Afgelopen donderdag 11 april werd voor de tweede maal Social Media in 1 Day georganiseerd. 42bis was een van de mediapartners, dus trok een uitgebreid blogteam naar Bussum om een dagje kennis bij te tanken. Nou ja, dat was het plan…

Themasessies

Het event was opgedeeld in 4 thema’s met elk 3-4 keuzesessies en een aantal plenaire sessies, die (met uitzondering van de keynote van Herman Toch) bijzonder tegenvielen. Dat Herman een goed verhaal had, heb ik trouwens van horen zeggen. Ik zat toen zelf nog in de auto, met een goed uur fileleed in de kofferbak.

Omdat het andere 2/3e van ons uitgebreide blogteam met een warme kruik in de lappenmand zat, hebben we niet alle sessies kunnen bijwonen. Jullie moeten het daarom doen met de sessies die ik bezocht heb en wat ik van andere bezoekers gehoord heb.

Practice – webcare

De hype rondom sociale media, dat je het als bedrijf moet doen, overal op moet reageren, iedereen gelijk moet behandelen en vooral geen fouten moet maken, lijkt eindelijk voorbij.

De aanwezigen bij deze sessie vonden webcare (en sociale media) overall niet noodzakelijk, maar afhankelijk van wat voor bedrijf je bent en met wie je zaken doet. De negatieve gevolgen van sociale media worden zwaar overdreven, maar tegelijkertijd kan de positieve impact van goede webcare niet worden ontkend.

Goede webcare… ik bedoel natuurlijk een goede kanaalonafhankelijke, gelijkwaardige klantenservice. En met ik, bedoel ik eigenlijk de 7, 8 mensen in het publiek die voor een ontzettend leuke discussie zorgden. Ik wil iedereen die hieraan deelnam, graag een keer in een rondetafelgesprek terugzien!

Knowledge – social selling

Toen Laura Nuhaan haar presentatie begon met een plaatje over de grootte en impact van het online landschap, was ik bijna de zaal weer uitgelopen. Een overzicht van (veelal Amerikaanse) sociale netwerken en hun gebruikersaantal was 3 jaar geleden al niet leuk meer. Schei uit!

Gelukkig bleef ik zitten en herstelde Laura haar beroerde opening in sneltreinvaart. Ik kreeg in ieder geval niet de tijd om aantekeningen te maken én haar verhaal te volgen. Kort samengevat: koude acquisitie is dood en volg je leads op. Vooral dat laatste is belangrijk, want met 90% van alle leads wordt uiteindelijk he-le-maal niets gedaan.

boswachterTechnology – de actiefste Facebook-community van Nederland!

Natuurmonumenten verzorgde een prachtige casestudy van hun rebranding en inzet van Twitter en Facebook. Van communicatieboswachters met bij elkaar 34.000 volgers tot en met 15.000 euro gecrowdfunde dassentunnels. Als je voor je eigen event nog een spreker zoekt: het verhaal van Jakko Mur kent geen verliezers. Behalve als je KPI-neurotisch naar de retentiecijfers vraagt, natuurlijk.

Branche – je hebt een plan. En dan?

Irena Marmelstein is marcom- & sociale-media-adviseur bij FNV Bondgenoten. Ik ben online strateeg bij CNV Dienstenbond. Regelrechte concurrentie, dus ik hoopte natuurlijk op een kijkje in de keuken bij onze grootste concurrent. Helaas, die kreeg ik niet.

Wel werd het publiek getrakteerd op een volledig-compleet stappenplan hoe je een sociale-mediastrategie opstelt en uitrolt. Geweldig handig, maar je kunt rustig zeggen dat Irena en ik van werkwijze verschillen.

Zij heeft ervoor gekozen om, via (korte) uitgeschreven plannen en een aantal rondjes langs het management voor akkoord, met een clubje enthousiastelingen te beginnen met sociale media. Ikzelf ben meer een pionier, (be-)werk vooral onder de radar en creëer zo urgentie in (uiteindelijk) de hele organisatie.

Sociale media in 1 day?

Er gebeurt veel minder met sociale media dan het lijkt. Denk maar na, het afgelopen jaar hebben er praktisch geen innovaties plaatsgevonden en zijn er eigenlijk geen nieuwe Grote Netwerken bij gekomen. Ik ben daarom erg blij dat, hoewel een enkele spreker het nog probeerde te ontkennen, de hype rondom sociale media (ook in de boardroom) voorbij lijkt.

Van de andere kant valt er, voor een beetje beroepsgedeformeerde pop als ikzelf, weinig nieuws te beleven op zo’n event. Inhoudelijk klopte alles, maar echte eyeopeners heb ik ook niet gezien… volgend jaar een pro-versie, of een dag met alleen case studies?

Bekijk alle presentaties

0 Shares:
2 comments
  1. Ha Bas, leuk om je feedback te lezen. Ok die slide mbt social impact is 1 jaar oud en toch ook wel met Global social netwerken. Maar toe aan een update dus. Heb jij suggesties? En blij dat de rest je wel kon boeien.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.229 keer gelezen