Nog steeds kom ik het tegen, een ondernemer op Linkedin die het bedrijfsprofiel niet heeft gekoppeld aan zijn profielpagina. Of nog erger, helemaal geen bedrijfsprofiel heeft. Daar heb ik maar een boodschap voor: ondernemer, neem jezelf serieus en maak een bedrijfsprofiel aan op Linkedin.

Waarom een bedrijfsprofiel?     

Linkedin BedrijfsprofielEen bedrijfsprofiel op Linkedin zorgt voor meer professionele profilering. Je wordt binnen Linkedin en via Google niet alleen op jou als persoon maar ook op jouw bedrijfsnaam gevonden. Het aanmaken van een Linkedinprofiel zorgt ervoor dat jouw bedrijf via Google goed vindbaar is. Dat werkt op dezelfde manier als dat iemand jou in Google invult. Jouw Linkedin profiel verschijnt op de 1e pagina van Google. En via Google zoeken naar jouw bedrijf zorgt ervoor dat de Linkedin bedrijfspagina als één van de eerste zoekresultaten verschijnt.

De voordelen      

Een bedrijfsprofiel geeft jou de mogelijkheid om meer over jouw bedrijf te vertellen. En het laat zien waarom een potentiële klant of opdrachtgever jou moet inhuren of jouw product wil aanschaffen. Maar het allergrootste voordeel is dat je via jouw bedrijfspagina door iedereen op Linkedin benaderd kan worden. Daarvoor hoeft iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst, en geen 1e graads connectie is, alleen maar te klikken op “send a message” En dan ontvang jij zijn bericht in jouw Linkedin mailbox. Hoe leuk is dat?

Contact

Neem jezelf serieus

Neem jij jezelf serieus? Ja, dan heb je een aantal van de volgende punten al gedaan of je gaat er nu (verder) mee aan de slag. Succes!

–          Je hebt een Linkedin bedrijfsprofiel

–          Het bedrijfsprofiel is gekoppeld aan jouw persoonlijke Linkedin profiel

–          Je hebt één of meerdere service of producten toegevoegd op jouw bedrijfsprofiel

–          De mogelijkheid om contact met jou op te nemen is zichtbaar

–          Je hebt aanbevelingen

–          Er zijn volgers

–          Je hebt interessante groepen toegevoegd

–          Je plaatst regelmatig updates

Kun je de eerste vier punten als afgehandeld aanmerken? Dan ben je al aardig op weg naar een optimale profilering als ondernemer op Linkedin.

Wat kost het?

Het kost helemaal niets, wel vraagt het een tijdsinvestering om een bedrijfsprofiel aan te maken. Wil je weten hoeveel? Bekijk dan het onderstaande lijstje.

1. Het aanmaken van een bedrijfsprofiel met een afbeelding en logo (12 minuten)

2. Koppelen aan een bestaande functie (2 minuten)

3. Toevoegen van een service ( 9 minuten)

4. Het vragen van een aanbeveling per service of product (2 minuten)

5. Groepen in de kijker (1 minuut)

6. Volgers bedrijfspagina (1 minuut)

7. Updates (2 minuten)

Het aanmaken van een bedrijfsprofiel (punt 1 tot en met 5) vraagt circa 30 minuten van jouw tijd. Het onderhouden van jouw bedrijfsprofiel kost je gemiddeld 10 á 15 minuten per week. Je plaatst een update, je gaat op zoek naar nieuwe volgers en vraagt aan tevreden klanten om een aanbeveling. Een aanbeveling op een bedrijfspagina kost een tevreden klant nauwelijks tijd om te maken. Hij kan bij de aanbeveling een tekst toevoegen. Maar dat hoeft niet. Hij kan er ook voor kiezen om alleen te klikken op de button ‘aanbevelen’. En dan heeft jouw bedrijfsprofiel er meteen een aanbeveling bij.

Wanneer maak jij jouw bedrijfsprofiel?

Veel ondernemers weten dat het belangrijk is om niet alleen een profiel te hebben op Linkendin maar ook een bedrijfspagina. Het staat op het “to do” lijstje. Aangezien we het allemaal druk hebben, kan het daar nog heel lang blijven staan. Daarom: plan het in jouw agenda en ga aan de slag! Wil je een voorbeeld van een ‘compleet’ bedrijfsprofiel zien, ga dan naar OurDream Community Management Profiel. Wil je meer informatie over bedrijfspagina’s? Raadpleeg het Linkedin Help Center. Wil je meer lezen over profileren en Linkedin? Lees mijn blog Linkedin profielen: alweer een nieuwe look. Succes met het maken van jouw bedrijfsprofiel!

0 Shares:
13 comments
  1. Helemaal eens! Goede eye-opener voor beginnende ondernemers die wellicht nog niet zo bekend zijn met het effectief inzetten van social media.

    Kleine opmerking: in de tweede alinea staat een spelfout. "Dat werkt op dezelfde manier als dat iemand jouw in Google invult."
    'jou' is hier zonder w. Vond het gezien het onderwerp wel relevant dat even te melden ;-).

    Groet Patty

    1. Hoi Patty, dank je wel voor jouw reactie en feedback. Ik vraag mij alleen af of het alleen beginnende ondernemers zijn die geen bedrijfspagina. Ik kom dit best vaak tegen bij ondernemers die al wat langer bezig zijn. Jij niet?

  2. Aan de andere kant – ik heb de afgelopen weken ook een paar keer te horen gekregen dat de LinkedIn profielen nauwelijks serieus genomen worden. Ik heb daar niet op door gevraagd. Maar hoe zie jij dat? Of iemand anders?

      1. Wie dat geweest zijn lijkt me minder belangrijk?!

        Daarnaast realiseer ik me net dat het onderwerp bedrijfsprofiel en persoonlijk profiel door elkaar heen lopen. Alhoewel dat bij veel ZZP-ers toch wel heel dicht bij elkaar ligt.

        Maar de context was inderdaad een persoonlijk CV/profiel en dito referenties. Waarbij gesteld werd dat de referenties van LinkedIn eigenlijk alleen gezien worden als een bevestiging van iemands werkverleden. En niet als een bevestiging van diens kwaliteiten.

          1. Jawel – klopt. Een CV is inderdaad niets meer of minder dan een feitelijke weergave van iemands werkervaring.

            Alleen – tot voor kort was ik in de veronderstelling dat referenties in een LinkedIn profiel van meerwaarde zijn naast een CV. Waarbij de meerwaarde vooral zit in een positieve waardering voor iemands vakkennis, iemands bijdrage in een bepaald project of wat dan ook.

            De afgelopen weken ben ik er een paar tegengekomen die dat anders zien. En die referenties op LinkedIn niet als een meerwaarde zien – anders dan een extra bevestiging van iemands werkervaring.

            Klinkt misschien muggezifterig. Maar als referenties op LinkedIn grosso modo inderdaad zo gezien worden, wat voor zin heeft het dan nog om die referenties te hebben?

              1. en anekdotisch bewijs is in dat kader niet zo veelzeggend. Al vind ik het feit dat mijn opa tot zijn dood (88) meer dan een pakje per dag rookte en toch niet aan long- of andere kanker stierf wel fijn om te onthouden terwijl ik er nog eentje opsteek! :)

                1. Inderdaad – klopt – is geen bewijs.
                  Maar toch – het feit dat mijn vader op zijn 67-ste door roken aan longkanker gestorven is heeft wel geholpen om die stinkstokken tot nu toe links te laten liggen… ;-)

    1. :-D
      Klopt – ik heb daar wel eens wat over gelezen.
      Van LinkedIn en CV's -> longkanker en erfelijkheid… :-D

Comments are closed.

Dit artikel is 5.301 keer gelezen