Op social media is de scheidslijn tussen marketing en spam vaak een dunne. Al dan niet bewust is de overstap naar de dark side snel gemaakt. Ben jij een social marketeer of een spammer? Doe de test!

Om je spamscore te bepalen moet je voor jezelf beantwoorden in hoeverre je het eens bent met de volgende stellingen:

1. Auto-follows zijn een prima middel om meer volgers te krijgen op Twitter

Social marketeer of spammer? Doe de test!A) Daar ben ik het volledig mee eens. Op mijn Twitter-account heb verschillende auto-followtools draaien. Gebruik het juiste steekwoord en mijn account zit er als een vlieg op de stront bovenop.

B) Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Auto-follows helpen je inderdaad meer volgers te krijgen, maar als je merkt dat mensen je niet terugvolgen moet je ze natuurlijk ook weer unfollowen. Het draait op social media allemaal om interactie.

C) Neen. Ongetwijfeld leveren auto-follows je meer volgers op. De vraag is alleen in hoeverre die van kwalitatieve aard zijn. Als iemand je Twitter-account alleen maar volgt omdat je hem ook volgt, is het die persoon misschien wel om de kwantiteit van zijn eigen volgers te doen. Het gaat dus niet noodzakelijkerwijs om de inhoud van je eigen tweets en ik stel kwaliteit liever boven kwantiteit. Maar bovenal zijn auto-follows uit den boze omdat ze enorm veel irritatie oproepen.

2. Ik gebruik like/share/tag-en-winacties om m’n brand awareness op Facebook te vergroten

A) Reken maar van yes! Bij zakelijk gebruik van social media draait het allemaal om het opbouwen van een netwerk van brand ambassadors. Mensen vertrouwen vooral op het oordeel van hun vrienden. Door een prijs in het vooruitzicht te stellen maak je daar op een goedkope manier gebruik van.

B) Tot op een bepaalde hoogte. Mensen vragen je content te delen of te liken is prima om de in optie A genoemde redenen. Maar een tag-en-winactie gaat me dan weer iets te ver, aangezien je derden dan rechtstreeks lastigvalt met een notificatie in Facebook.

C) Nee natuurlijk niet. Like/share/tag-en-winacties zijn niet toegestaan volgens de algemene voorwaarden van Facebook. En met goede reden, deze ‘campagnes’ zijn het ergste dat het internet is overkomen sinds de kettingbriefmail. Marketeers die dit soort acties inzetten zijn gewoon 2.0-versies van de klassieke spamboeren, met als enige verschil de naam die ze hun botnets geven: brand ambassadors.

3. Om een groter publiek te bereiken voeg ik ‘please retweet’ toe aan mijn zakelijke tweets

Please retweetA) Ja duh. Ik wil dat mijn tweets ook mensen bereiken die niet onder mijn eigen followers vallen. Als ik niet vraag om retweets gebeurt dat natuurlijk nooit.

B) Vragen om retweets kun je met een zakelijk account best doen, zolang het maar met mate gebeurt.

C) Nee. Met een zakelijk account doe je toch niet zoiets onprofessioneels als bedelen om retweets?

4. Populaire hashtags zijn er om misbruik van te maken

A) Dat is nogal een understatement. Als een hashtag trending is, is dat de manier om veel mensen te bereiken. Ik zorg er voor dat al mijn tweets altijd stampvol hashtags zitten, hoe meer hoe beter. En met een beetje geluk levert het me wat autofollows op!

B)  Ligt er een beetje aan. Als er bijvoorbeeld een groot evenement plaatsvindt in mijn branche plaats ik wel altijd een bericht als ‘Veel plezier allemaal vandaag op #BeddenBeurs2012. Volg ons voor goedkope boxsprings.’ Dan hoef ik zelf niet persé op dat evenement aanwezig te zijn. En natuurlijk gooi ik er soms ook een tweet uit als ‘Ben je al langsgeweest in onze showroom? #dtv.’

C) Daar ben ik het niet mee eens. Hashtags gebruik ik alleen als ze daadwerkelijk van toepassing zijn op de tweet die ik op dat moment post. Uiteraard heb ik het dan over relevante tweets, ik twitter niet geforceerd over een onderwerp alleen maar om een bepaalde hashtag te kunnen gebruiken.

Je score berekenen

Heb je alle stellingen beantwoord? Tel je gescoorde punten bij elkaar op en kom erachter of je een marketeer of een spammer bent.

Stelling 1
A = 10 punten
B = 10 punten
C = 0 punten

Stelling 2
A = 10 punten
B = 5 punten
C = 0 punten

Stelling 3
A = 10 punten
B = 5 punten
C = 0 punten

Stelling 4
A= 10 punten
B = 5 punten
C = 0 punten

0 punten: Bonafide marketeer

Social media zijn een mooi middel om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Die interactie moet dan alleen wel oprecht, relevant en niet te opdringerig zijn. Maar dat heb jij wel begrepen. Complimenten!

5 – 10 punten: Op het randje

Je bedoelingen zijn waarschijnlijk niet verkeerd, onbewust ben je soms alleen wel  iets te opdringerig in je communicatie op social media. Verplaats jezelf eens wat vaker in de schoenen van je doelgroep. Op wat voor communicatie zit je zelf te wachten?

15 – 30 punten: Spambot

Weet je zeker dat je een persoon bent van vlees en bloed? Je hebt namelijk meer weg van een Twitter-spambot die mensen bestookt met duistere bit.ly-linkjes. Als je het hier niet mee eens bent, hoor ik het graag in de comments hieronder. Vul je wel eerst een Recaptcha in?

35 – 40 punten: Nigeriaanse prins

Wauw, royalty op 42bis! En dan heb ik het niet alleen over het feit dat je een spamkoning bent. Heb je ooit je stamboom onderzocht? Dikke kans dat  je de eerstvolgende in lijn bent voor de Nigeriaanse troonopvolging!


2.921 keer gelezen Geschreven door