Steeds weer frietjes? Op smulpaapje.nl staan restaurants die meer bieden dan het standaard kindermenu. Met crowdfunding wil oprichtster Susan Aretz van dit hobbyproject nu een IENS-achtige community maken. “Zo bijzonder, wanneer een volslagen onbekende je steunt.”
Smulpaapje begon met een boze tweet?
“Ja. Ik was gefrustreerd dat ik met mijn dochter van twee bijna nergens goed uit eten kon. Altijd maar weer pannenkoeken of een kindermenu met frietjes. Niks mis mee, maar er zijn genoeg kinderen die meer lusten. Daarom besloot ik smulpaapje.nl op te zetten, met restaurants die wel een echte menukaart hebben voor de kleintjes.”
En amper een jaar later groeit de website al uit z’n voegen.
“Al voordat ik goed en wel begon, wilde het AD me interviewen. Er moest dus snel een website komen. Die bouwde ik in WordPress. Maar smulpaapje vervult zo’n grote behoefte dat hij nu, een jaar later, technisch niet meer voldoet. Er is een zoekfunctie nodig, ik wil dat mensen kunnen reviewen en een plek waar restaurants aanbiedingen kunnen doen. Het is tijd voor een professioneler platform: een soort IENS voor kinderen. Met een kleinere doelgroep uiteraard, maar ik denk graag groot!”
Waarom koos je voor crowdfunding?
“Ik had er veel over gelezen. Het blijkt een succesvolle financieringsmethode als mensen zich verbonden voelen met je doel. Ik heb een zeer betrokken community, wellicht zitten daar mensen bij die een bijdrage willen leveren, dacht ik. Ik kan geen concreet product bieden, zoals bij crowdfunding voor een boek. Maar mijn website geeft mensen wel een goed gevoel.”
En dat werkt?
“Zeker. Veel mensen gaven al gul, van 15 tot 150 euro. Heel bijzonder in crisistijd. Sommige mensen kunnen het geld niet missen, maar helpen door mijn initiatief verder bekend te maken. En er was zelfs iemand die speciaal een creditkaart aanschafte: zo geweldig als volslagen onbekenden je steunen. Daar krijg ik enorm veel energie van. Zij krijgen straks allemaal een plekje op de website, in de Hall of taste.”
Dus die nieuwe website gaat er komen?
“Dat sowieso. Ik wil graag groot worden omdat ik écht vind dat het anders kan. Ik heb nu ongeveer 15 procent van het bedrag bij elkaar en ga tot 1 mei door. Vooralsnog heb ik vooral consumenten benaderd, nu ga ik ook restaurants aanschrijven. In ruil voor een donatie kunnen ze het logo van smulpaapje gebruiken.”
Je hebt een missie dus.
“Restaurants zonder echt eten voor kinderen missen een kans. Zeker in crisistijd is het een mooie manier om je te onderscheiden. Bovendien sluit het aan bij de trend van bewust eten. Het logo is zo ontworpen dat het uiteindelijk een keurmerk kan worden voor kindvriendelijke restaurants. Maar daarvoor heb ik wel eerst een nieuwe website nodig.”
Meehelpen om goede kindermenu’s op de kaart te zetten? Steun het crowdfundingsinitiatief van smulpaapje.
Een soortgelijk initiatief? Tips van Susan Aretz:
- “Zet eerst een strategie op: wie wil je bereiken en hoe? Ik ben achteraf gezien te ondoordacht begonnen.”
- “Mobiliseer je eigen netwerk, maar boor ook nieuwe netwerken aan.”
- “Ik hoor vaak dat ik zo bescheiden ben. Wees brutaler dan je durft!”
- “Wordpress heeft een plugin voor crowdfunding – ik had wel hulp van mijn webbouwer nodig om hem te installeren.”