Het wordt ons als kind met de paplepel ingegoten: samen spelen is samen delen. Ouders doen hun best hun kroost zo sociaal mogelijk op te voeden. Want dat is later belangrijk als je wilt slagen als onderdeel van de maatschappij. En daarom deelden we onze skelter, poppen en snoepjes. Gesterkt door de complimentjes van de volwassenen om ons heen. ‘Goed zo, zo hoort het’.

 

Interessant om vervolgens als volwassene te constateren dat veel personen van de deelcultuur zijn afgestapt. Informatie en documenten worden in streng beheer gehouden. Afdelingen binnen bedrijven werken regelmatig synchroon aan soortgelijke vraagstukken zonder het van elkaar te weten. Wielen worden meerdere malen op nieuw uitgevonden. De deuren op slot houden lijkt het credo. Stel je voor dat ze er met jouw informatie vandoor gaan. Kennis is eigendom, kennis is macht.

Fotografie: Sanne van der Beek
Fotografie: Sanne van der Beek

Een wereld zonder muren

De ‘wereld’ is de laatste jaren echter enorm veranderd. De digitalisering en social media maken het landschap steeds opener. De schuttingen maken plaats voor een grote achtertuin, waarin iedereen mag (mee)spelen en delen weer een belangrijk onderdeel vormt. Juist deze open omgeving maakt mooie initiatieven, nieuwe kansen en ongekende resultaten mogelijk!

 

Creatie zoekt crowd

Neem als voorbeeld de Pebble watch. Een slim iPhone- & Android-horloge dat de tijd weergeeft, maar waar je ook apps op kunt draaien. De makers van Pebble vroegen op Kickstarter (een crowdfundplatform) om een financiering van 100.000 dollar, zodat ze hun prototypes in productie konden laten gaan. Dat hadden ze binnen twee uur bereikt. Bij de ontwikkeling en marketing betrokken ze een groep van 30 mensen, waardoor het product al gewild was voordat het überhaupt was geproduceerd. De eerste consumenten hebben de Pebble watch inmiddels in huis. Een mooi staaltje co-creatie.
Of kennen jullie Threadless? Een site waar t-shirts worden verkocht die zijn ontworpen door ‘gewone’ mensen. Alleen de mooiste creaties worden geselecteerd voor verkoop in de webshop, waarbij de jury bestaat uit…jawel ‘gewone’ mensen. I like it.

 

Leve de Koning

Social media brengen mensen, opinies, kennis en creatie bij elkaar. Terug naar de basis waar samen spelen en samen delen weer aan de orde is. En als we eenmaal in de sharing-mood zijn kunnen we meteen door voor onze bijdrage aan het initiatief Mijn droom voor ons land, inspiratie voor onze koning. Mooi initiatief om de deelcultuur weer een beetje dichter bij de mensen te brengen. Leve de Koning, hoezee hoezee hoezee!

0 Shares:
1 comment
  1. Mooi geschreven Clarinda! Ik ben het helemaal met je eens. Het delen van kennis en het geven van tips elkaar een beetje helpen hoort simpel weg bij het toekomstige 'nieuwe' werken. Bedrijven moeten nu innoveren om over 5 jaar nog mee te kunnen doen wanneer de schaarste intreed. Het werk kan veel efficienter wanneer de, zoals jij het omschrijft, schuttingen plaats maken voor een grote tuin!

Comments are closed.

Dit artikel is 5.565 keer gelezen