Influencer marketing. Een marketingvorm waarbij je je merkboodschap verplaatst naar een plek waar de doelgroep aanwezig is en waar online influencers, invloedrijke online personen op persoonlijke titel, over jouw merk vertellen. Klinkt goed, zeker als je bedenkt dat ze een miljoenenpubliek weten te bereiken. Maar hoe geloofwaardig en authentiek zijn online influencers als ze worden betaald voor hun bijdrage? Hoe houdbaar is influencer marketing dan nog? Tijd om een expert te interviewen over de toekomst van influencer marketing: Uri Roos, mede-eigenaar en creatief directeur van Fortress Social Branding en founder van Jimmy Alter.

Influencer marketing is niet nieuw

Uri Roos Frtrss‘Nog voordat er social media waren.’ Toen al hielpen Uri en zijn broer Yigal muziekbands om online een relatie op te bouwen met hun fans. Dat verliep zo goed dat ze in 2009 startten met Fortress, een bureau dat gespecialiseerd is in interactieve social media campagnes en strategieën. Vanaf het prille begin was influencer marketing een onderdeel van hun dienstverlening. Iets wat destijds nog ongewoon was. Uri: “Veel merken kochten media in om hun boodschap uit te dragen en een platform voor hun fans te creëren. Wij draaiden het om. Wij gingen op zoek naar een platform dat aansloot bij de boodschap van het merk. Je moet je verhaal vertellen waar de fans zijn. Iets wat heel gebruikelijk was in de muziek- en entertainmentindustrie, maar in het bedrijfsleven niet.”

Juiste plaats, juiste content

“De kracht van influencer marketing is om de juiste content op de juiste plaats te vertellen.” Maar hoe weet je wat de juiste plaats is? Stel, ik wil een hele fancy wollen trui in de markt brengen, moet ik dan bij alle fashionbloggers aankloppen? “Nee, juist niet. Die groep is zo veel met mode bezig. Die kennen jouw trui al lang. Die weten jou wel te vinden. Dat heeft geen toegevoegde waarde. Het geheim is om meer out of the box te denken. Influencers te zoeken die wel iets met het onderwerp te maken hebben, maar niet direct in aanraking komen met je merk.”

Betaalde verspreiding

Wat als ik heel veel geld neerleg om mijn trui te laten verkopen door online influencers? Wat betekent dat voor de geloofwaardigheid en authenticiteit van mijn merk en de influencer? “Dat kun je doen. Er vindt steeds vaker betaalde verspreiding plaats. Iets wat ook in andere media heel gebruikelijk is. Ik geloof daar niet in. Je moet proberen om zonder te betalen een meerwaarde te creëren voor de influencer en zijn fans.”

Verrassende content

Hoe doe je dat? Hoe creëer ik de juiste content om mijn wollen trui onder de aandacht te brengen? “De vorm waarin je je content brengt is heel belangrijk. “Je moet ervoor zorgen dat de content die je aanbiedt aan influencers leuk is. Dat het van toegevoegde waarde is voor de influencers en het publiek. Dan hoef je er niet eens voor te betalen. Breng je content in de vorm van prijsvragen, online video, bedenk iets verrassends. Dan pas creëer je meerwaarde voor beide partijen.”

Influencer marketing alleen?

Content marketing, influencer marketing, staan al die marketingvormen op zichzelf? “Nee. Influencer marketing is onderdeel van een groter geheel. En al die vormen samen vullen elkaar aan. Het gaat om de totaalaanpak. Door de dialoog met je fans te houden, weet je welke middelen je moet inzetten.”

Merkambassadeurs programma’s

Influencer marketing is dus onderdeel van een groter geheel. Hoe moet ik dat zien? Heb je een voorbeeld? “We ontwikkelen merkambassadeurs programma’s voor onze klanten. Onlangs hebben wij bijvoorbeeld een online campagne bedacht en uitgevoerd voor AKG, een merk van Harman/Kardon dat kwalitatief hoogwaardige koptelefoons aanbiedt. In dat programma staat het werven en activeren van merkambassadeurs voor AKG centraal. We zijn het AKG Expert Panel gestart, waar fans van AKG zich kunnen opgeven om de nieuwste producten te testen. Dat hebben we gecombineerd met een internationale influencer campagne waarbij bloggers zijn uitgenodigd om de AKG 550 te testen. Dat resulteerde in de opbouw van een groot internationaal bereik. Daarnaast heeft de campagne veel informatie over de kwaliteit en het gebruik van het product opgeleverd. Influencer marketing is dus niet alleen van promotionele waarde, maar ook van toegevoegde waarde voor de kwaliteit van het product. De volgende versie van de koptelefoon wordt aangepast op basis van de wensen van het expert panel.”

AKG Expert Panel

Ook voor kleine ondernemers

Is influencer marketing dan alleen iets voor de grote merken? “Nee, in tegendeel. Ik zie juist veel kansen voor bijvoorbeeld het MKB. Veel ondernemers passen namelijk al onbewust influencer marketing toe. Neem de kleine retailers die hun vaste klanten buiten openingstijden uitnodigen om de nieuwe collectie te laten zien. Dat is ook influencer marketing. Zij hebben een enorm voordeel omdat zij dicht op de doelgroep zitten.”

De toekomst van influencer marketing

Het landschap van influencer marketing mag dan wel vercommercialiseerd zijn. Er is nog steeds toekomst voor deze vorm van marketing. Maar alleen zolang je op de juiste plaats met de juiste content komt. En bij voorkeur in een vorm die de online influencer en zijn fans verrast. Al moeten we volgens Uri één ding niet vergeten: “Uiteindelijk betekent influencer marketing gewoon sociaal zijn. Een relatie opbouwen. Oprechte fans creëren. Dat overstijgt alle sociale media. Iets wat muziekbands al jaren doen.”

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 5.538 keer gelezen