De snelheid waarmee nieuwe devices op de markt komen wordt steeds hoger. Vervolgens worden die volgestopt met steeds meer apps die met een nog hogere snelheid worden voorzien van updates. Maar wat drijft dat nou? Zijn al die nieuwe devices en apps nou echt zo innovatief? En wie heeft er nou eigenlijk voordeel van die aanhoudende stroom ‘nieuwe’ producten?

Wat dit drijft

Om te begrijpen wat dit drijft eerst iets over de 4 fases in de levenscyclus van een product. Deze fases zijn introductie, groei, volwassenheid en terugval.

Tijdens de introductiefase zal er nauwelijks wat van dat nieuwe product verkocht worden. Alles draait om het vergroten van de naamsbekendheid en het binnenhalen van de eerste referentieklanten. Als dit succesvol is verlopen, zal er in de groeifase juist wél veel verkocht worden. Het rendement is in deze fase dan ook maximaal, met als gevolg dat concurrentie aanzienlijk toeneemt.

Bij een echt innovatief product duren deze twee fases samen 1-2 jaar. De fabrikant van zo’n product heeft dus 1-2 jaar om zijn slag te slaan. Dat wil zeggen: zijn initiële ontwikkelkosten terug verdienen, een groot marktaandeel te veroveren om vervolgens te cashen via een beursgang.

Na de beursgang draait alles om hoge volumes en dito omzetsnelheid. Wat de fabrikanten drijft tot een haasje-over, met steeds weer nieuwe versies van bestaande, min of meer dezelfde producten. In de hoop met die nieuwste versie (opnieuw?) de gunst van de klant voor zich te winnen. Een paar voorbeelden.

Smartphones en tablets

Samsung, Apple (en nog een aantal andere fabrikanten) brengen op dit moment in een rap tempo ‘nieuwe’ modellen van hun smartphones en tablets op de markt. In een aantal gevallen ligt het tempo zelfs zo hoog dat er al specificaties uitlekken van model B terwijl model A nog steeds niet in de winkels ligt.

Wat al deze fabrikanten  en nieuwe devices met elkaar gemeen hebben is dat er functioneel uiteindelijk niet zo bar veel verandert. De verbeteringen beperken zich tot snellere chipsets en CPU’s die minder energie verbruiken. Waarbij die extra snelheid overigens ruimschoots ‘gecompenseerd’ wordt door nog maar weer meer apps toe te voegen, die bij het aanzetten automatisch opgestart worden. Het is dan wel zaak om genoeg geheugen te hebben, anders wordt het ding alsnog rete-traag.

Het lagere energieverbruik wordt ‘gecompenseerd’ door weer een groter scherm en een nog hogere DPI. De afkorting DPI staat voor dots per inch, een maat voor de kwaliteit en detailniveau van het scherm; hoe hoger hoe beter. Maar ook: hoe hoger het stroomverbruik. Wat maakt dat smartphones en tablets na 4-8 uur gebruik weer aan het infuus moeten…

OS-en en apps

Linux-bakker Ubuntu wil overstappen op een zogenaamd rolling release schema. De eerste resultaten daarvan zijn al merkbaar. De meeste recente LTS versie (april 2012 – LTS 1204) is inmiddels al 2 keer voorzien van een update. De afkorting LTS staat voor Long Term Support, dat wil zeggen dat het een versie is die 5 jaar ondersteund wordt. De volgende stap bestaat uit het stoppen met de halfjaarlijkse releases en enkel nog met LTS-versies te werken.

Mozilla is al een stukje verder. Met ingang van versie 5 (2011) brengt Mozilla elke 3 maanden een ‘major’ update uit van Firefox. Op het moment van schrijven zitten we op versie 19. Waarbij voor Windows 8, versie 19.0.1 beschikbaar is.

Zelfs een moloch als Microsoft heeft plannen in die richting voor hun Office 2013. Terwijl ook minder bekende, kleinere spelers van wanten weten. Zoals bijvoorbeeld Kovid Goyal van Calibre. Calibre is een app om overzicht te houden in je e-book bibliotheek. Kovid hanteert zelfs een release schema van een week. Letterlijk dus: elke vrijdag wordt er een nieuwe versie opgeleverd!

Maar ook hier geldt: als je gaat kijken wat die veranderingen nou écht inhouden, dan stelt het bar weinig voor. Er zijn hooguit een handjevol functionele verbeteringen en wat bugfixes doorgevoerd. Het aantal wijzigingen is op hooguit twee handen te tellen. Wat op zich wel begrijpelijk is, elke 4-6 weken moet er een ‘nieuwe’ release komen. Wat maakt dat er domweg te weinig tijd is om er echt wat van te maken.

Ratrace

Het lijkt erop alsof alle aandacht, tijd en geld worden besteed aan het nog sneller in de markt zetten van ‘nieuwe’ producten. Anders gezegd, liever een korte time-to-market dan een echt innovatief product. Waardoor er weinig tot geen tijd en middelen over blijven om grotere vraagstukken op te pakken. Immers, over een half jaar moet er toch weer een ‘nieuw’ smartphone-model in de markt gezet worden, aangevuld met de nodige ‘nieuwe’ apps, die vervolgens ook weer elke 4-6 weken bijgewerkt moeten(?) worden.

Ik vraag me dan ook steeds vaker af wie er nou eigenlijk voordeel heeft van deze ratrace? Afgezien van wat marketeers natuurlijk, want voor hen is dit alles natuurlijk koren op hun (marketing)molen. Wie het weet mag het zeggen, want op deze vraag heb ik nog geen antwoord…

0 Shares:
Dit artikel is 3.092 keer gelezen