Uit het jaarlijkse onderzoek van het CBS ‘ICT gebruik van huishoudens naar huishoudkenmerken’ blijkt dat tweederde van de Nederlandse 75-plussers het internet links laat liggen. Eenderde van deze groep maakt wel actief gebruik van internet, met name om te e-mailen, informatie over goederen en diensten te zoeken, of om te internetbankieren. Social media, chatten en online winkelen zijn nog niet aan de 75-plussers besteed.

grafiek1

Nieuwe gegevens

Het is de eerste keer dat de 75+ groep wordt meegenomen in het onderzoek en we weten dus niet of dit anders is dan voorgaande jaren. Bij de groep 65-75 jaar, zien we wel een duidelijke stijging in het internetgebruik ten opzichte van 2006 en 2009.

Ook deze groep houdt zich op internet voornamelijk bezig met e-mail, informatie zoeken en internetbankieren, maar boekt daarnaast ook nog weleeens online een vakantie.

De groep 12-65 jaar gebruikt internet eveneens voor e-mail, het zoeken naar informatie over producten en diensten en internetbankieren, maar winkelt ook veel online, maakt gebruik van social media, en leest online nieuws.

grafiek3

Man versus vrouw

Hoe ouder de onderzochte groep, hoe groter het verschil in internetgebruik tussen mannen en vrouwen. Misschien een verschil in interesse, maar misschien een meer traditionele rolverdeling: de man is er voor de techniek en de vrouw zorgt voor andere dingen.

grafiek2

Mocht je het interessant vinden, dan kun je het onderzoek zelf nog verder uitdiepen in bijvoorbeeld smallere leeftijdsgroepen, kenmerken en jaren via de website van het CBS.

 

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.228 keer gelezen