Veel (heel veel) bedrijven hebben tegenwoordig een website, maar daarnaast hebben veel bedrijven (steeds meer) ook een Facebook bedrijfspagina. Hoe integreer je Facebook in je website? Met de Facebook social plugins natuurlijk!                        

Nog te vaak zie je dat een bedrijfswebsite en een Facebook bedrijfspagina twee aparte werelden zijn die naast elkaar bestaan. Op Facebook word je via een post of misschien via de bedrijfsinformatie op de pagina geattendeerd op de bedrijfswebsite.  Daarnaast heb je waarschijnlijk ergens op je homepage wel een like button staan. Vaak onder- of bovenin, ergens. Maar om nu te spreken over een harmonieuze samenwerking?  Nee,  die hebben veel bedrijven niet. Nóg niet, want met de zeven (en een beetje) Facebook social plugins die je op je bedrijfswebsite kan instaleren, ligt integratie binnen handbereik.

Facebook Social plugins, wat zijn het ?

Social plugins zijn Facebook connections features die je als bedrijf makkelijk en snel kan integreren in je website. Omdat deze social plugins Facebook features zijn, zijn ze gepersonaliseerd voor alle ingelogde Facebook gebruikers, zelfs als ze jouw website voor het eerst bezoeken. Een voordeel van deze social plugins is dat mensen geen toestemming hoeven te geven voor handelingen met bepaalde plugins.

Het idee achter de social plugins (volgens Facebook) is dat mensen meer tijd spenderen daar waar hun vrienden ook zijn.

Mag ik je voorstellen aan…

  1. De buttons: de like button, de send button, de follow button
  2. De activity feed
  3. De like box
  4. Facebook login
  5. Registration
  6. Facepile
  7. Comment box

1. De buttons

1.1 De like button

Veruit de bekendste en ook de meest voorkomende social plugin van Facebook op websites is de like button. Met deze knop kunnen mensen via de bedrijfswebsite de Facebook pagina liken, of slechts specifieke content op de website. Wanneer de like button op de homepage staat en hij wordt geliked, wordt deze like meegeteld bij het totaal aantal likes op de Facebook pagina. Daarbij volgt de bezoeker ook gelijk de Facebook pagina. Voordeel is dat de bezoeker niet meer speciaal naar de Facebook bedrijfspagina hoeft om deze te liken. Het liken van de Facebook pagina (zowel via Facebook als via de bedrijfswebsite) wordt gedeeld met alle vrienden. Wanneer de like button bij een artikel wordt geplaatst (en hij wordt geliked), wordt de like wel gedeeld met vrienden, maar telt deze niet mee bij het totaal aantal likes op de Facebook bedrijfspagina. Met de like button bij een artikel wordt alleen de die content gedeeld (shared) met vrienden.

Voor de website 42bis.nl staat de like button aan de bovenkant van de pagina, schroom niet om er even op te klikken ;)likeandsendbutton

1.2 De send button

Met de like button wordt de betreffende content zichtbaar in de newsfeed van al je vrienden, met de send button kan je een privé bericht versturen  naar een select groepje vrienden. In het privé berichtje staat naast de url (met de link die gekoppeld is aan de send button) een titel, een plaatje en een beschrijving van de link. Via de send button kan je dus specifieker bepalen wie van je vrienden de link te zien krijgt.

1.3 De Follow button

Als laatste in deze familie is er de follow button. Met deze knop kunnen mensen via de website je Facebook bedrijfspagina volgen. De Facebook pagina wordt dan gelijktijdig geliked.

followbutton

2. De activity feed

Met deze plugin geef je de bezoekers van je website de mogelijkheid om te zien wat hun vrienden aan het doen zijn op je website. Dit vindt plaats aan de hand van hun likes en comments. Omdat deze feed gebruik maakt van het Facebook account van de bezoeker, hoeft de bezoeker niet speciaal in te loggen op de bedrijfswebsite om deze informatie te zien. Uiteraard moet de bezoeker wel ingelogd zijn op Facebook. Deze social plugin laat de relevante items voor de vrienden van de bezoeker zien en helpt bij het ontdekken van nieuwe informatie. Door de activity feed social plugin op je website te installeren, voeg je als bedrijf automatisch een social site specifieke activity feed toe. Heel handig voor jou als bedrijf, want zo hoef je er niet zelf eerst eentje te bouwen.

3. De like box

De like box plugin is eigenlijk een combinatie van like button en de activity feed. Het doel van deze social plugin is om meer mensen op je Facebook bedrijfspagina te attenderen én om er meer likes voor de facebookpagina te genereren. Met de like box kunnen de bezoekers van je website zien hoeveel mensen de Facebook pagina al leuk vinden en hoeveel van hun vrienden hier bij zitten. Ook is het voor bezoekers mogelijk om de meest recente posts van je Facebook pagina te lezen. Uiteraard hoeven de bezoekers ook nu niet daadwerkelijk naar de Facebook-pagina om deze te liken. Wat dus weer handig is voor jouw bezoekers.

4. Facebook login

Met de Facebook login plugin op je website creëer je een “person authentication function” die je niet zelf hoeft te bouwen. Op deze manier ben je er van verzekerd dat alle data die je verzamelt vanuit Facebook authentiek is. Bezoekers hoeven niet meer speciaal een account aan te maken om in te loggen op je website, vanaf nu kunnen ze hier hun Facebook account voor gebruiken. Het handige van deze Facebook social plugin is dat je als bedrijf op deze manier toegang tot social features krijgt.

facebookloginbutton

Even ter verduidelijking: ik ga naar de website van 42bis en log in met de Facebook login. Bij de eerste keer inloggen heb ik 42bis toestemming gegeven om mijn Facebook profiel te gebruiken ( zo krijgt 42bis mijn naam, geboortedatum, woonplaats etc…) om te controleren of ik ben wie ik zeg dat ik ben. Maar daar blijft het niet bij. Ik geef ze ook toestemming op de vraag of ze namens mij berichten mogen versturen naar mijn vrienden via Facebook. Op deze manier heb je als bedrijf toegang tot mijn vrienden (potentiële doelgroep) en heb je aanvullende gegevens van mij ontvangen. Die aanvullende gegevens kan je als bedrijf weer gebruiken voor acties, promoties of after sales. Als klap op de vuurpijl kom je als bedrijf bij de eerste inlogsessie in de time line van mijn vrienden voorbij. Wat zorgt voor naamsbekendheid en dat is altijd handig

5. Registration

Stel je voor, je hebt als bedrijf een actie waarvoor bezoekers zich moeten registreren. Dan kan je mensen vragen om een heel formulier in te vullen óf je zorgt er voor dat het formulier al (bijna) volledig is ingevuld. Met de Facebook registration plugin wordt het profiel van de bezoeker gebruikt om het formulier (gedeeltelijk of volledig) in te vullen. Facebook geeft zelf aan dat de toename van registraties op deze manier kan toenemen tot 300%. Deze manier van invullen is makkelijker en sneller en daar houden bezoekers van! Het is mogelijk om dit formulier zelf nog aan te passen zodat je extra informatie aan je bezoekers kan vragen. Hierbij moet je als bedrijf wel twee dingen in je achterhoofd houden: hebben je bezoekers hier toestemming voor gegeven en is het mogelijk om de lege velden in te vullen als dit wordt gevraagd?

Kleine tip: vraag naar een e-mailadres. Dit in verband met de mogelijkheden die Facebook biedt met het adverteren via custom audience.

Facebook Registration

Nummer 6: facepile

De facepile plugin is makkelijk en snel en doet het goed in combinatie met de like button. Met facepile worden de profielfoto’s van o.a. de mensen die jouw pagina hebben geliked, weergegeven. Voor de bezoekers wordt het zichtbaar welke vrienden actief zijn geweest op de pagina. Dit kan zijn door middel van een like, een comment, een share of die met Facebook hebben ingelogd. Facepile is een makkelijke manier om engagement en click-through te genereren.

facepile

7. Comment box

Middels deze social plugin worden de comments die mensen achter laten  zichtbaar op je website. Het betreft zowel de comments die worden gemaakt op je bedrijfswebsite als de comments op je Facebook pagina. Beide gemaakte comments worden automatisch met elkaar gesynchroniseerd zodat ze overal beschikbaar zijn. Bezoekers van de website krijgen de comments van hun vrienden te zien of de comments die de meeste likes hebben ontvangen op de Facebook pagina. Daar komt bij dat elk persoon die reageert op een comment er voor zorgt dat er automatisch (tenzij anders bepaald door die persoon) een melding van zijn reactie op zijn eigen Facebook pagina geplaatst wordt. Die melding is dan weer zichtbaar voor zijn vrienden en ik hoef je niet te vertellen dat dat weer handig is voor het bedrijf .

Wel of geen social plugin

Er zijn veel verschillende (zeven en een beetje) mogelijkheden om Facebook te integreren op je website. Welke Facebook social plugin je ook gebruikt, of misschien juist niet gebruikt, je bent nu in elk geval op de hoogte van de verschillende vormen. Doe er je voordeel mee!

 

0 Shares:
Dit artikel is 10.439 keer gelezen