Gisteravond stond ik op een borrel  te praten met iemand van een hele grote, internationale hulporganisatie. Onderwerp van gesprek was email. Of liever gezegd: de onoverzienbare hoeveelheid ervan. Eigenlijk is email al een probleem sinds iedereen het heeft.

Mail is passé

Of ik niet een goed systeem wist om de mailchaos binnen zijn organisatie (met alleen al in Nederland duizenden vrijwilligers en twaalf regionale afdelingen) in goede banen te leiden, wilde mijn gesprekspartner weten. Geheel volgens de geldende religieuze normen liet ik hem weten dat email passé is en dat zijn organisatie beter kon gaan uitkijken naar een online samenwerkingsoplossing.

Orchestra

Een paar jaar geleden begonnen de ontwikkelaars van de app Orchestra vanuit datzelfde denkbeeld te bouwen aan ‘your to-do list, connected to everyone’. Net als bij bijvoorbeeld Nozbe (waarvan bedenker Michael Sliwinski met trots beweert dat hij nauwelijks meer mail met zijn collega’s uitwisselt) was het de bedoeling om to-do items en de bijbehorende communicatie onder te brengen in een overzichtelijk samenwerkingsframework, weg van de chaos van de inbox. Vergeet het maar. Of, zoals de Orchestra-mannen het zeggen: ‘No matter how much we used Orchestra, people kept sending us tasks via email’.

Een betere inbox dan maar

Dus besloten ze het over een andere boeg te gooien en bouwden ze de Mailbox app (die hier op 42bis al eens eerder besproken werd), een tool om de chaos te lijf te gaan waar hij ontstaat: in de inbox. Mailbox wordt uitgerold naar een beperkt aantal gebruikers is nog volop in ontwikkeling, maar heeft nu al een aantal baanbrekende features.

Een snoozeknop voor je mail

Zo kunnen mails op ‘snooze’ gezet worden. Hoe vaak heb je wel niet dat je een mail aanklikt (waardoor hij dus op ‘gelezen’ komt te staan) maar vervolgens niet de tijd hebt om hem af te handelen. Gevolg: hij verdwijnt in de chaos en voordat je het weet heb je van de afzender weer zo’n ‘heb je mijn mail gehad’-mail te pakken (of gaan er – niet denkbeeldig – ergere dingen mis). Mailbox laat zo’n ‘gesnoozede’ mail dan op zeker moment weer tevoorschijn komen in je inbox, zodat je er alsnog iets mee kan doen. Zo bereik je, volgens de makers, dagelijks de Heilige Graal van het mailmanagement: de zero inbox.

Push mail

Ook checken de servers van mailbox je mail ‘in de cloud’ voor je zodat je voor al je accounts push mail hebt á la Blackberry. Het ligt voor de hand dat het instelbaar wordt voor welk soort mail je dan push notificaties krijgt en voor welke niet.

100 miljoen dollar voor een app

Een heel project, zo’n app, en daarom hebben de makers besloten hun startup al in een vroeg stadium in de verkoop te doen. Dropbox, maker van zo’n beetje de populairste cloud app ter wereld, hapte toe en betaalde naar verluidt bijna 100 miljoen dollar voor Mailbox. Ze verwachten er dus nogal wat van. Het wordt ook spannend om te zien hoe de twee apps gaan samenwerken en of/wanneer Android, Windows, OSX en andere platforms bediend gaan worden.

Vol verwachting klopt ons hart.


Geschreven door