Yahoo heeft het de afgelopen paar dagen maar druk. Na de aankoop van Tumblr, kondigde de ooit zeer populaire webbestemming vernieuwingen aan Flickr aan: een nieuwe look, een vernieuwde app en tot 2 Terabyte opslagruimte voor je foto’s en video’s.
Gratis en duur tegelijkertijd
Flickrs pro-accounts gaan er per 20 mei uit (gisteren dus) en worden vervangen door 3 nieuwe account-typen:
- Gratis: 1 terabyte, 200MB per foto-upload, 1 GB per video-upload, uploaden en downloaden in originele kwaliteit. Je krijgt in de gratis versie advertenties te zien.
- Ad free: $ 49,99 met dezelfde mogelijkheden als een gratis account en dus ook 1 terabyte, alleen heb je nu geen last van advertenties.
- Doublr: $ 499,99 per jaar (lees dat nog een keer). Je krijgt dan 2 terabyte en alles wat je bij de gratis account ook krijgt en voor dit geld natuurlijk ook geen advertenties.
Mensen die nu een pro-account hebben, kunnen deze voorlopig nog verlengen. Geen slecht idee als je absoluut geen advertenties wilt zien (en geen moeite wilt doen ze zelf te blokkeren), gezien de kosten van een pro-plan lager liggen (24,95 per jaar). Je pro-plan behoudt ook de ongelimiteerde opslagruimte, dus ook dat maakt het verlengen ervan aantrekkelijk.
Verleng je je pro-account niet, dan wordt deze omgezet naar een gratis account en zal je bij gebruik van meer dan 1 terabyte moeten upgraden naar Doublr.
Met Doublr wil Yahoo zich richten op de professionele gebruiker. En hoewel $ 500 per jaar nogal veel lijkt, blijkt uit een berekening van CNN dat je bij Google voor dezelfde hoeveelheid opslagruimte $ 1200,- per jaar betaalt.
De look & Feel
Naast de nieuwe accounts heeft Yahoo het uiterlijk van Flickr ook een complete make-over gegeven. Je eigen foto-pagina toont nu een mozaïek van je foto’s. En je homepage – waar je de activiteiten van je vrienden kunt zien – toont nu de laatste foto’s van die vrienden in groter formaat dan voorheen. Al met al een vooruitgang: welkom in 2013 Flickr. Sets en galleries zijn er nog steeds gewoon en kun je op dezelfde manier als voorheen aanmaken en aanpassen. Verder kun je ook gewoon nog je statistieken bekijken.
De app
Ook de app is van een nieuwe look voorzien en dat ziet er prima uit. Waar de app nog steeds niet heel goed scoort is snelheid: het maken van een foto gaat prima, maar over het toevoegen van filters denkt de Flickr-app nog te lang na vergeleken met bijvoorbeeld Instagram. En waar het gaat om kiekjes via je telefoon is nu juist die snelheid van belang.
Concurreren…met wie eigenlijk?
Een make-over was voor Flickr zeker nodig. Toch blijft het gevoel hangen dat ze geen duidelijke keuze maken. Richten ze zich nou op professionele fotografen die niet perse via hun telefoon kieken en waarvoor het gewoon van belang is dat zij hun werk kunnen bewaren en gemakkelijk kunnen opslaan. Of richten ze zich op de gemiddelde smartphone-fotograaf die gewoon snel een filtertje eroverheen wil hangen en makkelijk wil kunnen delen met vrienden op de eigen sociale netwerken.
Beide zijn mogelijk in Flickr, maar beide zijn het nog steeds nét niet. En hoewel 1 of 2 terabyte leuk is en de cloud natuurlijk het absolute einde, is het de vraag of je echt 1 à 2 terabyte aan door te akkeren foto’s wilt hebben of gewoon een bak met foto’s waarvan je alleen de leukste/meest interessante op een plek zet die iedereen terug kan vinden en waar ze gemakkelijk bekeken kunnen worden. Alle andere foto’s bewaar ik hier zelf op mijn pc of op drive of dropbox. Flickr is voor mij toch meer om foto’s te laten zien en minder om foto’s alleen te bewaren.
Nu ben ik benieuwd of er profi fotografen tussen onze lezers zitten en of Doublr een account is wat je zou overwegen?