Een willekeurige zaterdagmiddag  in het Utrechtse. Omdat de griep heeft toegeslagen ligt een willekeurige webbie niezend op bed. Erg goed is ze niet in ziek zijn. Op haar schoot een laptop, met daarop Chrome én Firefox open.

Door het huis klinkt opeens een oerkreet. De webbie schrikt op, maar de oerkreet komt uit haarzelf: “Neeeeeee,” roept ze een tweede keer, nu wat zachter. “Nee!” herhaalt ze een laatste keer, alsof het woord magische krachten heeft dat wat ze net heeft gedaan, weer ongedaan kan maken.

Een goed plan

Al jaren track ik de bezoekers van mijn websites met Google Analytics. Ja-ren! Al jaren gebruik ik voor het uitserveren van banners Google Adsense. Ja-ren. Maar ooit besloot ik – in mijn oneindige wijsheid (uche uche) om mijn Adsense-account op een ander e-mailadres aan te maken. Vraag me niet waarom, ik heb namelijk geen idee meer waarom dat een goed plan leek.

Iets korter geleden (een paar jaar) bedacht ik dat het toch een stuk relaxter zou zijn als mijn Adsense- en Analytics-accounts op één Gmail-adres te bereiken zouden zijn. Dus waagde ik een poging om de accounts over te zetten en beide onder mijn hoofdadres te hangen.

Nee nee!

Niet alleen mocht dat niet van Google, maar er was ook geen enkele manier om de twee accounts samen te voegen. Wat ze verder aanraadden was om het ene Adsense-account te killen en een ander account aan te vragen op het gewenste adres. Pfoe, daar had ik even geen zin in, dus ik liet het maar even zitten.

Doomsday

En toen was het afgelopen zaterdag. En besloot ik – nu ik toch ziek was – om dat alles eens even te fixen. Dus annuleerde ik mijn Adsense-account en koppelde ik Google Analytics ook meteen maar even los van dat account.

……

Zeer tevreden met mezelf logde ik weer in op mijn Analytics-account, met het voornemen om zo snel mogelijk ook een nieuw Adsense-account aan te vragen.

“Neeeeeeee” Pure paniek! Ik had mijn Analytics-account niet losgekoppeld, ik had mijn Analytics-account verwijderd. Ver-wijderd! Vijf jaar aan data over o.a. 42Bis weg. Nergens meer te vinden. Hoe hard ik ook klikte, hoe hard ik ook de pagina ververste (tegen beter weten in): weg!

dont_panic

De doolhoven van Google

In complete paniek vroeg ik Google om hulp met mijn probleem met… Google. Ik kan u melden dat het vinden van de juiste informatie op de hulppagina´s van Google een hel gelijk is. Veel verwijzingen doen het niet, veel pagina´s bieden – soms onbegrijpelijke – non-informatie: de weg vinden in een gekloonde Vinex-wijk is nog gemakkelijker.

Social friends

Op Facebook legde ik mijn momentje van idioterie voor aan mijn FB-buddies. Dank je social web! Want naast meelevende en meeduimende webbies, kwam er ook advies en werden er namen genoemd van Google-contacten die eventueel wel een handje konden helpen.

Zelf vond ik deze pagina, waar ik alvast contact opnam met Google en mijn probleem voorlegde. Daarnaast contacte ik de mensen die mij waren aangeraden. Als laatste vond ik deze pagina, die uitlegde wat de procedure was en die achteraf bleek te kloppen.

En toen

En toen moest ik wachten. Google Support zou pas maandag reageren en dat betekende een lange zondag met veel spijt van de verwijdering en ideeën over wat ik ging doen als het niet kon worden hersteld. Want hoewel mij van alle kanten werd verzekerd dat ik niet de eerste of enige sukkel was, geloofde ik daar natuurlijk helemaal niks van.

En toen

En toen was het maandag. Om 10 uur ´s ochtends kreeg ik het antwoord van Google Support: mijn account kon worden hersteld en ze hoopten zelfs binnen 24 uur. Kind, mijn overwinningsdans zou een scorende voetballer jaloers maken. Een paar uur later was het zover: mijn Google Analytics-account draaide weer op volle toeren en alle data was terug. Ik knuffelde mijn katten, aaide een willekeurig kind over zijn bol en vierde feest met een dikke boterham met héél véél hagelslag.

Hoe werkt dat?

Jij bent vast veel minder sloom dan ik. Dit overkomt jou never nooit niet. Maar mocht je per ongeluk – onder invloed van koorts en niesbuien – besluiten om toch wat klusjes op te pakken én gaat het mis, dan is dit wat je moet doen.

  • Neem binnen 14 dagen contact op met Google. Je gegevens worden namelijk tot 14 dagen na het verwijderen nog bewaard.
  • Contact opnemen kun je via deze pagina doen.
  • Je ontvangt van Google het verzoek om je aanvraag tot het herstellen van je account in een specifieke format te versturen:

Ik geef Google toestemming de volgende wijzigingen in mijn Google Analytics-account door te voeren:

1. Gewenste wijziging: van X in Y (voorbeeld: ‘Heractiveer mijn Google Analytics-account’)

Klant-ID (UA-nummer):
E-mailadres account:
Klant-ID van uw Google AdWords-account:
E-mailadres AdWords account:

2. Gewenste wijziging: van X in Y

Naam van de campagne:
E-mailadres account:
Klant-id:

  • Je hebt hiervoor dus het Klant-id nodig. Die vind je in de Analytics-code die je in je site hebt opgenomen. Dat nummer wordt voorafgegaan door de letters UA.
  • Je hebt hiervoor ook het Klant-id van je Adwords-account nodig. Heb je geen Adwords-account? Maak er dan eentje aan en noteer het nummer dat je in je nieuwe account vindt.
  • Leun achterover en wacht in spanning af.

Eind goed al goed

Wat een opluchting dat het hele proces zo vreselijk meeviel. Inmiddels ben ik bezig om een nieuw Adsense-account aan te maken. Omdat mijn eerdere aanvraag was afgewezen, gaat ook dat niet zonder slag of stoot, maar dankzij de aardige jongen van Google Support heb ik inmiddels het juiste formulier gevonden en heb ik goede hoop dat ik de blokkade die men mij op mijn huidige e-mailadres voor Google Adsense heeft gegeven, kan laten opheffen.

Blij met Google?

Jawel, want mijn Google Analytics-gegevens zijn er weer. Ik kán dus niet anders zijn dan blij. Wel kan er véél verbeteren aan het Google-hulpcentrum. Alles waar we over klagen bij de Nuons en Ziggo’s van de wereld, waar het gaat om ondersteuning, is bij Google op veel punten nog veel slechter ingericht en dan vooral de zelfhulp.

En natuurlijk: Google heeft pas écht veel klanten, waarvan een groot deel niet eens betaalt voor het gebruiken van de service. En er zijn allerlei Google-specialisten die je als (bijvoorbeeld) Analytics-gebruiker geacht wordt om in te huren om alles mooi in te richten en te gebruiken.

Aan de andere kant zijn wij – de gebruikers – en ons gedrag Google´s product dus ook het servicen waard. En kunnen we niet allemaal die fantastische Google-ologen inhuren. Voor ons is een goed helpcentrum echt heel hard nodig. Eentje waarin de teksten begrijpelijk zijn voor mensen en de links het allemaal doen. Je weet wel, dat wat Google ook aan ons vraagt.

Maar ach….mijn data is terug…yeah!

0 Shares:
3 comments
  1. Goed verhaal, Google is idd echt een wirwar af en toe! Ik merk wel dat als je een Adwords account hebt, dat je dan gemakkelijker contact kunt zoeken. Als je maar betaalt ;-)

    Persoonlijk ben ik erg fan van de chatfunctie, dat werkt erg handig als je vragen hebt, of tegen problemen aanloopt. Als het iets is dat ze niet direct op kunnen lossen, dan geven ze aan dat ze er nog over mailen of zelfs bellen. Dat gebeurt altijd binnen maximaal 2 dagen is mijn ervaring tot nu toe.

    Maar ik ben het met je eens, dat het helpcentrum met de standaard FAQ in de meeste gevallen niet voldoet. Ze mogen wat mij betreft iets meer de Jip en Janneke benadering hanteren.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.388 keer gelezen