Onder de Nederlandse social media-marketeers is het een lichtend voorbeeld: de manier waarop Donald Duck en zijn vrienden sociale media – en dan met name twitter – inzetten.

Nog nooit het online gekwebbel van deze vrolijke eend voorbij zien komen? Dan raad ik je aan om de Duckstad-twitterlijst een tijdje te volgen. Het is zowel leerzaam als vermakelijk. Er zijn inmiddels 41 accounts binnen de Duckstad Twitter, waaronder oma Duck, de zware jongens, Goofy, De Duckstadkrant en meneer Warbol, de leraar van Kwik, Kwek en Kwak.

Het vrolijk weekblad combineert het nuttige met het aangename en doet dat niet onverdienstelijk. Wat wij allemaal kunnen leren – op gebied van social media – van Donald Duck:

Interactie

Social media zijn sociaal. Het gaat over interactie en reactie. De karakters van Duckstad zoeken elkaar op, reageren op elkaar én op het publiek (dat inmiddels in grote getalen volgt, reageert en retweet) en zijn niet te beroerd om elkaars tweets te RT’en. Op die manier bouwen ze een verhaallijn op, zetten zichzelf op de kaart en vragen meteen aandacht voor de andere accounts binnen Donald Duck. Erg goed voor de gunfactor.

Donal Duck op twitter: interactie

Donal Duck op twitter: interactie

Donald Duck op twitter: interactie

Donald Duck op twitter: interactie

Humor

De tweets zijn grappig. De creatieve verhaallijn, woordgrapjes en scherpe inhakers op nieuwsfeiten toveren een lach op je gezicht zonder dat het te ‘bedacht’ overkomt. Humor is een echte klantenbinder – mits het bij je merk past.

Donald Duck op twitter: humor

Donald Duck op twitter: humor

Donald Duck op twitter: humor

Donald Duck op twitter: humor

Actualiteit

Laat zien dat je bij de tijd bent. Bruggetjes met de (echte) wereld, zoals actualiteiten, recente onderzoeken en trends worden graag geretweet. Zo ook in Duckstad. Er wordt wat heen en weer gekwetterd over het weer, de abdicatie, carnaval en de nieuwe eiPhone.

Donald Duck op twitter: actualiteit

Donald Duck op twitter: actualiteit

In een interview vertellen de makers dat de verhaallijn op twitter niet synchroon loopt met de verhalen uit het weekblad. Het tijdschrift wordt maanden van te voren gemaakt en juist op twitter kunnen ze inspelen op de actualiteit.

Donald Duck op twitter: actualiteit

Donald Duck op twitter: actualiteit

Deze is van afgelopen zomer, toen oa de Olympische Spelen werden gehouden:

Donald Duck op twitter: actualiteiten

Donald Duck op twitter: actualiteiten

Persoonlijkheid

Blijf bij jezelf. Alle karakters uit Duckstad onderscheiden zichzelf op persoonlijkheid, net als in het weekblad. Zo geeft Dagobert regelmatig financieel advies, krijg je van Joe Carioca tips op het gebied van de liefde, twittert Willie Wortel over bekende uitvinders en is het Handboek van de Jonge Woudlopers een onuitputtelijke bron van handige weetjes. En de dames Katrien, Minnie en Clarabella kwetteren over van alles en nog wat. Storytelling zoals storytelling bedoeld is.

Donald Duck op twitter: blijf bij jezelf

Donald Duck op twitter: blijf bij jezelf

De gehele verhaallijn past ook weer prima bij het weekblad zelf: vrolijk! En leuk om te volgen.

Donald Duck op twitter: blijf bij jezelf

Donald Duck op twitter: blijf bij jezelf

Continuïteit

De verschillende accounts dienen verschillende doelen en vullen elkaar – mede dankzij de interactie – perfect aan. Op de redactie van Donald Duck zijn de accounts onder meerdere mensen verdeeld, zo is het geheel praktisch uitvoerbaar en waarborg je regelmaat en genoeg inspiratie voor waardevolle content.

Donald Duck op twitter: waardevolle content

Donald Duck op twitter: waardevolle content

Door alle personages in één twitterlijst te zetten, kun je heel makkelijk op het verhaal aanhaken. Een goede tip dus voor verenigingen of bedrijven; maak een lijst met specialisten over een bepaald onderwerp / thema en maak je het je klanten makkelijk.

En het resultaat…

Alleen uniek, vermakelijk en sociaal brengt natuurlijk geen brood op de plank. De ultieme graadmeter zijn de verkoopcijfers van Donald Duck. Hoeveel abonnees deze campagne daadwerkelijk heeft opgeleverd, weet ik helaas niet maar de twitterende bewoners van Duckstad krijgen ontzettend veel gratis publiciteit. Het zal ze dus geen windeieren leggen.

In een interview zegt brandmanager Fiona Cordes hierover: “De tweets worden verzorgd door de redactie van Donald Duck, net als met het weekblad zelf. De gedachte erachter is branding van Donald Duck Weekblad […] en uiteindelijk dus meer abonnees.”

Donald Duck heeft het prima begrepen. Ik zeg: volg die eend!


Geschreven door