Hier geen opsomming van de stijgende cijfers rondom Pinterest. Geen 101 redenen waarom je ab-so-luut op Pinterest moet zitten. Nee, hier gaat het om de vraag of bedrijven een toegevoegde waarde hebben voor mij als pinner.

Steeds meer bedrijven onderschrijven het belang van het hebben van een Pinterest account ( zij hebben de stijgende cijfers gezien). Op basis van deze cijfers vinden bedrijven allemaal redenen om aan Pinterest te doen, maar zitten de Pinheads ( Pinterest fans) daar wel op te wachten? Wordt Pinterest het volgende kanaal waar adverteerders gaan vechten om jouw en mijn aandacht om je te overtuigen van hun product, service of dienst?

Pinterest

Enorm leuk natuurlijk, dat Pinterest, maar wat is het nou. Als iemand het mij zou vragen (en dat doen ze) is Pinterest het beste te omschrijven als een boodschappenlijstje. Een lijstje van dingen (huizen, kleren, boeken etc.) die je wilt hebben, die je nodig hebt en waarvan je vindt dat je niet zonder kan leven. Dit kunnen dingen zijn die je nu wilt en kan kopen, maar net zo goed dingen zijn die op je lijstje: wat te doen met een miljoen staan.

Elk plaatje wat je de moeite waard vindt, kan je onderbrengen onder borden en die kan je weer ordenen. Ziedaar de kern van Pinterest.Pinterest 1

Antisociaal platform

(Niet zo) toevallig ben ik een absolute Pinhead. Het is misschien niet af te lezen aan mijn schamele aantal volgers (35), of mijn pinfluence ( 34,04), maar ik ben verslaafd. Pinterest is voor mij pure ontspanning, noem me contactgestoord, maar het feit dat ik met niemand hoef te praten, is een belangrijke reden waarom ik Pinterest zo leuk vind (en ik blijk niet de enige). Vanwege dit anti-sociale aspect blijkt het platform zo populair. Zoals ook Bianca Bosker van de Huffingtonpost concludeerde. Met dit gegeven vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde voor mij is om een bedrijf te volgen op Pinterest.

Pinterest 2

De toegevoegde waarde van een bedrijf wordt door één of alle van de volgende drie punten bepaald:

1) Pinteresting
2) Pinspiration
3) (Re)Pinable

Pinteresting

Maak het interessant; dit geldt vooral voor de mensen die wél veel volgers hebben. Dit kan bijvoorbeeld door tegoedbonnen, goodies, uitnodigingen etc. te geven aan mensen die je volgen en geregeld repinnen. De website PinPuff omschrijft deze extra’s als Pinperks, ze zijn echter alleen voor mensen met een hoge Pinfluence (gebaseerd op je activity, virality en reach).

Voor mij zeker, en misschien voor jou, is dit niet een reden om een bedrijf te volgen. Ik mag je, of ik mag je niet, ongeacht wat je me geeft of belooft. Zoals gezegd zou ik contactgestoord genoemd kunnen worden en het idee dat er eventueel de mogelijkheid bestaat dat ik allemaal extra handelingen moet doen, staat me dan ook direct tegen (There’s no limit to my lazyness).

Pinspiration

Stel je gaat trouwen, nou kan je je scheel kopen aan dure glossy trouwbladen om ideeën op te doen, of je kunt (kosteloos) ideeën opdoen op Pinterest. Sterker nog: je kunt borden aanmaken voor je bloemen, je kaarten, je jurken (of je pak) en voor je cadeaus. Jij bent je eigen designer en elk thema dat je wilt kan je vinden of creëren. De inspiratie borrelt in je op en je gaat aan de slag en voordat je het weet heb je 55 borden.Pinterest 3

(Re)pinable

Leuke ideeën op een website zijn leuk (duh) en kunnen heel goed inspirerend zijn, maar met korrelige foto’s of geen mogelijkheid om ze te re-pinnen schiet je nog niets op. Daar komt bij dat ik heel graag pin en re-pin, maar zelf nog geen enkele foto heb gemaakt en gedeeld.

Toegevoegde waarde? I Think NOT!

Je kunt als bedrijf van alles uit de kast halen en wie weet zijn er inderdaad mensen die je gaan volgen (waarschijnlijk de nieuwe generatie pinheads die echt een account moeten hebben omdat ze gehoord hebben dat het o zo leuk is; voor die mensen geldt GO AWAY), maar ik volg je niet. Ik zit niet op Pinterest voor de perks, ik zit op Pinterest omdat ik de dingen waar ik gelukkig van word met je wil delen, zonder dat je weet dat ik het ben. Ik wil mooie aparte plaatjes, absoluut geen reclame of verplichtingen en eigenlijk gewoon volledig commercieel met rust gelaten worden (jup, ik ben echt contactgestoord). Ik volg geen enkel bedrijf, het zoeken naar die ene pin is voor mij de grootste sport, dat en het proberen van de kapsels ;-).

Pinterest 4


Geschreven door