In dit tijdprek van e-mail, Facebook, Whatsapp en andere online diensten, is een handgeschreven kaartje steeds zeldzamer. En daarmee steeds waardevoller! De tweede fase van startup Postable springt hier op in door ‘handgeschreven’ kaartjes te bieden.
Want hoewel een echt handgeschreven kaartje erg leuk is, zijn er gelegenheden waarbij je praktisch gezien toch liever een e-mail wilt sturen. Denk maar aan de enorme hoeveelheden bedankkaartjes bij huwelijken, begrafenissen en geboorten. Daarom bedachten Scott Potash en Jesse Blockton een tussenweg en richtten zij Postable op.
Dit is een service waar je kaartjes kunt uitkiezen, voorzien van een boodschap in een lettertype dat handgeschreven lijkt en via de post laten versturen. Je kunt kiezen uit ruim twaalf verschillende handschriftfonts of tien verschillende stilistische fonts. Je hebt de keuze uit honderd verschillende designs van 24 verschillende ontwerpers. En de kaarten kunnen worden afgedrukt op verschillende soorten kwaliteitspapier.
Online ‘crowdsourced’ adresboek
Klinkt allemaal heel leuk, maar om kaartjes te versturen, moet je wel een up-to-date adresboek hebben. En dan niet met e-mailadressen, maar met woonadressen. Wie heeft dat tegenwoordig nog? Hiervoor biedt Postable een oplossing in de vorm van een ‘crowdsourced’ adresboek. Als je een account aanmaakt, krijg je een persoonlijke URL (www.postable.com/jouwnaam), die je per mail naar je vrienden kunt sturen. Klikken ze op de link, dan kunnen ze hun adresgegevens achterlaten in jouw persoonlijke adresboek. Volgens Postable is dit geheel veilig.
Maken jouw vrienden vervolgens zelf een account aan op Postable (of hebben ze er al een) en wijzigen ze hun adresgegevens, dan wordt jouw adresboek ook meteen geüpdatet.
Moeten we dit in Nederland ook hebben?
De service is nog niet beschikbaar voor het verzenden van kaartjes als je buiten de VS opereert. Uitproberen wordt dus lastig. Maar de vraag is of dat ook echt wel moet, want het idee is volgens mij niet nieuw. Hoewel de fonts van Postable handgeschreven lijken en de belofte van hoge kwaliteit karton wordt gedaan, blijft het toch een geprint kaartje. Zonder je eigen handschrift, iets wat een bekende ontvanger opmerkt. Precies zoals bij de kaartenservices van Hallmark en KaartWereld (PostNL), die we in Nederland al lang hebben.
En het ‘crowdsourced’ adresboek?
Ja, daar zie ik wel wat in. In plaats van al je vrienden via verschillende kanalen om adresgegevens te vragen en alle losse antwoorden handmatig te verwerken in één bestand, kun je ze met Postable gewoon een link sturen. Naar één adresboek, waardoor alle antwoorden van iedereen direct worden verzameld. Blijft nog steeds de vraag hoe je dit adresboek up-to-date houdt, zolang niet iedereen dezelfde service gebruikt of zijn adresgegevens bijwerkt na een verhuizing. Maar toch, ook voor éénmalig gebruik is dit handig, want het volledige adresboek kan worden gedownload in verschillende formaten. Zo kun je de service gebruiken als je geen kaartjes via Postable wilt versturen.
Dus als Hallmark en co de adresboekfeature in hun pakket opnemen, mag Postable nog wel even in de VS blijven.