Tijdens een presentatie, georganiseerd door de Kamer van Koophandel, werden de eerste resultaten getoond van het social media gebruik door mkb in Noord- en Oost Nederland. De uitkomst is dat social media vaak op een verkeerde manier wordt ingezet en dat er veel winst geboekt kan worden in het opstellen van richtlijnen, beleidsplan en evaluatiecriteria.

Het midden- en kleinbedrijf maakt gretig gebruik van social media, maar zet de middelen vaak niet goed in. Althans, in het noorden en oosten van het land. Die regio’s worden doorlopend onderzocht door de Universiteit Twente, NHL Hogeschool en Hogeschool Windesheim met als doel het gebruik van social media door het mkb in kaart te brengen. Tussentijdse resultaten werden 18 april jl. door de Kamer van Koophandel in Groningen gepresenteerd.

Collectief gedrag

Het mkb richt zich voornamelijk op social media waar heel Nederland (particulier en zakelijk) het meest gebruik van maakt: Facebook, Twitter en LinkedIn. Van de ondervraagden is 82% actief op één of meerdere social mediakanalen. Van alle social mediaplatformen is Hyves de minst populaire.

Schermafbeelding 2013-04-22 om 16.01.33

Natuurlijk is het goed om dáár te zijn waar bijna iedereen is. Maar zit je doelgroep daar ook? Misschien ben je wel actief op de verkeerde plek. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Het kost je dan onnodig veel tijd en energie terwijl de inspanningen nauwelijks iets opleveren. Handiger is eerst te onderzoeken waar je doelgroep actief is. Misschien is er wel een forum of een blogsite waar je content veel relevanter is.

Losse flodders

Het overgrote gedeelte van de mkb-ers (60% tot 70%) zet social media in zonder voorbereidingen te treffen zoals het opstellen van een beleidsplan, evaluatiecriteria en/of richtlijnen en het toepassen van meetmethodieken.

Schermafbeelding 2013-04-26 om 14.05.54Hierover blijf ik mij verbazen. Professionele voetballers kunnen toch ook niet voetballen zonder bal, publiek, spelregels, grensrechters, scheidsrechter en doelen? Zonder dat kader is voetbal ineens een nutteloos spelletje geworden waar niets te winnen valt. Ik maakte er ooit eens een ‘graphiquote’ van.

Onderbuikgevoel

De ondervraagden in het onderzoek verwachten meer van social media dan het hun voor hun gevoel oplevert. Desondanks wil het overgrote merendeel van de respondenten social media de komende twee jaar méér inzetten. Het woord ‘gevoel’ in de eerste zin vind ik trouwens kenmerkend. Het zal altijd bij een gevoel blijven wanneer je geen heldere doelen hebt geformuleerd en een manier hebt gevonden om deze na een bepaalde tijd te meten.

Schermafbeelding 2013-05-08 om 12.23.18

Motivatie – gratificatie

Bedrijven gaven aan waarom ze nu en in de toekomst tijd willen investeren in social media:

  • het verspreiden van boodschappen over de organisatie
  • het vergroten van de verkoop
  • de bekendheid van de organisatie vergroten
  • de schade tijdens een crisis of ramp beperken
  • de relaties met stakeholders versterken
  • customer service

Ze denken dat ze hun doelen halen, dat ze succesvol zijn. Wanneer dit op een gevoel berust, zoals eerder omschreven, blijft het in de aanname sfeer.

Traditionele reclame

Social media zijn fantastisch! Het biedt een kans om gesprekken te voeren en de klant te betrekken. Toch houden de meeste mkb-ers zich bezig met het verspreiden van eigen content en wordt social media voornamelijk ingezet vanuit direct commercieel oogpunt (bekendheid vergroten, verkoop verhogen). Social media worden daarom volgens mij meer gezien als extra kanaal om op traditionele wijze reclame te maken. Dit tot grote ergernis van de meeste gebruikers. Het wordt eerder gezien als vervuiling dan dat het een meerwaarde biedt. Pas je het op deze manier toe dan zal het je bedrijf eerder schade opleveren dan nieuwe klanten.

Begrijp mij niet verkeerd. Je kan best aan marketing doen maar denk daar dan goed over na. Vinden mensen het leuk, waardevol, grappig of relevant?

Schermafbeelding 2013-04-22 om 22.58.29

Ownership

Het beheer van social media is voornamelijk in handen van de directeur, eigenaar of zzp-er. Hier word ik persoonlijk wel blij van.  Helaas blijkt uit het onderzoek door de universiteit en hogescholen dat deze beheerders weinig kennis hebben van de mogelijkheden die social media bieden voor hun bedrijf of organisatie.

cirkel 2013-04-26 om 14.38.02kopieDe cilinder laat zien wanneer de eigenaren van de kanalen actief zijn. Ben je binnen openingstijden aanspreekbaar op je social media kanalen dan raad ik je aan om eens na te denken ook buiten openingstijden klaar te staan voor je klanten. Anno 2013 verwachten klanten te allen tijde antwoord op hun vraag. Wellicht leuk om hier op in te spelen.

Desinteresse

Onder de ondervraagden was een aantal respondenten niet of nauwelijks actief op social media. Een gebrek aan kennis en tijd zijn daarvan de voornaamste oorzaken. Geen social media gebruiken kan een bewuste keuze zijn. Wanneer je nauwelijks actief bent en wel accounts op facebook, twitter en LinkedIn hebt aangemaakt, kan je er ook voor kiezen om je accounts te verwijderen. Ik vergelijk het vaak met het tabblad ‘nieuws’ op een website van een bedrijf. Als het laatste nieuws een paar maanden oud is, wat zegt dit jou dan?

Schermafbeelding 2013-04-22 om 16.13.47

Kansen

Er is dus nog een hoop te verbeteren. Wat een enorme kansen biedt dit voor alle mensen die in mijn branche werkzaam zijn! Toch denk ik weleens: “Als deze ondernemers, afdelingen en zzp’ers wel enige kennis hebben opgedaan door middel van trainingen of workshops, wat was dan de kwaliteit van die training of workshop?” Alleen ik en jij als collega weten daar natuurlijk het antwoord op. De vele zelfbenoemde social mediagoeroes kunnen de markt voor social media aardig onderuit halen. Want wat als zzp-ers, directeuren en eigenaren op een gegeven moment denken: “Hé, ik pas wat ik heb geleerd toe en het werkt niet. Social media zijn niets voor mij!” Het is belangrijk het nut van social media uit te dragen en de kwaliteit van ons vakgebied te bewaken. Wat is volgens jou de oplossing? Moet er een keurmerk in het leven worden geroepen? Is het belangrijk dat er een beroepsvereniging voor social mediatrainers komt?

0 Shares:
4 comments
    1. Anders ik wel! :D Ik denk dat het niet bizar gaat afwijken van dit onderzoek.

  1. Van mij mag er een beroepsvereniging komen. Ik merk dat er veel ondernemers in de markt actief zijn die naast hun eigen vakgebied ook andere ondernemers 'trainen' in het gebruik van social media.

    Benieuwd hoe anderen erover denken.

  2. Dank je wel voor je reactie Yvonne! Hopelijk volgen er meer reacties want ik ben ook echt benieuwd hoe men hier tegenaan kijkt.

Comments are closed.

Dit artikel is 9.142 keer gelezen