Je displaycampagne afstemmen op het weer? Of je online campagne activeren zodra je tv-commercial wordt uitgezonden? Dit behoort allemaal tot de mogelijkheden van online advertising. Nu kun je realtime je displaycampagnes beïnvloeden.

Aansturen campagne door externe data

Het realtime beïnvloeden van displaycampagnes is al langer mogelijk, denk bijvoorbeeld aan Real Time Bidding (RTB). RTB houdt in dat je realtime kan bepalen of een individuele impressie een banner waard is en hoeveel je ervoor wilt betalen. Wanneer je een bieding wint, kun je op die positie een banner aan de bezoeker tonen.

Nu is het ook mogelijk je displaycampagnes op andere manieren realtime te beïnvloeden. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn als de temperatuur of aandelenmarkt verandert. Je kunt elke externe databron gebruiken om je de online campagne realtime te beïnvloeden. Denk daarbij aan het activeren, deactiveren, verhogen van biedingen of het wijzigen van de targeting.

Voorbeeld van realtime beïnvloeding

Een leuk voorbeeld is als het weer plotseling omslaat. Zo kan een modewinkel zijn zonnebrillen promoten bij zonneschijn. Andersom kan bij slecht weer en sneeuw een autogarage haar winterbanden extra onder de aandacht brengen. De werking hiervan is hieronder afgebeeld.

Real Time Beinvloeden Weer

 

Tweede scherm ten koste van televisiereclame

Consumenten maken steeds meer gebruik van het ‘tweede scherm’. Denk aan ‘Wie is de Mol’, ‘De Wereld Draait Door’, ‘Eredivisie Live’ en vele andere populaire programma’s. Bij het nieuwe tv-programma van Linda de Mol, ‘Weet ik Veel’, is het tweede scherm (in dit geval een mobiele applicatie) zelfs min of meer vereist om het spel mee te spelen. KPMG heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van internet terwijl er tv wordt gekeken. Zij geven aan dat bijna de helft van de bevolking in Westerse landen op het internet surft terwijl zij tegelijkertijd tv-kijken. Ze waarschuwen adverteerders dat de opkomende trend van het tweede scherm ten koste gaat van de effectiviteit van televisiereclame.

Om dit verlies in effectiviteit te beperken kan men voortaan de tv-commercials synchroniseren met online advertenties. Wanneer de tv-commercial wordt uitgezonden wordt deze uiting ook getoond op Facebook of andere veel bekeken websites. De consultants van KPMG juichen deze techniek toe: “Voor adverteerders is het dan ook de kunst om de aandacht van de consument te vangen met campagnes die de verschillende mediakanalen bestrijken

Tweede Scherm

 

Meerdere mogelijkheden

Naast de veranderingen in weer of het vertonen van een online banner op het tweede scherm is er nog veel meer mogelijk. Elke externe bron waar de gegevens realtime worden verstuurd en door het systeem opgepikt kunnen worden, kan je gebruiken om direct je online campagne te beïnvloeden. Denk aan trending topics op Twitter, resultaten van de aandelenbeurs, sportwedstrijden en CRM-systemen.

In de toekomst nemen de mogelijkheden alleen maar toe. We zien op straat nu zelfs interactieve billboards. Offline en online groeien steeds dichter naar elkaar toe. Ben jij klaar voor de toekomst?

0 Shares:
Dit artikel is 2.862 keer gelezen