Het is crisis. En op het snijvlak van communicatie/ict, waar de webredacteur meestal gepositioneerd is, is de klap van de crisis goed merkbaar. Er zijn weinig vacatures en de meeste webredacteurplaatsen schijnen alleen nog voor stagiair(e)s bereikbaar te zijn. Makkelijk voor een werkgever maar moeilijk voor ons webredacteuren die vinden dat ze best wel wat toe te voegen hebben aan een organisatie. Hier mijn pleidooi waarom het belangrijk is voor jou als organisatie om een goede webredacteur aan te nemen.

Het voordeel van de crisis voor de werkgever

Veel webredacteuren zitten helaas werkloos en/of opdrachtloos thuis. Dus wanneer er een vacature voor een webredacteur (contentcoördinator of contentspecialist) is, komen er steengoede reacties binnen. Mooi dus voor de werkgever/opdrachtgever.

Nog een voordeel is dat deze webbies al hun kennis in blogs en e-boeken aanbieden. Dat is hun manier om zich in de kijker te spelen van werkgevers en opdrachtgevers. Mooi, alle kennis die je als bedrijf nodig zou hebben, staat dus gratis op het web. Een webredacteur heb je dus niet nodig. Echter ik kan je zo vertellen dat er niemand binnen jouw organisatie is, die genoeg tijd heeft om al die kennis te bekijken en te filteren op zoek naar wat jouw bedrijf precies nodig heeft.

Daar zijn webredacteuren dus voor. We hebben de kennis al, daar hoeven we niet meer doorheen te lopen. Het enige dat wij nog moeten doen is deze kennis voor jou in actie te laten komen.

Maar dat kan toch ook met een stagiair?

Een stagiair is lekker goedkoop en naar mijn ervaring wat minder mondig dan een goede webredacteur. Da’s mooi voor mijn bedrijf, zal jij denken.
Fout gedacht. Tuurlijk, er zijn steengoede stagiaires, daar wil ik vooral niets verkeerds over zeggen. Maar ik durf wel te stellen dat zij niet beschikken over de werkervaring – lees bedrijfservaring – van een webredacteur. Tssssss, denk je als bedrijf dan, wat maakt dat nou uit? In mijn ogen heel veel dus.

Wat wij allemaal kunnen

Een webredacteur is niet zomaar iemand die een mooie tekst schrijft. Een webredacteur is een sociale spin in het web dat organisatie heet. Hij/zij weet precies de weg binnen een organisatie. Zo kom je namelijk aan de beste informatie. En informatie is de basis van elke content. Dat is dus heel belangrijk. Noemde Xaviera Ringeling ons ook niet informatieanalist?

Door deze bedrijfskennis weet een webredacteur ook precies wat het bedrijf wil en wie de doelgroep is. Ook dat is heel belangrijk voor het vergaren/maken van de juiste content. En content is king, maar dat wisten wij al.

Trouwens, we kijken natuurlijk ook naar waar de doelgroep precies behoefte aan heeft en waar (website, app of social media) deze doelgroep naar deze informatie zoekt.

Sinds wij als webredacteur begonnen, hebben we de contentmanagementsytemen (CMS) om ons heen als paddenstoelen uit de grond zien schieten. Wel een voordeel, want daardoor kennen we er een aantal van binnen en van buiten. En als je met een CMS hebt gewerkt, kan je eigenlijk met elke CMS wel aan de slag (tenminste, met het betere CMS). Mooi, daar hoef je als bedrijf dus ook geen tijd meer in te steken.

Een webredacteur weet trouwens niet alleen goede content te schrijven. Hij/zij weet ook nog of het niet beter is de content als video of infographic aan te bieden in plaats van als tekst. En als het dan toch het beste als tekst gepresenteerd kan worden, weet de webredacteur precies waar de doelgroep behoefte aan heeft. Tevens weet hij/zij waar de zoekmachines (alle pinguïns en panda’s included) behoefte aan hebben en daar kan de tekst mooi voor geoptimaliseerd worden.

Kort gezegd: professionaliteit levert meer op dan je denkt. Denk daar maar eens aan als je gaat ‘bezuinigen’ op een webredacteur.

Wat vinden jullie? Is een webredacteur zo makkelijk zonder gevolgen weg te bezuinigen of niet?


Geschreven door