We kennen ze allemaal wel. De krachttermen, als:

“Hoe meer je schrijft, hoe beter je gevonden wordt.”

“Dagelijks schrijven zorgt voor veel meer bezoekers dan wekelijks schrijven.”

“Hoe meer content je hebt, hoe groter de kans is dat iemand één van jouw stukken in de zoekmachines vindt.”

Veel (beginnende) website eigenaren en bloggers slaan daardoor direct aan het schrijven. BAM. Elke dag een nieuw artikel. Kom maar op met die bezoekers. …de tijd gaat voorbij. En vaak blijft het verdacht rustig. Watskeburt? Zijn we opgelicht door een “nep-expert” of doen we gewoon iets fout?

Het antwoord is wellicht makkelijker dan je denkt…

Stop met SEO

Hoho. Easy cowboy. Wat?!

Begrijp me niet verkeerd. SEO is wel degelijk heel belangrijk, maar voornamelijk op de langere termijn. Zeker in het begin, als je nog geen lezers hebt, geen inkomende links en likes scoort en je website heel weinig autoriteit heeft –– ben je voor Google gewoon nog niet zo interessant. Vat het vooral niet persoonlijk op.

Natuurlijk, je hebt zaken als “longtail” (langere zoektermen) waardoor het enigszins makkelijker is om aan bezoekers te komen. Maar in veel van de drukkere markten is het ook daar vechten voor bezoekers.

Op deze manier kun je echt schrijven tot je een ons weegt.

(Werkt het voor jou wel? Awesome! Heb je nog niet het gewenste resultaat? Lees dan vooral door … )

Begin met lezers

Wow, dafuq is dat voor advies?

Als blogger en ondernemer wil je natuurlijk gelezen worden door je doelgroep (potentiële klanten). Er is niets vervelender dan bloggen voor niemand. Dat voelt raar. Net als optreden voor lege zalen, kan ik mij zo voorstellen. (Sta jij je in het zweet te werken en ass te kicken, kijkt er niemand). Voor je eigen motivatie en succes is het wel zo leuk als er mensen zijn die je feedback geven, hun duim omhoog steken en je aanraden aan hun vrienden.

En dat wil je liever vandaag dan morgen, natuurlijk.

Breng jezelf onder de aandacht

Als je bezoekers wil aantrekken, moeten ze eerst weten dat je bestaat. (No sh#t, Sherlock). Je zult dus op plekken moeten verschijnen waar jouw doelgroep nu al te vinden is. Dat kan via social media, community’s (fora’s e.d.) maar zeker ook via gastbloggen (artikelen schrijven voor andere blogs –– die al lezers hebben). Ik ben zelf groot voorstander van het laatste. Sterker nog, je leest er momenteel zelfs één! (Ik hoop er stiekem op dat jij, na het lezen van dit artikel, mijn site komt bekijken en dat we dan vriendjes worden). Een gastblog is de ideale (en naar mijn idee ook de makkelijkste) manier om jezelf onder de aandacht te brengen bij een nieuw publiek. Precies wat je wil!

Quicktips voor gastbloggen

Blogs (zeker de grotere) zijn altijd opzoek naar goede content waar ze hun lezers blij mee kunnen maken. Zoek in jouw markt naar de blogs met lezers waar jij graag de aandacht van wil. (Bekijk ook vooral de richtlijnen voor gastbloggers, als ze die hebben).

Het vervolg ziet er ongeveer zo uit:

  • Stuur een mailtje waarin je voorstelt om een artikel te schrijven dat waardevol is voor hun lezers. Niet omdat het jou “leuk lijkt” of omdat je er zelf beter van wil worden. (Je kan uiteraard ook een interview met diegene voorstellen, of een video maken, etc.)
  • Benader niet meteen de grote jongens; het is handig om eerst wat krediet op te bouwen.
  • Verwijs eventueel naar eerdere gastblogs of anders naar eigen content (zodat ze een betere indruk kunnen krijgen).
  • Als je artikel wordt aangenomen, zorg dan dat je in het stukje “over de auteur” een link plaatst naar je eigen site –– het liefst een landingspagina.
  • Zorg dat je klaar bent om te reageren wanneer je reacties krijgt op je artikel.
  • Herhaal. Herhaal. Herhaal. Hoe vaker je dit doet, hoe effectiever het is. 

Schrik niet als je een (paar) keer wordt afgewezen –– you can’t win ’em all! Raap jezelf bij elkaar en zet door. Je laat je toch niet stoppen door een kleine tegenslag?

(Btw: wat de ene blog niet geschikt vindt, kan natuurlijk waardevol zijn voor een andere…)

Maak een afweging

Succes met bloggen en meer bezoekers aantrekken begint bij awesome content, altijd. Zowel op je eigen website als voor een ander blog. Laat daar nooit een misverstand over bestaan. Ik zal ook nooit beweren dat het met SEO niet lukt –– voor maximaal resultaat zal je aandacht aan beide moeten schenken. En zeker als je publiek groeit, wordt content meer en meer king en wordt vaker op je blog publiceren steeds effectiever. Context is belangrijk.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar pak je de fiets of het vliegtuig… Dat is het afwegen waard :-).

Over naar JOU

Is gastbloggen onderdeel van jouw strategie? Waarom wel of niet? Ik hoor het graag van je in een reactie!

profielfoto-nickDit is een gastblog van Nick Bijl. Nick is online ondernemer, blogger en meest van alles – online marketing verslaafde. Op Klantpasta.nl helpt hij ondernemende experts aan meer klanten. Offline is hij voetbalfan en gek op pittig eten en pannenkoeken!”Mag ik je helpen de #1 fout (die klanten wegjaagt) te voorkomen?”

Ook een keer een gastblog schrijven? Kijk dan op deze pagina.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.855 keer gelezen