De laatste tijd komen er leuke verhalen voorbij van ouders die op creatieve wijze hun dochters van stoere rolmodellen voorzien. Voor de ouders in dit artikel is er geen onderscheid tussen zoons en dochters, ook niet als het op gaming aankomt. In freaking 2013 is dat ook hoog tijd! Hierbij drie coole initiatieven voor stoere meiden met proactieve, ondernemende ouders die het heft in eigen handen hebben genomen.

9-jarig meisje haalt binnen een dag 10.000 dollar op voor eigen game

Sinds de oprichting in 2009 heeft crowdfundingplatform Kickstarter vele projecten voorbij zien komen. Er is op het platform inmiddels meer dan 500 miljoen dollar geïnvesteerd door 3 miljoen mensen, in meer dan 35.000 creatieve projecten. Een recent opmerkelijk verhaal is dat van de 9-jarige Mackenzie Wilson. Een van de leukste berichten die ik de laatste tijd heb gelezen. Het jonge, Amerikaanse meisje haalde binnen een dag maar liefst 10.000 dollar aan investeringen binnen om haar eigen game te ontwikkelen. Een project waar ze oorspronkelijk maar 829 dollar voor nodig had! Dit is haar verhaal.

ksGames voor kinderen door ondernemende jongedame

Met hulp van haar moeder lanceerde Mackenzie haar project op Kickstarter. Haar doel? 829 dollar inzamelen voor deelname aan een summercamp voor jonge (game)ontwikkelaars, om een roleplayinggame  te ontwikkelen voor kinderen zoals zij. Dat ze, als het project slaagt, haar 15- en 16-jarige broers ongelijk kan bewijzen is mooi meegenomen. Ook wil ze graag een rolmodel zijn voor kinderen, en voor meisjes in het bijzonder, om een carrière in technologie na te streven. Zoals ze zegt: “Ik wil niet het enige meisje in de kamer zijn.”

Haar wens is om een spel te ontwikkelen voor kinderen, zonder geweld en scheldwoorden. Daarbij wil ze een teamspel ontwikkelen waarin spelers samen uitdagingen aangaan, maar niet zomaar uit het spel worden gezet. Ze is een enthousiaste gamer en wil daarom games ontwikkelen zoals zij ze zou willen spelen en die voor kinderen van haar leeftijd leuk zijn.

Winnen van haar grote broers

Haar interesse in techniek en games heeft ze niet van een vreemde. De achtergrond is hierbij ook een leuk verhaal op zich. Mackenzies moeder, Susan, introduceerde een “gamification-of-education”-project waarbij de familie ieder weekend de strijd met elkaar aanging om ontwikkelcode te leren met Code Academy. Mackenzie raakte hierdoor geïnspireerd om zelf dingen te ontwikkelen en niet zomaar genoegen te nemen met wat grote ontwikkelaars aanbieden. Haar broers deelden deze interesse minder, maar maakten hun kleine zusje ook belachelijk. Ze wilden al niet met haar gamen, maar zeiden ook dat ze nooit het geld bij elkaar zou krijgen en al helemaal geen eigen spel zou kunnen ontwikkelen.  Zaten zij er even naast.

Megasucces na slechts een paar dagen

Met een creatief filmpje heeft Mackenzie na slechts één dag meer dan 10.000 dollar opgehaald, bij meer dan 600 investeerders. Inmiddels is het bedrag opgelopen tot bijna 33.000 dollar, afkomstig van 1.329 investeerders. En het project is pas twee weken online! Ze heeft nog tot 19 april om geld binnen te halen. Met het geld kan ze nu al naar het kamp én een nieuwe laptop kopen. Daarnaast heeft Adobe haar een licentie gegeven voor Adobe Creative Cloud om haar te helpen. Deze jongedame gaat een mooie toekomst tegemoet!

Bekijk haar video en oproep.

photo-main

Het grootbrengen van heldinnen

Vrouwen kunnen zich prima redden en hebben daar geen ridder voor nodig. Daar is Mackenzie een mooi voorbeeld van. Dat ouders dit steeds vaker meegeven van kleins af aan is ook terug te zien in de volgende verhalen van vaders die geen hulpeloze jonkvrouwen, maar stoere heldinnen wilden grootbrengen. Het plaatje van de hulpeloze dame en/ of seksistische gamekarakters past echt niet meer in deze tijd.

Vader hackt Donkey Kong voor dochter

Recent was er Mike Mika, de vader die Donkey Kong hackte voor zijn 3-jarige dochter. De jonge gamester was enorm teleurgesteld toen ze erachter kwam dat ze niet met het karakter Pauline kon spelen in Donkey Kong. Sterker nog, dat ze zich per se moest redden met Mario. Toen haar vader haar teleurgestelde gezicht zag hackte hij de game en wisselde hij Pauline en Mario om. Nu kan zijn dochter de heldin spelen, met een vrouwelijk gamekarakter. Leuk feitje: hij heeft deze patch ook beschikbaar gemaakt voor andere geïnteresseerde gamers.

Vader creëert heldin in Legend of Zelda

Een vergelijkbaar initiatief is dat van softwareontwikkelaar Mike Hoye, die zich eraan stoorde dat zijn 3-jarige dochter in games nooit een vrouwelijke held tegenkwam. Hij ging daarom vorig jaar aan de slag met de klassieker Legend of Zelda: the wind waker. In het originele verhaal is Link een jongen die zijn kleine zusje en prinses Zelda moet redden van de slechteriken. Mike Hoye herschreef de code waardoor Link een meisje werd dat haar kleine broertje moest redden. De weinige games waarin wel sterke vrouwen voorkomen (zoals het door hem geroemde Mass Effect 3), waren niet geschikt voor jonge meiden. Hij stelt: “de les die ik Maya mee wil geven is dat de cultuur rondom software niet in steen geschreven staat, net zo min als dat bij software het geval is. En dat als je een beetje slim en gedisciplineerd bent, en volhardend, dat je dan blijvend de veranderingen kunt doorvoeren die jij voor ogen hebt.” Ook hij heeft de patch beschikbaar gesteld, via zijn blog.

zelda

Zelfredzame vrouwelijke rolmodellen zijn in opkomst

Alle drie de initiatieven onderstrepen het groeiende besef dat jonge meiden op moeten groeien met zelfredzame vrouwelijke rolmodellen. Die ridders op witte paarden zijn best vermakelijk en leuk om naar te kijken en zo, maar het principe is toch best wel achterhaald. Het is voor mij als dame met interesse in ICT een fijne en bemoedigende ontwikkeling om te zien dat ouders dit inzien en al vroeg op hun kinderen overbrengen. Ik geloof er heilig in dat mensen zich hun eigen beperkingen opleggen. Als ik, als ik later groot ben, een dochter op de wereld mag zetten, dan hoop ik dat ze ‘kont schopt’ als deze jongedames.

6943731_700b_v1_large

0 Shares:
Dit artikel is 3.699 keer gelezen