Veel e-commerce-ondernemers investeren te weinig tijd in het onderzoeken van hun concurrenten, zo blijkt. Tijdgebrek of overschatting van de eigen marktpositie zijn vaak de redenen hiervoor. Toch is het onderzoeken van je concurrenten erg belangrijk en wel om de volgende redenen.
- Nieuwe producten ontdekken. Ze verkopen misschien producten die je niet kent.
- Acties analyseren. Ze hebben misschien een actie die een grote impact op je eigen onderneming heeft.
- Prijsanalyses uitvoeren. Hun prijsstrategieën kunnen je een kans of bedreiging opleveren waar je op moet reageren.
- USP’s aanscherpen. Op basis van de USP’s van je concurrenten kun je je eigen USP’s aanscherpen. Oftewel, wat maakt jou uniek ten opzichte van je concurrenten?
- Nieuwe marketingkanalen ontdekken. Misschien maakt je concurrent gebruik van kanalen waar je zelf nog niet aan gedacht had.
- Nieuwe zoekwoorden ontdekken. De website van je concurrent kan een bron voor nieuwe zoekwoordideëen zijn.
Het is niet noodzakelijk om dagelijks naar je concurrenten te kijken. Reserveer wekelijks 30 minuten om hun boodschap en tactieken te analyseren.
Onderzoek op Google
Verplaats jezelf in de gedachte van de klant. Open een ‘incognito’ browser in Chrome – bijvoorbeeld privé browsen, waar je hier meer over kunt vinden. Kies een product in je webwinkel en voer een Google-zoekopdracht uit voor zoekwoorden die consumenten zullen intypen om je webwinkel te vinden. Zorg er wel voor dat je dit incognito doet, zodat Google de zoekresultaten niet aanpast op basis van je persoonlijke zoekgedrag.
- Let op wie er op de zoekwoorden adverteert. Is dit je directe concurrent, de leverancier, een vergelijkingssite of adverteert er niemand? Zijn het kwalitatieve advertenties? Sturen ze bezoekers naar een relevante landingspagina of een homepage?
- Hoe zien de organische zoekresultaten eruit? Zijn dit lokale of regionale verkopers? Zit jouw webshop in de top vijf? Zitten je concurrenten in de top vijf? Zijn de zoekresultaten relevant voor de zoekopdracht?
- Verschijnen er video’s of afbeeldingen? Veel mensen zullen hierop klikken. Dus zelfs als je in de top vijf staat, zullen veel mensen sneller op de video’s en afbeeldingen klikken dan op jouw normale zoekresultaat.
- Voer meerdere zoekopdrachten uit met verschillende zoekwoorden. Let op Google’s suggesties wanneer je een zoekwoord intypt. Dit zijn zoekwoorden die veel gebruikt worden door Google-gebruikers.
Houd dit vervolgens bij in een spreadsheet. Het kan dan dienen als een basisanalyse die je verspreid over enkele weken of maanden kunt uitvoeren. Zo zie je hoe je concurrentieveld verandert. Je zult ontdekken dat je op die manier met regelmaat nieuwe concurrenten zult vinden.
Ga naar de site van een concurrent
Via de zoekresultaten ga je naar de site van de concurrent. Kijk goed naar de pagina waarop je ‘landt’ (de landingspagina). Is dit een gedetailleerde productpagina, een landingspagina, of een categorielijst? Als het een betaalde advertentie is, is het consistent met het zoekwoord dat je intypte?
Let op de layout / het design van de pagina. Lijkt het op je eigen pagina? Is de inhoud uniek? Welk type afbeeldingen en afbeeldingseigenschappen hebben ze? Let ook zeker op de prijzen die je concurrent voor zijn producten vraagt. Zet ze in een spreadsheet en houd bij wat de prijzen van je verschillende concurrenten zijn. Wat is hun verzendbeleid? Promoten ze cross-sell (bijvoorbeeld een shirt bij een broek) of up-sell (bijvoorbeeld merk A bij merk B)?
Zet een product in de winkelwagen van je concurrent om te zien of er acties worden aangeboden in de winkelwagen zelf. Bekijk de rest van de webshop om te zien of er andere (seizoensgebonden) acties zijn. Welke nieuwe producten bieden ze aan? Welke producten willen ze juist kwijt via een uitverkoop?
Kijk ook goed naar de producten die worden aangeboden. Worden er meerdere staffels aangeboden en is er sprake van een diep of breed assortiment?
Schrijf een korte samenvatting van je ontdekkingen en beschrijf wat je goed of slecht vond. Probeer dit wel te doen als een klant en niet als concurrent.
Conclusie
De analyse hierboven moet leiden tot een spreadsheet waarin je kunt bijhouden wat je concurrent doet en hoe je jezelf kunt (blijven) onderscheiden. Het doel is dus zeker niet om je concurrent te kopiëren, maar om ervoor te zorgen dat je bekend bent met de trends en tactieken van je concurrenten om hier vervolgens zelf van te leren en zodoende je concurrenten een stap voor te kunnen zijn. Als je bijvoorbeeld een plotselinge terugloop ziet in je verkopen, zonder dat je een terugloop ziet in het aantal bezoekers, dan kan het zijn dat je concurrenten een (tijdelijke) actie hebben die schadelijk is voor je eigen verkopen. Dat betekent niet dat je op iedere actie van je concurrenten zelf actie moet ondernemen. Maar je zult een stuk beter kunnen reageren op je concurrenten als je ze beter kent.