Over de zogenaamde Facebookrellen in Haren is al veel gezegd en geschreven. Vaak vanuit de drang om grip te krijgen op de gebeurtenissen en de aanleidingen daartoe. Deze week worden een paar lessen duidelijk. Wat mij betreft niet eens zozeer over de sociale media, maar veel meer over de lenigheid en flexibiliteit die van een moderne bestuurder vereist wordt. Burgemeester Bats versus Job Cohen.

Bureaucratisch crisiscircus

“VVD-bestuurder erkent eigen falen in aanloop naar Facebookrellen Haren, Burgemeester Bats stapt op.” De kop op de voorpagina van de Volkskrant van 13 maart. In het artikel worden de leeftijd van burgemeester Bats (51) , zijn onervarenheid  (nog geen jaar benoemd) en zijn onbekendheid met de wereld van de sociale media als relevant aangehaald voor het verloop van de rellen. Bij zijn aantreden zei hij dat Haren met hem geen twitterende burgemeester had binnengehaald. Daar was hij trots op, hij zag zichzelf als de ‘laatste der Mohikanen’. Twitteren zag hij als onzin voor een serieus bestuurder. ‘Pure egopoetsende zelf-etalering.’  Tijdens de rellen reageerde Bats volgens de spelregels van een voorbije generatie bestuurders die geloven in gehoorzame onderdanen. Hij luisterde niet en gaf vooral opdrachten resulterend in een bureaucratisch crisiscircus.

Bats heeft inmiddels een twitteraccount.  Ik mag hopen dat hij niet weer Facebook en Twitter door elkaar haalt.

Flitsende presentatie

Hoe anders pakte Cohen het aan met, om te beginnen, een flitsende presentatie van het onderzoeksrapport. Uniek was het feit dat het multimediaal was; tekst, print en filmpje. Vooral het filmpje met uitleg en samenvatting had bijna het karakter van een tutorial, een educatief filmpje. Een genre dat in de VS gangbaarder is dan hier in Nederland en dat ik erg waardeer.

Natuurlijk werd hij op twitter uitgelachen door de vele zelfbenoemde deskundigen. “Haha Lol.. Job Cohen legt uit wat Facebook is. ;)#opfacebookkanjeberichtjesposten ”

Cohen en Haren: datavisualisatie

Naast de vorm was ook de inhoud van het filmpje vernieuwend. Datajournalistiek door een visualisatie van het berichtenverkeer.

Ziet er in ieder geval mooi uit en maakt soms meer duidelijk dan een infographic. Zou dat de nieuwe trend zijn? Van statische kolommen en plaatjes naar beweging?

Gebruik expertise jongeren

Dat Cohen van deze tijd is bleek ook uit het feit dat hij, nadat de commissie van oudere wijze mannen officieel al was geïnstalleerd, student Thomas Boeschoten toevoegde. Deze Thomas had al op 4 oktober in Utrecht een hackaton georganiseerd om de berichtenstroom via twitter (meer dan een half miljoen) te verzamelen en te analyseren. Bovendien bracht Thomas de jeugd en daarmee inzicht in de manier waarop jongeren met sociale media omgaan in de commissie.

Durf = kwaliteit

Ik hoop dat meer gevestigde oudere mannen de flexibiliteit, de moed en het verstand van Cohen hebben om op essentiële punten invloed van jongeren en van nieuwe media toepassingen toe te laten in serieuze adviesprocessen. Zal de kwaliteit goed doen.

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.569 keer gelezen