Facebook is begonnen met het uitrollen van de hashtag-functie (#). Net als op Twitter en LinkedIn kun je nu zoekwoorden toevoegen aan jouw berichten. Wat betekent dit voor jouw berichten?

 

Groter bereik

Voorbeel scherm Facebook hashtagDoor het toevoegen van
#-woorden vergroot je het bereik van jouw bericht. Niet alleen jouw vrienden of fans zien het, maar openbare posts zijn dan ook zichtbaar voor mensen die een specifiek #-woord volgen. Op het moment dat je klikt op zo’n
#-woord, opent Facebook een pop-up-venster met daarin alle recente berichten met hetzelfde
#-woord erin. Strategisch gebruik van #-woorden kan dus nieuw verkeer naar jouw pagina en dus nieuwe likes opleveren.

 

Privacy niet in gevaar

De hashtags werken zowel op privéprofielen als op een bedrijfspagina. Ze werken zowel in nieuwe berichten als in de reacties. Posts op een Facebookbedrijfspagina zijn automatisch openbaar. Dus de berichten geplaatst op een bedrijfspagina met een #-woord erin, zijn ook zichtbaar voor iedereen die zoekt op dat specifieke #-woord. Bij een privé-account ligt dit anders. Heb jij ingesteld staan dat jouw statusupdates alleen zichtbaar zijn voor vrienden? Dan zien ook alleen vrienden jouw update voorbij komen als ze klikken op #-woorden die jij gebruikt. Andere mensen zien jouw bericht niet als ze op hetzelfde #-woord klikken. De hashtag verandert dus niets aan jouw privacy-instellingen.

 

Nuttige functie?

Als beheerder van een Facebookbedrijfspagina zie ik de toegevoegde waarde van deze functie. Meer mensen kunnen in aanraking komen met mijn pagina door het goed inzetten van #-woorden. Als gebruiker zie ik ook mogelijkheden. Je kunt op deze  manier makkelijk andere mensen of pagina’s vinden die wellicht interessante informatie delen over een specifiek onderwerp. En dat alleen doordat je klikt op een #-woord. Wat mij betreft is deze functie een mooie uitbreiding van de mogelijkheden van Facebook. Wat vind jij? Is dit een must-have of hoort de hashtag thuis op Twitter?

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.477 keer gelezen