Als internet marketeers spenderen we veel tijd aan het verbeteren van de vindbaarheid van onze website of webshop. Maar vindbaarheid is natuurlijk niet alles. Wanneer bezoekers jouw webshop bezoeken moet je ervoor zorgen dat ze veranderen van bezoekers naar klanten. In dit artikel geef ik enkele tips waarmee je ervoor kunt zorgen dat meer bezoekers klant zullen worden.

Maar hoe weet ik dat mijn conversie niet goed is?

Persoonlijk gebruik ik Google Analytics om de belangrijkste statistieken boven water te krijgen, maar ook andere analytische programma’s kunnen hiervoor gebruikt worden.

Het belangrijkste kengetal is de conversieratio, die voor ecommerce sites (en dus ook webshops) gemiddeld tussen de twee en drie procent ligt. Dat betekent dat twee tot drie procent van alle bezoekers een product in je webshop koopt. Wanneer de conversieratio onder de twee procent ligt, moet je je waarschijnlijk zorgen maken. Maar zelfs als je conversieratio vier procent is, moet je je natuurlijk alsnog afvragen of het voldoet aan je verwachtingen. Immers, 96% haakt nog steeds af. Een lage conversieratio kan te maken hebben met de bezoekers die naar jouw webshop komen – bijvoorbeeld wanneer jouw webshop wordt gevonden voor zoekwoorden die niet relevant zijn voor jouw shop; je krijgt dan veel bezoekers die in jouw webshop niet vinden wat ze zoeken – maar ook met de inhoud die je in jouw webshop aanbiedt. Als je inhoud niet volledig of onbegrijpelijk is of wanneer het bestelproces niet duidelijk is, zal de conversieratio ook lager liggen.

Een ander kengetal dat belangrijk is, is de bounce rate van je webshop. Dit zijn bezoekers die je webshop direct verlaten. Uit onderzoek blijkt dat de bounce rate voor ecommerce sites tussen de 14 en 68% kan liggen, met een gemiddelde van 40,5%. Een hoge bounce rate geeft aan dat de bezoeker niet vindt wat hij zoekt in jouw webshop. Daar kunnen verschillende mogelijkheden voor zijn. Misschien spreekt het design van jouw webshop hem niet aan, is de navigatie niet direct duidelijk, of wordt jouw webshop gevonden voor de verkeerde zoekwoorden.

Hoe maak ik klanten van mijn bezoekers?

Er zijn zeer veel manieren om de conversie van jouw webshop te verhogen. Hier geef ik de belangrijkste tips.

Verbeter het design van jouw webshop

Een professioneel design doet wonderen. Ga maar na hoe je zelf webshops beoordeelt die je nog niet goed kent. Als een webshop er professioneel uitziet, heb je meer vertrouwen in de eigenaar en zal je er sneller een aankoop doen. Soms zijn grote veranderingen nodig om de conversie te doen stijgen, maar soms kunnen kleine aanpassingen voldoende zijn. Denk bijvoorbeeld aan goede call-to-action buttons met de juiste tekst en kleur en van de juiste grootte.

Vermeld duidelijk jouw USP’s

Wat maakt jouw webshop uniek? Waarom zouden klanten bij jou kopen en niet bij jouw directe concurrenten? Schrijf drie tot vijf punten op en plaats deze in ieder geval op de startpagina van de webshop (herhaling op andere plekken is zeker raadzaam).

Toon de voortgang in de winkelwagen

75% van alle online kopers haakt af in de winkelwagen. Ze beginnen te twijfelen over het product, de kosten, of vinden het bestelproces onhandig of onduidelijk. Het is daarom belangrijk om duidelijk aan te geven waar in het aankoopproces de klant zich bevindt. Hij weet dan hoe lang het nog duurt voordat hij het product heeft aangekocht en welke stappen hij nog moet nemen.

Gratis verzending

Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat het in rekening brengen van verzendkosten de meest voorkomende reden is (44%) voor het achterlaten van een gevulde winkelwagen. Het kan daarom de moeite waard zijn om geen verzendkosten te berekenen vanaf een bepaald bestelbedrag of misschien zelfs helemaal geen verzendkosten te berekenen. Gratis verzending zou in dat geval ook belangrijke USP voor jouw webshop kunnen zijn.

Verzamel klantenbeoordelingen

Je kunt jouw bezoekers zelf vertellen waarom ze in jouw webshop moeten kopen, maar veel beter is natuurlijk wanneer jouw bestaande klanten dat voor je doen. Deze klantenbeoordelingen kun je tonen in jouw webshop, zodat iedereen ze kan lezen. Jouw webshop heeft deze functie misschien zelf. Zo niet, dan zijn er bedrijven zoals The Feedback Company, KiyOh en Trustpilot die daarbij kunnen helpen.

Keurmerken

Tenslotte kun je het vertrouwen van de klant winnen door keurmerken in jouw webshop te tonen. Een aantal bekende keurmerken zijn Thuiswinkel Waarborg, DigiKeur Shop, Qshops, Webshop Keurmerk en MKB Ok!.

Hoe ga ik dit implementeren?

Nu je weet hoe je een goede of slechte conversie kunt identificeren en nu je weet wat je moet doen om de conversie te verbeteren, volgt de laatste stap. De implementatie. Wanneer jouw webshop gemaakt is door een maatwerkspecialist, zal je hem moeten vragen jou te helpen bij de implementatie. Het is dan zeker verstandig om de verbeteringen stapsgewijs door te voeren om hoge kosten te voorkomen. Werk je niet met een maatwerkspecialist, maar heb je een webshop onder licentie, dan zijn veel (zo niet alle) van deze functies standaard beschikbaar en kun je snel beginnen met het verbeteren van jouw conversie.

0 Shares:
Dit artikel is 7.429 keer gelezen