Het schrijven van een persbericht; een simpel karwei dat de secretaresse wel even in een kwartiertje (en met succes) kan afronden, toch?! Helaas! Heb je dan meteen weer een duur marketingbureau nodig voor het schrijven van een persbericht? Gelukkig niet! Gewoon even onderstaande tips lezen en dan kan dat persbericht ook met een kleiner budget een succes worden.

Zelf doen of uitbesteden?

Het schrijven van een goed persbericht lijkt zo eenvoudig, even een Word-document voltikken met interessante superlatieven en verzenden maar. Het wachten begint, maar een week wachten verder komt het besef dat het meesterwerk waarschijnlijk ergens in een digitale prullenbak is beland. 100% garantie dat een ingezonden persbericht wordt geplaatst, dat bestaat niet.

Geen garantie

Professionals die een garantie op plaatsing van een persbericht beloven zullen dit in de praktijk niet waar kunnen maken, maar een aantal goede redenen om het persbericht toch aan een professional uit te besteden is er natuurlijk wel.

PR-bureau’s zijn dan misschien wel een dure oplossing voor het opstellen van een persbericht, ze beschikken vaak over goede contacten met de diverse media en hebben op dit gebied al de nodige ervaring. Ze kunnen dan ook best een indicatie geven of jouw persbericht een kans maakt op publicatie, maar verwacht geen garanties.

Kosten en baten

Kiezen voor zelf doen of uitbesteden is vooral een kwestie van hoe belangrijk het voor jou is om het persbericht geplaatst te zien worden. Wat is de reden van het persbericht? Heb je besloten in je lokale winkel een nieuw soort jam te introduceren? Misschien kun je het persbericht dan beter zelf schrijven, omdat de kosten simpelweg niet op zullen wegen tegen de baten. Organiseer je een ontzettend leuk evenement met een grote impact (al is het maar op het imago van jouw bedrijf), dan kun je denken aan een professional met de juiste contacten in medialand.

Wie o wie?

Voordat je nu enthousiast begint met het schrijven van jouw persbericht is het goed om stil te staan bij de doelgroep. Voor wie is het persbericht interessant? Zoek magazines en kranten die je doelgroep delen om de kans op plaatsing te vergroten. Lokaal evenement? Verstuur een uitnodiging aan de plaatselijke krant: journalisten oordelen én schrijven veel liever zelf. Vergeet niet om ook even online te kijken; zijn er online magazines of bloggers voor wie jouw persbericht interessant kan zijn? Zet ze maar op de lijst!

Taalgebruik

Probeer al teveel superlatieven te vermijden, journalisten en redacteurs zijn vaak een tikkeltje eigenwijs en bepalen graag zelf of ze jouw nieuwste product faaantaaastisch vinden. Net als hun lezers overigens.

Bovendien: het is geen advertentie! Schrijf dus ook een persbericht! Wees objectief in het schrijven van het persbericht en verplaats je tijdens het schrijven in de redacteur en diens lezers. Wat heb jij te vertellen dat zo interessant is voor de lezers dat het absoluut gepubliceerd moet worden?

Vanzelfsprekend probeer je eventuele taal- en stijlfouten te vermijden, niet omdat de eindredacteur is gezakt voor Nederlands, maar gewoon omdat het nét even iets beter staat en natuurlijk de kans op plaatsing sterk doet stijgen!

Opbouw

Nieuwsberichten kennen een vaste opbouw, niet geheel zonder reden natuurlijk! Sterker nog, daar is behoorlijk goed over nagedacht! Gebruik die kennis dus!

Schrijf in de vorm van een omgekeerde piramide; begin breed en vermeld het belangrijkste nieuws in de (prikkelende) kop en de lead. Zo is het voor de lezer meteen duidelijk waar het bericht over gaat en of het bericht voor hem/haar interessant kan zijn.

Gebruik de verdere alinea’s voor aanvullende informatie. Probeer het aantal onderwerpen per alinea te beperken; behandel het liefst niet meer dan één onderwerp per alinea.

Zorg er verder voor dat het persbericht ‘oprolbaar’ is, wanneer de eindredacteur niet het volledige bericht kan plaatsten i.v.m. gebrek aan ruimte kunnen de onderste regels zonder probleem (lees: verlies aan informatie) worden geschrapt. Geloof me, de gemiddelde eindredacteur heeft meer dan genoeg werk op zijn/haar bureau liggen en zit er absoluut niet op te wachten om alle binnengekomen persberichten compleet te moeten herschrijven!

Hoe versturen?

Zoals gezegd, journalisten en redacteuren schrijven veel liever zelf. Dat kunnen ze immers veel beter of in ieder geval zullen een hoop dat van zichzelf vinden. Oké, maar nu even serieus. Zorg dat de journalist/redacteur jouw tekst makkelijk kan knippen, plakken én bewerken.

Stuur dus geen hippe PDF! Geen enkele redacteur heeft veel zin om die braaf over te moeten typen. Tekst toevoegen kun je als Word-bestand doen, afbeeldingen en foto’s verzend je als bijlage.

Schrijf in de e-mail een introductie van het persbericht, stel jezelf even netjes voor aan de ontvanger en vertel kort waarom je hem/haar dit persbericht stuurt.

Vergeet niet om de tekst van het persbericht direct onder de begeleidende tekst in de mail te plakken! Bijlagen willen nogal eens over het hoofd worden gezien. Tenzij de ontvanger natuurlijk intenst geboeid is geraakt door het lezen van jouw persbericht!

Zorg er ten slotte voor dat alle relevante contactgegevens snel en eenvoudig terug te vinden zijn, mocht de redacteur nog vragen hebben.

Content

Steeds vaker wordt nieuws online gepubliceerd, het internet biedt ruimte voor veel meer creativiteit dan bijvoorbeeld de krant. Beeldmateriaal zoals foto en video doen het online erg goed. Wees onderscheidend!

Stuur je een persbericht aan een blogger en heb je een relevante video? Sturen! De ontvanger van jouw persbericht zit niet te wachten op een 13-in-een-dozijn-persbericht, maar op unieke en waardevolle content!

Heineken had het in 2007 al door toen ze de Speakerkratjes met een zeer luid persbericht onder de aandacht brachten, op menig redactie knalde het persbericht door de speakers. Zorg dus dat jouw persbericht in die categorie belandt!

Conclusie

Het schrijven van een goed persbericht is echt geen rocket science, maar de klus klakkeloos op een willekeurig bureau deponeren en dan maar hopen dat het bericht ooit geplaatst wordt is nét weer even iets te gemakkelijk.

Je kunt het schrijven van een persbericht natuurlijk uitbesteden aan een duur PR-bureau, maar met een beetje basic kennis en logisch nadenken komt een mens ook een heel eind!

Organiseer je een kick-ass event? Stuur (lokale) media een uitnodiging! Typisch een situatie waarin journalisten liever zelf een oordeel vellen.

LET OP: jouw event moet dan natuurlijk ook écht nieuwswaardig zijn! Kritisch naar het eigen event kijken voordat je de media enthousiast een persbericht inclusief uitnodiging stuurt is dan ook echt een must. Zo ontdekte ik laatst maar weer eens bij de ‘exclusieve opening’ van de Windows 8 Brand Store.

Hoe belangrijk is het dat het bericht ook daadwerkelijk wordt geplaatst? Heel belangrijk? Schakel een professioneel PR-bureau in met goede contacten in medialand.

Wil je een nieuw product promoten? Misschien kun je beter een advertentie plaatsen, de meeste nieuwe producten/diensten zijn voor een journalist niet bepaald nieuwswaardig.

Kleinere bedrijven en organisaties die regelmatig persberichten versturen kunnen ervoor kiezen om een eigen medewerker aanwijzen voor het schrijven van persberichten en het onderhouden van contacten met de pers. Het is dan natuurlijk wel handig om te investeren in een korte cursus/workshop voor het schrijven van persberichten.


Geschreven door