In de trein zit vrijwel iedereen met zijn of haar smartphone te spelen, maar er was eens een tijd dat we geboeid de Rails, het papieren reizigersblad van NS, lazen. Uitgaanstips, interviews, modereportages, maar waar het natuurlijk echt om ging was de contactrubriek Hartkloppingen. Met de laatste editie van het papieren blad in 2008 kwam ook Hartkloppingen tot een einde. Eeuwig zonde! Zo vond NS blijkbaar ook, want in september 2012 werd Hartkloppingen online gebracht.

Het idee

Voor degenen die diep in geheugen moeten graven: een Hartklopping is een oproepje naar aanleiding van een ontmoeting in de trein of op het station, meestal met een flirterig karakter, in de hoop de medereiziger nog eens te ontmoeten. Zoiets dus:

“Rond 12:40 uur naderden we station Utrecht, de trein kwam vanaf Rotterdam. Jij maakte aanstalten om uit te stappen. Omdat iedereen er uit moest, ontstond er een rijtje in de trein en stond je vlak naast me. Ik bleef nog even zitten, omdat het nog wel effies duurde voordat de trein uiteindelijk stil stond.”

Online aanpak

De basis van de online aanpak rondom Hartkloppingen is het Tumblr-blog (met 477 volgers). Vanuit hier worden de oproepjes automatisch doorgeplaatst naar Facebook (226 likes)  en Twitter (1540 volgers). De interactie via Twitter en Facebook is minimaal, eigenlijk niet bestaand. De leukste en opvallendste Hartkloppingen plaatst NS ook op haar officiële Facebook-pagina. Een woordvoerder van NS laat weten dagelijks zo’n 200 tot 400 bezoekers op de Tumblr-pagina te ontvangen.

Cupido in de trein

In de voorwaarden op Tumblr staat dat de online Hartkloppingen tot september 2013 blijven bestaan. Het is echter niet duidelijk waar dit van afhankelijk is. NS is daar zelf ook nog niet helemaal uit. Hartkloppingen wordt enthousiast ontvangen (zo knutselde een enthousiasteling zelfs een Android-app), maar is niet uniek. “We zien dat sinds de lancering het thema ‘ontmoeten en liefde in de trein’ vol enthousiasme is opgepakt en er vele initiatieven zijn ontplooid om die leuke medereiziger op het spoor te komen. En dat is mooi want hoe meer pijlen Cupido op zijn boog heeft, hoe groter de kans dat-ie raakt schiet,” aldus de woordvoerder. De Facebook-pagina van Hartstocht in de trein, een reizigersinitiatief, heeft bijvoorbeeld bijna 80.000 likes.

Succesverhalen?

In ruim een half jaar tijd zijn er 163 Hartkloppingen gepubliceerd. Dagelijks komen er nieuwe inzendingen binnen. Maar nu de belangrijkste vraag: leidt zo’n oproep nou ook echt tot ontmoetingen? Volgens de NS-woordvoerder zijn er sinds september 2012 een handvol reacties binnengekomen. En helaas is daarvan niet bekend of dit ook succesverhalen heeft opgeleverd. Oftewel, als je je medereiziger nog een keer wilt zien, kruip dan achter die smartphone vandaan en vraag gewoon iemands nummer. De succeskans lijkt een stuk groter!


Geschreven door