Vanmiddag maakte de internetgigant Yahoo het nieuws bekend dat ze de hippe nieuws app Summly aan haar stallen toevoegt.
Op de website van zowel Yahoo als Summly is te lezen dat Nick D’Aloisio en zijn team in de komende weken aan het Yahoo team toegevoegd zullen worden. De app is op dit moment uit de App Store gehaald, maar Nick belooft ons dat ze snel weer terug zullen zijn met een op Yahoo toegespitste versie van de newsreader.

Aandacht van grote jongens

Al op 15-jarige leeftijd begon Summly’s oprichter Nick D’Aloisio aan de fundamenten van de mobiele newsreader, toen nog onder de naam Trimmit. De kracht van het concept, een algoritme waarmee nieuwsartikelen worden samengevat, werd snel opgepikt door grote investeerders zoals Ashton Kutcher en Zynga’s Mark Pincus en kon met de snel opgehaalde 1,5 miljoen dollar doorontwikkelen.

Yahoo koopt mobiele nieuwsapp Summly

In december al berichtte All Things D dat beide partijen aan een paringsdans waren begonnen. En blijkbaar waren niet alleen de markt en media overtuigd van de kracht die de – op dat moment 500,000 keer gedownloade – iphone app Yahoo zou brengen.

Succes nodig

Dat ze met Summly op zichzelf niet in het gat stappen dat Google Reader medio dit jaar gaat laten vallen zal voor de content dinosauriër geen probleem zijn. Met Summly kopen ze in ieder geval een substantiële speler als het gaat om nieuwsvoorziening op mobiele apparaten. En daar konden ze na het floppen van hun laatste mobiele avontuur Axis er wel weer een van gebruiken.

Waarom de media zo gek zijn op de jonge internetondernemer Nick D’Aloisio wordt al snel duidelijk uit onderstaande promo waarin Nick samen met de Britse internet-weet-al Stephen Fry de app nog eens duidelijk presenteert.

 

Bron-All things D


Geschreven door