen we sneller aan informatie en komen we sneller met antwoorden. Voor mij is een goede toetsvraag een vraag waarvan het antwoord nog niet vaststaat. En een juiste toetsing is niet het uiteindelijke antwoord, maar de acties die zijn genomen om aan het antwoord te komen…
Ik ben heus geen revolutionaire denker; dit is een leertheorie die omschreven is als het “connectivisme”. Een theorie die zich er op baseert dat een leerling leert en zich ontwikkelt door zijn netwerken goed te gebruiken. En door mijn roze Google bril zie ik dat er in de toekomst studenten en docenten Google Glasses gebruiken om zo sneller te netwerken en sneller informatie te delen. Net zoals Carl Benz het autoverkeer zag of de gebroeders Wright het luchtvaartverkeer. Het kan sneller en beter! Waar zitten de pioniers?

The Networked Student: Een uitleg over hoe het connectivisme werkt…

Mocht je meer over het connectivisme willen lezen, dan kan dat alleen online. Zoals op Wikipedia. Je zal geen enkel gedrukt boek over connectivisme vinden; alles is digitaal.

Omgaan met al die nieuwe snufjes…

Toch zou ik het niet verstandig vinden om tijdens een rijexamen Google Glasses op te hebben; soms heb je van die momenten waarop het noodzakelijk is (of veiliger!) om dat apparaat niet op je neus te dragen. Op sommige momenten heb je je parate kennis nodig, en dan heb ik het over houding en vaardigheden. Stel je een eerste date voor waarbij de persoon die tegenover je zit aan het browsen is naar versiertrucs. Of je Facebook pagina. Of nog erger: Candy Crushen.

Er zullen inderdaad ook de ergernissen ontstaan en verboden op Google Glasses. We zullen, zoals dat altijd is met “nieuwe uitvindingen”, moeten leren hoe we omgaan met Google Glasses en hoe we ze gaan toepassen.

0 Shares:
Dit artikel is 5.868 keer gelezen