Het marketinglandschap wordt voortdurend bepaald door trends, hypes en buzzwords. De afgelopen jaren waren sterk social. Iedereen ging aan de slag met Facebook, Twitter en Linkedin, terwijl de zelfbenoemde experts met “jarenlange ervaring” in een piepjong vakgebied over elkaar heen vielen om hun graantje mee te pikken.

Nu de sociale storm een beetje lijkt te zijn geluwd, lijkt het de beurt aan “bredere” marketingtrends, waarbij de termen  inbound marketing en contentmarketing vooral in het oog springen. In dit blog ga ik in op deze stromingen, vergelijk ik ze met elkaar en leg ik uit waarom ze zo belangrijk aan het worden zijn.

Laat ik beginnen met te zeggen dat zowel contentmarketing en inbound marketing vooral op te vatten zijn als marketingfilosofieën, en dat ze sterk overlappen. Ze overlappen zo sterk dat je bijna kunt spreken van synoniemen. Beide stromingen zijn namelijk gebaseerd op hetzelfde uitgangspunt, en dat is dat je potentiële klanten aantrekt door het creëren van waardevolle content.

Waardevolle content

Bij het creëren van waardevolle content wordt vaak automatisch gedacht aan het schrijven van blogartikelen. In de praktijk kun je nog tal van andere vormen van waardevolle content bedenken. Zo zijn infographics en video’s bijzonder populair, maar kun je ook denken aan een kennisbank met zeer specifieke informatie. Het enige echte criterium is dat het content moet zijn die in een bepaalde behoefte voldoet (van jouw doelgroep!), en dat je het mensen gemakkelijk maakt om deze te vinden en te delen. Zo gaat er een magneetwerking uit van je website, in plaats dat je betaalde bezoekers trekt via advertenties.

981072_magnets_1

Het vindbaar maken van de content is natuurlijk deels een kwestie van optimaliseren voor zoekmachines. Tegelijkertijd komt hier social media nadrukkelijk om de hoe kijken. Deel zelf je content met je publiek, en maak het gemakkelijk en aantrekkelijk om de content verder te laten delen door je bezoekers. Hoe beter je content, hoe meer deze gedeeld zal worden.

Het einde van het advertentietijdperk?

In een tijd waarin je wordt doodgegooid met reclames, nieuwsbrieven en direct mails is het steeds moeilijker om je publiek met deze “ouderwetse” vormen van marketing te bereiken. Reclames op tv kijken we al lang niet meer, die spoelen we massaal door met onze digitale interactieve ontvangers. E-mailnieuwsbrieven worden steeds minder geopend en steeds vaker schrijven ontvangers zich zelfs helemaal uit voor deze dienst. Als consument wil je eigenlijk alleen maar informatie zien die voor jou relevant is. Dit op een zo toegankelijk mogelijke manier zonder aandringen.

De kracht van contentmarketing

Het succes van vergelijkingssites is niet zonder reden: consumenten gaan zelf op zoek in een vroeg stadium van het aankoopproces en willen zich eerst goed oriënteren. Als ik precies weet welke koelkast ik nodig heb, dan vind ik met het typenummer wel de beste aanbieding. Maar als ik me afvraag wat nu precies no-frost is en hoeveel zo’n A++ nou beter is dan een A+ energielabel, dan ben ik op zoek naar informatie, naar waardevolle content dus. Als je op je website waarop je witgoed verkoopt op een heldere manier dit soort zaken uitlegt en deze content goed vindbaar/deelbaar maakt, dan trek je consumenten aan die zich in die oriënterende fase van de aankoop bevinden. In plaats van je met een actiefolder te richten op 20.000 mensen waarvan je geen flauw idee hebt of er überhaupt één een nieuwe koelkast nodig heeft, kun je je beter richten op die paar honderd mensen die op zoek zijn naar een nieuwe koelkast. Bedien die mensen met de informatie die ze nodig hebben, overtuig ze van je kennis en kunde en haal ze binnen als klant.

Wat is dan het verschil tussen contentmarketing en inbound marketing?

Inbound marketing en contentmarketing zijn eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Inbound marketing is echter vooral een buzzword omdat er een groot bedrijf achter zit dat het kunstje dat ze verkopen zelf tot in perfectie beheerst: Hubspot. Hubspot heeft de term inbound marketing geïntroduceerd en zet het neer als een marketingproduct op zich, waarbij hun Hubspot webapplicatie -de naam zegt het al- fungeert als hub voor als je inbound marketinginspanningen. Door voortdurend blogs te publiceren, filmpjes te maken (die viral gaan!), webinars te organiseren en e-books uit te brengen, zorgt Hubspot zelf voor een voortdurende aanvoer van nieuwe klanten.

inbound2

Volgens Hubspot bestaat een inbound marketingstrategie uit drie stappen: 1) word gevonden, 2) converteer 3) meet en optimaliseer. In die zin is inbound marketing (marketing “naar binnen gericht”) een meer commerciële benadering, en staat conversie en optimalisatie meer centraal. De onderliggende basis, de aanvoer boven in de salesfunnel, is toch echt een contentmarketingbenadering: creëer waardevolle content om bezoekers te trekken die je vervolgens tot klanten converteert.

0 Shares:
2 comments
  1. Leuk stuk, wat ik alleen nog mis is het belang van luisteren naar en interacteren met je doelgroep. Dat impliceert het creëren van waardevolle content al wel (hoe weet je anders of het waardevol is?), maar toch zijn veel bedrijven nog steeds aan het 'zenden', wat bij inbound marketing niet de bedoeling is lijkt mij.

    1. Hoi Muriel. Ja klopt absoluut, interactie met de doelgroep is een integraal deel van een goede inbound marketingstrategie. Luisteren naar je doelgroep is hierbij inderdaad heel belangrijk, dan kun je pas echt bepalen of je bezig bent met het creëren van echt waardevolle content!

Comments are closed.

Dit artikel is 3.693 keer gelezen