Ik zie ze steeds vaker voorbij komen, sneren naar Facebook. Klagers die het allemaal niet meer zien zitten. ‘Te veel reclame, gek worden van gesponsorde berichten, geen normale updates, maar alleen foto’s van die onbekende buurvrouw van je verre achternicht’. Met andere woorden: niet-boeiende informatie.

Ik ben nog niet moe

Ik ben nog niet Facebookmoe. Ik kijk elke dag een paar keer naar mijn timeline. Ook al is Facebook inmiddels veranderd in een agenda, waarbij mijn lampje roodgloeiend staat van alle evenementen die ik bij zou moeten wonen…
Oké, ik ben een beetje Facebookmoe…

Een greep leuke Facebookschreeuwers

Meestal neem je een uitweg naar andere platformen om je ongenoegen te uiten… Daarom startte ik een kleine zoektocht op Twitter naar ergernissen aan Facebook.
Lost and lost again…

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/ryafishman/status/308661255516868608″]

Doelgroepenmarketing.. Je zal maar 55+’er zijn op Facebook…

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/nicovandersijde/status/308675708241211392″]

#Handig toch een verjaardagskalender? Of…

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/fatimaa1999x/status/307830811674165248″]

 Jongeren in de VS stappen massaal over naar Twitter en Tumblr om deze reden:

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/jermanvroemen/status/308693248250093568″]

Kijk, daar heb je nou een leuke app voor: de Folderapp

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/ChrisBruining/status/306854895351394304″]

En waarom blijven we dan toch lid?

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/mirrenwood/status/308694225497776131″]

 Als je zelf nieuwsgierig genoeg bent, heb je ook de laatste tweet kunnen lezen

 

Het probleem met advertenties…

…dat Facebook bedrijven dwingt om geld uit te geven aan advertenties en/of sponsored stories. Zonder een advertentie bereik je maar 16% van je volgers. Met advertentie jouw volgers + de vrienden van je fans. En vooral dat laatste, daar worden jouw niet-fans gek van.

En vervelende vrienden?
Daar is het ‘ontvrienden’ voor uitgevonden ;)

Er is hoop… Geduld

Facebook kondigde 7 maart jl. wijzigingen aan die ons weer wat rust geven. Je kunt je berichten filteren op verschillende feeds: foto’s, video’s, bedrijven die je volgt en nog meer. Wil je beelden zien van de nieuwe look? Bij Mashable kun je de nieuwe newsfeed bekijken.

Er is dus hoop… heb jij ook nog even geduld?

0 Shares:
11 comments
  1. Ik heb al heel lang geen geduld meer met Facebook. De enige reden dat ik er nog zit is dezelfde reden dat iedereen er nog zit: omdat de rest er zit. Het liefste zou ik zien dat iedereen vandaag nog zijn boeltje pakt en naar Google+ verhuist. Het is geen toeval dat Facebook de ene na de andere feature van Google+ kopieert, het zit gewoon beter in elkaar. Maar Facebook's (enige) product is Facebook. Google's product is search. Google hoeft geen advertenties in G+ te plaatsen, dat doen ze wel bij de zoekresultaten. Dus zodra er maar enig landslide effect ontstaat zoals bij Hyves gebeurt is is het binnen no time over.

    1. Hoi Marc, Right. Ooit gaat het een keer gebeuren, zou je denken. Zeker is het niet helemaal. Misschien dat de wijzigingen zo goed uitpakken dat we met zijn allen nog even blijven…

      Ik heb toevallig deze week ook MySpace weer ontdekt (nog geen account aangemaakt, dus een echt oordeel heb ik niet, maar) het ziet er gaaf uit! Dus G+ of MySpace…. iig 2 backups om verder te kletsen met je 'vrienden' :)

  2. Door een ander social media platform te gaan gebruiken, verschuif je het probleem alleen maar (tijdelijk).

    Zuurpruimen hebben jarenlang geklaagd over de privacy-schending van Google met haar GMail bijvoorbeeld; denk je niet dat Google de informatie die je t.z.t. gaat posten op Google+ gaat 'misbruiken' voor (hun) commerciële doeleinden? Natuurlijk wel. Onderaan de streep moet overal geld aan verdiend worden; "there is no such thing as a free lunch".

    Je kunt zelf in social media ook al veel wegfilteren; uitnodigingen op Facebook van mensen die je continu lastig vallen (;-)) blokkeren, spelletjes: blokkeren, agenda applicaties: blokkeren. Dat scheelt al een hoop. Op Twitter idem dito: mute sommige mensen of hashtags permanent of tijdelijk (om welke reden dan ook) met bijvoorbeeld de Tweetbot-client.

    Wil je helemaal niet of nergens gevonden worden, dan moet je het internet gewoon 100% mijden en geen telefoon met abonnement… En da's vrijwel onmogelijk; zeker als je zaken doet.

    1. ha Christian, Ik hoef ook niet te verhuizen naar Google+ veel te stil daar ;) Volgende keer maar een blogpost met tips om het jezelf makkelijker te maken op Facebook :) (eigenlijk alles wat jij net opnoemt ;))

      1. Jammer, van blog als 42bis te horen dat G+ te stil is. Had anders verwacht. Zij weten als geen ander denk ik dat e.e.a. in de kringen afspeelt. Mijn timeline is een constante stroom van boeiende informatie (itt Facebook, waar ik zoek naar de mensen waar ik iets mee heb en met wat geluk zie ik een update (want, 16%)). Bij G+ regel ik zelf hoeveel ik van wie zie.

        Christiaan: nee, Google heeft een ander verdienmodel. Advertenties in de stream zijn daarom niet nodig. Ik zou je natuurlijk wel graag willen nuanceren daarom. Ben je aktief op Google+?

        Ik ben weer terug naar G+ (waar ik op deze blog geattendeerd was), en waar mijn gegevens beter gewaarborgd zijn dan bij Facebook.

        1. Hoi Riël, omdat ik blogger ben bij 42bis, betekent dat natuurlijk niet dat iedereen die hier blogt of de eigenaar van de blog het met mij eens is ;) Ik spreek dus voor mijzelf.

          Met stil bedoel ik voornamelijk mijn vrienden. Ik gebruik Facebook privé en mijn vrienden zitten niet op G+. Dat maakt de kring 'vrienden' wel erg stil ;)

          Zakelijk heb ik veel aan G+ de groepen zijn erg fijn. Goed dat je het daar ook zo naar je zin hebt ;)

  3. Op het moment dat Google+ wel storm zou lopen komen ook daar de commerciële belangen in het spel. Ze gaan die info niet alleen voor ads in Search gebruiken. Google+ heeft ook bedrijven pagina's en als die willen groeien zijn ze ook afhankelijk van acties binnen het Google+ medium. Het is naief om te denken dat dit niet gebeurt. Het zou wel best eens kunnen dat er een betaald social netwerk komt waar bedrijven niet welkom zijn. De vraag is hoe groot de irritaties zijn en wat het mensen waard is.

  4. Hoi Farah, leuk artikel heb je geschreven. Echter is het natuurlijk wel een opsomming van berichten met een bepaald sentiment. Het gebruik van Facebook is ook in afgelopen maanden alleen maar toegenomen. Het probleem met dit soort grote jongens is dat de investeerders teveel druk zetten die de relevantie voor gebruikers in gevaar brengen. Zoals geld te belangrijk is om aan banken over te laten is social networking dat misschien ook wel. Daarnaast vechten ondernemingen ook met hun eigen mindset van het oude zenden naar echt sociale interactie die past bij het medium. De grote merken en non-profits doen dit steeds beter maar met name het MKB zit nog volop in aanbiedingen spammen, like, share & win contests etc. Zaken die Facebook een stuk minder leuk maken.. Het word dan ook tijd dat Facebook hier eens tegen gaat optreden. Zodra 10.000 pagina's zijn geband houdt iedereen er mee op. I'm sure..

    1. Klopt over de opsomming ;) Wou het leuker maken met wat slechte tweets over Facebook. Wat is jouw bron van de stijging FB gebruik? Ik hoor en lees juist overal tegengestelde berichten.

      én bannen van pagina's… dan hebben we natuurlijk weer iets om over te bloggen ;)

  5. of social fixer installeren. Werkt geweldig. In één klap, geen ad's meer, alles kan je filteren tot op de detail. en je ziet dus alleen nog wat je wilt zien. Geeft een stuk rust.. alleen evenementen kan je nog steeds niet blocken.. helaas..

Comments are closed.

Dit artikel is 5.124 keer gelezen