Gisteravond werd Ajax op verschrikkelijk voorspelbare wijze uitgeschakeld in de Europa League. Ze verspeelden een riante 2-0 voorsprong tegen Steaua Boekarest. En na strafschoppen viel uiteindelijk het doek. Jammer voor het Nederlandse voetbal, maar marketeers – zélfs vrouwelijke marketeers – kunnen er hun voordeel mee doen!

Een goed begin is het halve werk

De Godenzonen domineerden de thuiswedstrijd tegen Steaua. De einduitslag van die wedstrijd was weliswaar 2-0, maar een nulletje of 3 á 4 was niet minder terecht geweest. Ajax wist wat ze wilden: voetballend winnen. Snel in de omschakeling. Scherp in de duels. Want als je thuis wint, met een 2-0, dan sta je al met anderhalf been in de volgende ronde.

…en doorpakken

In de voetballerij wordt het knock-outsysteem via een thuis – en uitwedstrijd gespeeld. De thuiswedstrijd was perfect verlopen. Maar in de uitwedstrijd tegen Steaua, was Ajax geen schim van zichzelf. Geen passje kwam aan en de lange bal naar voren was eerder voor de grensrechter dan voor een medespeler. Soms loopt het niet. Goed, dan moet je uit een ander vaatje tappen.

Als de wil om te winnen even niet in je USP (balbezit en druk naar voren) kan worden uitgedrukt, dan moet je jouw bestaansrecht op een andere manier verdedigen. En daar ging het mis bij Ajax. Duels werden geschuwd. Ajax-spelers renden letterlijk achter hun tegenstander aan. “Meneer, meneer… mag ik van u de bal alstublieft?”

Dat werkt toch niet? “HEE, ROEMEEN! Je geeft me nu die bal! NU!” Concurrentie moet je in het gareel houden. Maar voorzichtigheid sloop in de ploeg. En dan heb je eigenlijk al verloren.

Aanpassen aan omstandigheden

De grasmat van Steaua Boekarest lag er niet fraai bij. En Ajax speelt alleen goed op fraaie grasmatten (al liepen ze op het biljartlaken van Heracles ook kinderlijk tegen een 3-3 nederlaag aan). Dus dan kun je jouw favoriete spelletje niet spelen. Goed, dan is het tijd voor een andere strategie.

Als het veld bol staat van het ijs, dan moet je dieper spelen. Een lange bal, bij voorkeur in de looprichting van een ploeggenoot. Dan moet je het veld breed houden. Ajax kon die flexibiliteit niet opbrengen. De markt vroeg om een breder assortiment, maar Ajax wilde niet leveren. Dan verlies je terrein in Europa.

Klasse en overtuiging

latovleviciNa 120 minuten voetbal stond het 2-2. Het was Steaua niet gelukt om Ajax helemaal op de knieën te krijgen. Strafschoppen dus. Al bij de eerste twee zag je wie ging winnen. Ajax liet de keeper in de verkeerde hoek duiken met een stijlvol geplaatste penalty. Steaua liet de keeper kansloos met een overtuigde, door de veters getrapte, knal.

Als een keeper in de goede hoek duikt, houdt hij de pingel van Ajax. Tegen de winnaarsmentaliteit van Steaua is geen keeper opgewassen. Soms moet je het niet mooi willen, maar het puur goed willen doen. Onhoudbaar zijn. Als je niet afgestopt kunt worden, is de weg naar de goal vrij.

Du-husssss

Doe niet wat Ajax deed. Maar wel dit:

  • Geef gevolg aan je goede start. Follow-up is cruciaal. Klanten moeten weten waar je voor staat en wat ze van je mogen verwachten.
  • Zorg dat concurrentie niets bij jou te halen heeft. Jouw klanten, jouw producten. Houw ze van jouw. Pro-actief en reactief.
  • Blijf ontwikkelen. Als je “normale” strategie niet werkt, zoek alternatieven. Wees niet bang om te experimenteren. Schiet eens out-of-the-box.
  • Overtuig jezelf van de waarde van je producten en diensten. Als je jezelf niet kunt overtuigen, wie moet het dan?
0 Shares:
Dit artikel is 2.136 keer gelezen