Organisaties hebben vaak moeite met het bepalen van een optimale indeling van de informatie op hun website, intranet of app. In dit artikel beschrijf ik de cardsortingmethode waarmee je dit probleem kunt aanpakken.

Jakob Nielsen

Een slechte informatiearchitectuur is de reden dat veel mensen informatie niet kunnen vinden. Jakob Nielsen, de bekende voorvechter van usability engineering, beschreef het probleem als volgt: ‘If the customer can’t find the product, the customer can’t buy it’. Een goede indeling van informatie draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid.

Onvindbare informatie

Het probleem doet zich vaak voor bij webtoepassingen met veel content. Denk aan nieuwswebsites of sites waar verschillende producten worden aangeboden. Omdat gebruikers informatie vaak lezen vanuit hun eigen invalshoek, zijn er enkele aspecten waar je als ontwikkelteam van een webtoepassing rekening mee moet houden.

George Millar

Het eerste is het aantal items van het hoofdmenu en het submenu, want die zijn van belang voor een goede gebruikskwaliteit. In 1956 publiceerde George A. Miller zijn wetenschappelijk artikel ‘The Magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information’. Millar beschrijft hierin de beperking van ons brein tijdens het proces van ontvangen, verwerken en onthouden van informatie.

Het magische getal zeven

Volgens Millar is het magische getal zeven, plus of min twee, cruciaal om binnen een kort tijdsbestek informatie te onthouden. Voor een gebruiksvriendelijke webtoepassing is het belangrijk de mens centraal te stellen. Dat heeft tot gevolg dat je rekening dient te houden met de verschillende informatieverwerkingsprocessen van je websitegebruikers.

Aantal menu items

Het is daarom goed om het onderzoek van Millar als uitgangspunt te nemen bij het bepalen van het aantal hoofdnavigatie-items van een webtoepassing. Probeer eerst het ideale aantal van zeven hoofdmenu-items na te streven. Als blijkt dat je binnen een hoofdrubriek op meer dan negen items uitkomt, dan verdeel je verder onder.

Card sorting

Als een organisatie mij inhuurt voor advies over dit onderwerp, stel ik bijna altijd als methode card sorting voor. Ik nodig vertegenwoordigers uit die afkomstig zijn uit de doelgroep van mijn opdrachtgever. Alleen of in tweetallen laat ik hen in korte tijd een stapel kaarten, met daarop diverse onderwerpen, sorteren in maximaal zeven groepen. Feitelijk dwingt dit hen keuzes te maken. Daarna ga ik met hen in gesprek over de gemaakte keuzes. Zeven hoofdrubrieken met elk zeven subrubrieken zorgen voor een webtoepassing met 49 rubrieken. Daarbij is de diepte twee, want door maximaal twee keer te klikken komt de bezoeker via het menu in de gewenste rubriek. Dit aantal van twee is niet heilig. Mensen vinden het namelijk niet erg om vaker te moeten klikken, mits ze bij elke klik het gevoel hebben op de goede weg te zijn.

Praktijkvoorbeeld

Mensen delen informatie op verschillende manieren in. Bij mijn cardsortinganalyse van het intranet van de Hanzehogeschool Groningen viel het verschil op tussen de manier waarop docenten en niet-onderwijzend personeel informatie groeperen. Docenten verwachten alle formulieren in een rubriek met de naam Formulieren, ongeacht bij welk onderdeel van de onderwijsorganisatie het gezochte formulier hoort. Niet-onderwijzend personeel zoekt eerst naar de juiste afdeling binnen de organisatie en dan pas naar het juiste formulier. Omdat beide manieren van indelen veel voorkomen, adviseerde ik een hybride oplossing.

Naast een indeling op organisatie is er een rubriek eLoket gekomen waar snel op onderwerp kan worden gezocht. Voorwaarden voor een hybride indeling zijn wel dat het contentmanagementsysteem en de webpagina’s hiermee kunnen omgaan of dat er budget is om deze op maat aan te passen. Naast indeling op onderwerp of afdeling komen ook indelingen voor op basis van doelgroep, branche, soorten werkzaamheden of regio. Het voordeel van card sorting is dat de gebruikers de keuzes maken en niet het ontwikkelteam. Neem de manier van indelen van je gebruikers dus vooral serieus, ook al komt het niet overeen met je eigen voorkeur!

Zelf proberen?

Als je zelf wilt ervaren hoe het is om met card sorting te werken, kun je bijvoorbeeld een menu-indeling maken voor 42bis.nl. Omdat deze website een platform biedt waar kennis en kunde vóór en door webprofessionals wordt gedeeld, valt iedereen die met het web werkt onder de doelgroep. Wat is volgens jou de beste indeling voor het hoofdmenu?

Onderwerpen

Schrijf elk van de volgende onderwerpen uit deze website op een stukje papier. Adverteren & Campagnes, 42bis, Android, Apps, Blogging, Brands, Communicatie, Content, Crowdsourcing, Design, Development, Dossier: bloggen, Dossier: end of days, E-mail, eCommerce, Facebook, Gadgets, Games & Gaming, Gedrag, Google, How to, Humor, Jongeren, Lifestyle, LinkedIn, Marketing, Nieuws, Ondernemen, Onderwijs, Onderzoek, Opinie, Persoonlijke ontwikkeling, Platformen en netwerken, Privacy & Security, Review, SEO, Tech, Tools, Trends, Twitter, Usability, Viral Websites, Wetenschap en WordPress. Hou enkele lege kaarten bij de hand om onderwerpen op te schrijven die nog ontbreken.

Mijn uitwerking

Omdat de doelgroep van 42bis.nl werkzaam is binnen hetzelfde vakgebied ligt het niet voor de hand op grond hiervan een indeling te maken. Daarom adviseer ik de artikelen op onderwerp te filteren. Verder kan een rubriek vóór en over de bloggers worden toegevoegd, evenals een rubriek om per onderwerp te kunnen zoeken naar de bijbehorende artikelen. Zelf heb ik de onderstaande indeling gemaakt in zeven hoofdrubrieken met elk zeven subrubrieken. Uiteraard kan het zijn dat jij de soorten informatie op andere gronden indeelt.

1 – Home [A – Trends, B – Tools, C – Webkennis, D – Geek & Fun, E – Nieuws, F – Bloggers, G – Meest gelezen]

2 – Trends [A – Overzicht trends, B – Social, C – Mobile, D – Gaming, E – Usability, F – Security, G – E-commerce]

3 – Tools [A – Overzicht tools, B – Content management, C – Design, D – Ontwikkeling, E – SEO, F – Strategie, G – Usability]

4 – Webkennis [A – Overzicht webkennis, B – How to, C – Inhuur professionals, D – Infographics, E – Ondernemen, F – Onderzoek, G – Onderwijs]

5 – Geek & Fun [A – Overzicht geek & fun, B – Geeklife, C – Cool, D – Not cool, E – Humor, F – Oog op het web, G – Events]

6 – Bloggers [A – Overzicht bloggers, B – Meest gelezen, C – Per onderwerp, D – Redactie, E – In de media, F – Word blogger!, G – Oud-bloggers]

7 – Onderwerpen [A – Overzicht onderwerpen, B – Vakgebieden, C – Meeste artikelen, D – Meest gelezen, E – Meeste reacties, F – Meeste tweets, G – Archief]

Wat vind jij?

Ik ben benieuwd wat jij als vertegenwoordiger van de doelgroep van deze website van mijn indeling vindt. Uit welke zeven hoofdrubrieken zou 42bis.nl volgens jou moeten bestaan? Wat zou je anders willen zien dan mijn eerste uitwerking? Voer met kaartjes of memoblaadjes je eigen card sorting uit en voeg in het reactieformulier jouw resultaat toe. Ik ben nieuwsgierig naar de verschillen en de redenen waarom je kiest voor een bepaalde manier van informatie-indeling.


Geschreven door