Het is al enige tijd mogelijk tegen betaling meer ruchtbaarheid te geven aan je Facebookberichten via ‘promoted posts’. Voor zakelijke berichten een vrij voor de hand liggende actie, voor privéposts wellicht minder. Maar binnenkort komt er nog een smaakje bij. Facebook kondigde vorige week een uitbreiding op promoted posts waarmee je straks ook berichten van je vrienden een extra boost geven. Tegen betaling uiteraard…

Promoot de berichten van je vrienden

Voor een luttele 7 dollar per promotie doe je je vrienden dan een plezier en zorg je dat zoveel mogelijk mensen hun berichten zien. Nou ja, zoveel mogelijk van de mensen voor wie het bericht oorspronkelijk bedoeld was. Als de post alleen voor vrienden van de poster zichtbaar was, dan blijft dat zo en wordt het bericht niet met vreemden gedeeld. Facebook heeft dus wel iets geleerd van alle discussies rondom privacy.

De functie komt alleen beschikbaar voor mensen die minder dan 5000 vrienden of abonnees en in de Timeline gaat dat er zo uitzien:

Promoted_Post

Nog even geduld…

In Nederland is deze feature voor zover ik weet nog niet zichtbaar. Ik zie in ieder geval alleen nog onder mijn eigen berichten de optie ‘promote’. En ik ben ook wel benieuwd of deze ontwikkeling Nederland haalt. Facebook zelf denkt dat gebruikers deze mogelijkheid zullen gebruiken om onze vrienden te helpen. Bijvoorbeeld als ze een marathon rennen voor een goed doel en dit gepost hebben. Om evenementen van onze online buddies te promoten, of ze te helpen hun appartement verhuurd te krijgen.

Zo gul zijn we niet

Willingness to pay for promoted postsIk vraag me echter af of Facebook ons niet te charitatief inschat. Uit onderzoek van Stichting Geef Gratis blijkt dat goede doelen te lijden hebben van de crisis. Onze donatiebedragen gaan omlaag en we geven minder vaak. Dus waarom zouden we dat nu ineens anders gaan doen? Ok, vrienden die ergens hulp bij kunnen gebruiken zijn soms minder een ver-van-mijn-bed-show dan een goed doel aan de andere kant van de wereld. Dus misschien hebben we daar nog wel wat voor over.

Toch heb ik er een hard hoofd in, want volgens een onderzoek van Sterne Agee & Survey Monkey zijn veel Facebookgebruikers niet eens bereid te betalen om hun eigen posts te promoten. Laat staat voor die van anderen…

Ik geef mijn geld in ieder geval liever direct aan de persoon die de marathon gaat lopen, dan aan Facebook. En de volgende keer dat ik zelf iets van mijn vrienden wil, stuur ik naast een Facebookbericht wel een mailtje / whatsapp / tweet / google+bericht. Er zijn tenslotte meer wegen die naar Rome leiden.

 

Bron: C|Net / Fotocredits: Facebook

0 Shares:
1 comment
  1. Ik zie het ook nog niet echt gebeuren dat dit massaal gebruikt gaat worden. Je kunt toch ook "gewoon" het bericht delen? En zelfs dat doe ik nu maar heel zelden, laat staan dat ik daar zeven dollar voor ga neertellen :)

Comments are closed.

Dit artikel is 3.304 keer gelezen