Mobiele apps zijn fantastisch. Dankzij apps zijn hoge telefoonrekeningen verleden tijd. We hoeven geen navigatiesystemen meer te kopen en weten het gelijk als we een e-mail binnenkrijgen.

Maar tussen alle o zo nuttige apps die in de afgelopen jaren verschenen, kwamen er ook een hoop uit zonder enige toegevoegde waarde. Dat een marketeer tijdens een vergadering oppert: “Die mobiele apps, moeten wij daar ook niet wat mee?” En er vervolgens een app komt die precies hetzelfde doet als een mobiele website had kunnen doen.

In 2012 was er twaalf keer zo veel mobiel internetverkeer als op het totale internet van 2000. En crisis of niet, de verkoop van smartphones zit nog steeds in de lift. Het is dus helemaal geen slecht idee om mobiele content aan te bieden. Alleen kan dat in de meeste gevallen beter met een mobiele website dan met een app.

Vier redenen om geen mobiele app te bouwen:

1. Apps werken drempelverhogend

Mobiele appsAls je mobiele internetters op je website doorverwijst naar je app, zorg je voor drie potentiële afhaakmomenten :

  • Ze moeten naar hun appstore
  • Ze moeten daar je app downloaden en installeren
  • Ze moeten je app openen

Dat levert een hoop deserteurs op, die je binnen had kunnen houden als je ze gewoon had geredirect naar je mobiele website.

2. Apps zijn niet universeel

Zolang je niet voor flash maar HTML5 gaat, maakt het voor een mobiele website niet zoveel uit wat voor browser of zelfs besturingssysteem iemand gebruikt. Hoe anders is dat bij apps, waar je voor elk platform weer een andere versie moet maken. Onnodig duur, en vervelend bovendien voor die mensen die een andere telefoon dan een Android of iPhone bezitten.

3. Apps bieden minder controle

Bugs zijn vervelend, maar geen groot probleem. Op een mobiele website tenminste. Kwestie van even fiksen, uploaden en klaar is kees. Hoe anders gaat dat bij een app, waar je voor dit soort updates vaak door een volledige release-cycle moet. En daarna alleen maar kan hopen dat gebruikers de moeite nemen om hun verouderde versies te updaten.

4. Apps zijn niet seo-proof

Last but not least. App-content die niet openbaar zichtbaar is op internet, kan niet natuurlijk niet worden geïndexeerd door Google. Apps leveren je op het gebied van seo dus helemaal geen toegevoegde waarde. Een mobiele website wél.

Waar het op neer komt

Het is apart, maar in een wereld waar cloudcomputing steeds groter wordt, lijkt er op mobiel gebied een tegengestelde ontwikkeling gaande te zijn. Waar we met onze pc’s zo veel mogelijk data online opslaan en software webbased maken, worden mobiele internetgebruikers juist gepusht om zo veel mogelijk te downloaden en te installeren.

Vraag jezelf als contentaanbieder liever af: biedt een mobiele app in mijn geval echt toegevoegde waarde? In veel gevallen kan je met een mobiele website net zoveel content aanbieden als je met een app zou kunnen. Waarom zou je dan tijd en geld steken in het ontwikkelen van een app die het leven van je publiek er niet bepaald makkelijker op maakt?

0 Shares:
13 comments
  1. Er wordt te vaak vanuit het middel gedacht en niet vanuit de doelgroep. Het is de marketeer die zo graag zo'n app wil, kan hij/zij interessant doen op verjaardagen ;-)

  2. Plus nog de aspecten kosten en duurzaamheid: hoe meer versies van een besturingssysteem je wilt ondersteunen, hoe zwaarder de app wordt. Dat is ook ongewenst, en dus worden vaak alleen de recentste versies van besturingssystemen ondersteund. Dat betekent dat mensen haast gedwongen worden om telkens maar nieuwe smartphones te kopen, wat geld kost en niet duurzaam is. Zeker voor de overheid vind ik dit ook argumenten om mee te laten wegen!

  3. Helemaal mee eens, behalve die mobiele site dan. Je kan beter gebruik maken van een adaptive site die geschikt is voor alle schermen.

    1. Strikt genomen gaat het bij een responsive website inderdaad om dezelfde website. Voor het gemak heb ik de versie die wordt getoond op een mobiel apparaat op een hoop gegooid met echte mobiele websites. Maar ben het met je eens dat responsive design meestal de beste oplossing is.

  4. Hoi Edward, leuk om stuk om te lezen! Je zet terecht vraagtekens bij het feit dat bedrijven soms klakkeloos aansluiten op een nieuwe trend en niet goed nadenken over de juiste doelen en middelen. Of en hoe je mobiele content aanbiedt hangt inderdaad af van de aard van
    je bedrijf, je doelstellingen en je (beoogde) klanten.

    Je schetst echter wel een te eenzijdig beeld door te stellen dat "in de meeste gevallen het beter is om mobiele content via een mobiele website aan te bieden". Uit onderzoek van Nielsen (2012) blijkt namelijk dat zowel het aantal gebruikers als de besteedde tijd, een grotere groei vertoont bij apps dan mobiele websites. Dat is niet, Carina, [strenge docentenmodus] omdat marketeers dat door de strot douwen van consumenten … die tijd lijkt me geweest. Nee, een app biedt een bewezen aantal voordelen tov een mobiele website (sneller, functionaliteiten als push/geo- notificaties, laagdrempeliger in gebruik voor vaste klanten etc.) die de basis vormt voor bovenstaande groeicijfers.

    1. tsja, dat is natuurlijk wel eindig. Als je het hele web moet gaan vatten in aparte apps, dan wordt ook de consument daar niet langer gelukkig van. Er is nog steeds sprake van novelty – als elke aanbieder met eigen apps gaat werken is die novelty heeeel snel weg en een app vooral nog irritant.

    2. Weet ik wel Sebastiaan :-) het is natuurlijk niet in alle gevallen de marketeer die zijn zin wil krijgen. Maar… vind wel dat er nog steeds meer vanuit de doelgroep gedacht moet worden. Wat is de meerwaarde van de app voor de gebruiker? Wat is de meerwaarde van de app tegenover goede toegankelijkheid van de website op een mobiel apparaat? En is het bedrijf in staat om de app beschikbaar te houden (updates/verschillende besturingssystemen)?

    3. Dankje!

      Wat de mogelijkheid tot het geven van notificaties betreft heb je gelijk. Daarom zijn apps als die van Whatsapp of van Gmail ook nog steeds van toegevoegde waarde.

      Maar vaak is hier geen sprake van en doet een app niets anders dan het laden van een html-pagina in een app-interface. En daar zie ik geen toegevoegde waarde in, ook niet als dat betekent dat de internetter minder data hoeft te laden. Vind het eerder de taak van de content-aanbieder om ervoor te zorgen dat de website licht genoeg is om ook snel op een telefoon te laden.

  5. Goed artikel!

    Zoals Sebastiaan al aangeeft heeft alles zijn functie. De belangrijkste
    functie van een app is inderdaad het direct kunnen aanspreken van de hard- en software van een smartphone. Bijvoorbeeld om via de GPS module coördinaten op te halen. Of om een foto te maken. Of het scannen van een QR code voor het ophalen van een aanbieding die vervolgens bewaard wordt op een flash kaartje. Of het ophalen en afspelen van een film op de hoogst mogelijke resolutie van
    het scherm.

    Maar wat veel belangrijker is, een app geeft de mogelijkheid om “rond te kijken” op iemands smartphone. Bijvoorbeeld om te bepalen of iemand een veelbeller is en wat dan de meest gebruikte nummers zijn. Of is het iemand die veel websites bezoekt en wat dan de top 10 is. Of is het iemand die veel reist en welke landen worden dan bezocht.

    Zo kan ik er nog een paar bedenken. Kortom – allemaal informatie die voor een marketeer wel degelijk interessant is. Maar inderdaad nauwelijks geschikt voor een zoekmachine. Maar dat hoeft eigenlijk ook niet meer…

  6. Ik heb niets tegen apps die dingen kunnen die een website niet kan, aangezien dat toegevoegde waarde heeft. Moet ik wel bij aanmerken dat ik een app die wil weten welke nummers ik het vaakste bel niet graag op m'n telefoon zou hebben.

    1. Misschien goed om dan twee keer stil te staan bij het gebruik van al die "gratis" apps…

Comments are closed.

Dit artikel is 11.204 keer gelezen