Bezuinigen en innoveren. Allebei superbelangrijk voor het voortbestaan van jouw bedrijf, maar in de praktijk vaak lastig te combineren. Want innovatie kost geld. Maar dat hoeft niet. Je kunt door innovatie de duurste afdeling van je hele bedrijf wegbezuinigen: het management!

Management at work

in-chargeZo’n beetje het belangrijkste werk dat management doet is beslissen over de koers van het bedrijf. Dat doen ze op basis van rapportages, fingerspitzengefühl of de ideeën van een ingehuurd (PR-)bureau. Belangrijk werk, want zonder doorontwikkelende visie, vaart je bedrijf snel op de klippen.

Nou is het nadeel van het doorsnee management, dat ze vaak rapportages maandelijks gepresenteerd krijgen. Die rapportages later die maand bespreken. Beslissingen over die rapportages volgen pas maanden later. Net op tijd om geen schipbreuk te lopen.

Snel en accuraat

Tegenwoordig kun je alles meten en dus ook voorspellen. Kosten, opbrengsten, sentiment. Een product verkopen is geen rocket science. Een bedrijf runnen dus ook niet. Als je maar weet wat je doet. Die kennis zit bij de ene manager in zijn onderbuik of water, de ander gaat uit van cijfertjes.

Wie is er beter met cijfertjes dan een computer? Niemand! Een computer kan het management vervangen in the blink of an eye.

KPI aLLeSsss!!

Je moet natuurlijk wel een paar aanpassingen in je bedrijfsvoering doen. Elk proces en elke medewerker moet kostentechnisch verantwoord zijn. Dat is logisch. Als het goed is, gebeurt dat nu ook al bij jou. Maa-haar… in veel bedrijven is het niet logisch dat een onrendabel proces of dito medewerker zich moet verantwoorden.

Plus 1 voor de computer: slechte resultaten worden kraakhelder geanalyseerd. Het CRM-systeem werkt niet efficiënt, de marketeer werkt niet effectief. De computer stuurt automatisch een mailtje eruit: als je resultaten niet verbeteren voor datum X, dan volgen logische consequenties.

En koers bepalen dan?

Nou, ten eerste kun je daar gewoon weer een bureau voor inhuren. Of medewerkers dienen zelf koerswijzigingsvoorstellen in bij de computer. Die rekent de haalbaarheid en omzetpotentieel uit en analyseert of de markt rijp is voor de nieuwe koers. En het is een publiek geheim dat de beste innovators, het dichtst bij het vuur zitten. Zij Die Weten Wat Klanten Willen Omdat Ze Er Echt Contact Mee Hebben. Niet het management.

When do we start?

Ik begrijp dat je enthousiast bent. Ik begrijp dat je direct aan de slag wil. En dat kan! Begin maar. Nu direct.

Dat is het mooie van bottom-up innovatie.


Geschreven door