Stel je Facebook heel even voor als jouw leven. Je deelt daar van alles. Ervaringen, zowel goede als slechte. Je deelt daar foto’s. Foto’s van jouw diplomauitreiking, maar ook foto’s van jouw afstudeerfeestje.

Alles delen

Je weet wel, die foto’s waarin je in een mankini op de bar de horlepiep stond te dansen. Wil je dit echt met iedereen delen? Ik kan me voorstellen dat je er weinig problemen mee hebt om dit met jouw vrienden te delen. Kans is zelfs groot dat de foto door een vriend geplaatst is en dat jij erin bent getagd. Maar wil je dit delen met jouw (schoon)familie? Met jouw collega’s? En wat als jouw klanten of opdrachtgevers dit zouden zien?

Er wordt veel gediscussieerd over wat je wel en wat je niet moet delen op Facebook, maar weinig van deze discussies staan stil bij de vraag met wie je het deelt.

Accepteren of niet?

Ga heel bewust om met het accepteren van uitnodigingen op Facebook. Kijk goed of je degene die de uitnodiging stuurt ook echt kent. En waar je die persoon van kent. Accepteer niet zomaar. Denk er goed over na wie je toegang geeft tot jouw leven. Wat heeft het voor jou voor toegevoegde waarde om die klant te accepteren bijvoorbeeld? Ben je bang dat hij zich beledigd gaat voelen omdat je hem niet geaccepteerd hebt? Wees maar niet bang, dat zal reuze meevallen!

Uitnodigen of niet?

Denk niet alleen goed na over het accepteren van een uitnodiging. Denk ook goed na over het wel of niet uitnodigen van een klant op Facebook. Waarom zou je dat willen? Het kan zijn dat je naast een zakelijke relatie ook persoonlijk goed met elkaar op kunt schieten. Maar denk er wel goed over na! Je laat iemand die je zakelijk hebt leren kennen toe in jouw persoonlijke kring. Per situatie zul jij moeten beslissen of het kan of niet.

Volgen of uitnodigen?

Je hebt er bewust voor gekozen om iemand niet uit te nodigen. Maar dat wil niet zeggen dat je diegene niet wil volgen. Als je geluk hebt kan dat ook.

Op je timeline kun je inschakelen dat je gevolgd kan worden. Dat wil zeggen dat mensen jouw openbare updates kunnen volgen zonder vrienden van jou te worden. Zonder jou een uitnodiging te sturen dus. Als een ander deze functionaliteit ingeschakeld heeft kun jij diegene dus ook volgen zonder een uitnodiging te sturen.

Het inschakelen van deze functionaliteit doe je bij je accountinstellingen:

Facebook volgers

Plaats mensen in hokjes

Of in dit geval in lijsten. Voor de mensen die Circles kennen op Google+: de lijsten op Facebook zijn daarmee te vergelijken. Voor iedereen die de lijsten van Facebook niet kent zal ik uitleggen wat het zijn en wat je ermee kunt.

Eigenlijk heel simpel. Binnen Facebook kun je je vrienden op lijsten zetten en kun je per lijst beslissen wat ze zien en wat jij ervan ziet.

Lijsten kun je hier vinden:

Facebook lijsten

En een lijst aanmaken doe je zo:

Facebook lijst aanmaken

Bepalen wat ze zien

Stel dat je het niet over je hart kunt verkrijgen om klanten en opdrachtgevers te negeren. Je accepteert elke uitnodiging die binnenkomt. Zorg er dan voor dat ze op het lijstje klanten komen te staan. Deze zul je eerst zelf aan moeten maken.

Vervolgens kun je per bericht de zichtbaarheid per lijst instellen. Zo wil ik liever niet dat de volgende update door mijn opdrachtgevers gelezen kan worden. (In werkelijkheid zou ik deze update nooit plaatsen) :

Facebook update niet delen met opdrachtgever

Zoals je ziet is eenvoudig te voorkomen dat deze update door een opdrachtgever gelezen wordt.

Bepalen wat jij ziet

Mijn Facebook timeline (en volgens mij die van veel mensen) bestaat voor een groot deel uit: Baby’s, katten en Like, Share & Win-acties. In willekeurige volgorde, maar in overvloed. Ik gebruik lijsten om de schade aan mijn zorgvuldig opgebouwde timeline te beperken. Natuurlijk is ontvrienden ook een oplossing, maar dat is mij te permanent.

De drie lijsten met aanpassingen die mijn timeline redden:

Facebook lijst: Baby Timeline Boomers

Facebook lijst: Crazy Cat Lovers

Facebook lijst: Like, share & LOSE

Profiel of pagina?

Op Facebook heb je een profiel en je hebt de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken. Heb je een bedrijfspagina? Dan is waarschijnlijk verstandig om jouw klanten te vragen om jou daar te liken. Waarom? Een aantal redenen:

  • je houdt privé en zakelijk gescheiden;
  • jouw klanten delen jouw zakelijke kant en niet jouw persoonlijke kant;
  • je hoeft geen rekening te houden met jouw eigen privacy;
  • dit is makkelijk uit te leggen, zonder het beledig-risico.

Niets is goed en niets is fout

Je ziet het. Je kunt doen wat je wilt en toch nog in controle zijn. Ik wil jou hier niet met een wijzend vingertje vertellen hoe jij om moet gaan met Facebook en wie je wel of niet moet accepteren. Waar ik wel op hoop is dat ik je bewust heb gemaakt. Bewust van jouw keuze waarom je iemand wel of niet accepteert. Of waarom je wel of niet iemand uitnodigt. En wat daarna de mogelijkheden zijn om controle te houden over jouw timeline. Want onthoud dat goed! Het is jouw timeline en van niemand anders!

0 Shares:
Dit artikel is 5.032 keer gelezen