Gelukkig, Facebook gaat aan de haal met hashtags. Hoe en wanneer is nog niet helemaal duidelijk, maar er wordt al volop gespeculeerd over wat de gevolgen ervan zullen zijn. Word je nieuwsoverzicht vervuild met onzinnige #’s, zijn de hashtags straks clickable en hoe beïnvloedt dit posts over en door bedrijven?

Hashtags vinden langzaamaan hun weg naar de reclamewereld. In combinatie met Facebook kan dit grootse gevolgen hebben. Gaat Facebookmarketing een nieuw tijdperk in?

Einde van de likes?

Ryan Northover vraagt zich in zijn artikel af hoe hashtags beheersbaar blijven voor de beheerders van Facebookpagina’s. Wanneer de hashtags hun intrede doen op Facebook kan dat behoorlijke gevolgen hebben voor brand marketing en bedrijfscommunicatie op het netwerk. Nu krijgen beheerders van een bedrijfspagina een melding wanneer er een bericht of tag is geplaatst. Is dat met hashtags straks ook de bedoeling en kunnen merken via de hashtag antwoorden op een post? En heeft een pagina met veel likes nog wel zin als iedereen met hashtags zijn of haar mening het netwerk op kan slingeren? Brandmarketeers zullen op zoek moeten naar de meerwaarde van de Facebookpagina om communicatie over een bedrijf nog te kunnen bundelen.

Interactie met hashtags

Northover vraagt zich ook af wat de mogelijkheden zijn om real time in te springen op trends rondom een hashtag en brand. Nu kunnen bedrijfspagina’s alleen op openbare pagina’s en profielen berichten achterlaten. Hij vraagt zich af of de hashtags openbaar zijn en of dat niet enorm veel extra data voor marketeers teweeg gaan brengen. Als iedereen met hashtags op allerlei soorten pagina’s posts kan plaatsen over een bedrijf, hoe ga je dat als brandmarketeer nog bijbenen?

Advertenties op Facebook

Voor advertenties en gerichte marketing kan de introductie van de hashtag een enorme vooruitgang gaan betekenen. Herman Couwenberg stipt aan dat het aanbieden van relevante advertenties gekoppeld aan hashtags zorgt voor een hoop mogelijkheden om gericht te adverteren op gesprekken en updates op privé profielen. Op deze manier kan Facebook betere advertenties aanbieden en potentieel meer omzet boeken. Uiteraard interessant voor adverteerders en voor Facebook zelf.

#reclame

De reclamewereld heeft langzaam de hashtag in de armen gesloten. Verschillende bedrijven adverteren op televisie en online met een hashtag, hopende dat mensen deze gaan gebruiken. Floris Poort geeft aan dat de mening van de gebruiker steeds belangrijker wordt dan de boodschap van het merk. Aangezien Facebook twee keer zoveel gebruikers heeft dan Twitter, kan de introductie van de hashtag op Facebook aardig wat gaan veranderen voor online brand marketing.

Hashtag voor brandmarketing

Dus, wat heb je eraan voor brand marketing en online communicatie? Zolang nog niet duidelijk is hoe de hashtag geïmplementeerd gaat worden is het vooral gissen of likes nog wat waard zijn en of het bijhouden van interacties op Facebook met de hashtag  te overzien zullen zijn. Gezien het gesteggel over privacy op Facebook zou het best kunnen dat de hashtags voor brand marketing niet zo heel veel gaan veranderen. Simpelweg omdat niet alle informatie openbaar beschikbaar is. Het is nog even in spanning afwachten wat Facebook gaat besluiten…


Geschreven door