Mijn grootste frustratie, zoals zoveel bloggers ervaren, was dat ik veel tijd en energie stak in het schrijven van blogposts, maar dat het niet gelezen werd. Je leest het goed; het was mijn grootste frustratie.

Bloggen op persoonlijke titel

Ik behoor tot de categorie mensen die op persoonlijke titel blogt. Zonder masterplan, of zakelijke insteek. Ik hoef geen geld te verdienen aan mijn ijver, zelfs erkenning of fame streef ik niet na. Wel wil ik graag bij Google Analytics zien dat mensen mijn schrijfsels lezen. Anders kan ik net zo goed een mooi boekje bij de Hema kopen en daar mijn ongenuanceerde en soms smakeloze bende neerpennen.

In mijn zoektocht door het adviezenarchief dat internet heet, stuitte ik op verschillende adviezen.

  • SEO
  • Social media
  • Gastbloggen

Hoe genereer je meer kliks via Twitter

Door middel van de Yoast SEO plugin leerde ik dat je het onderwerp van je post op strategische plekken neer moet zetten. In de titel, de URL en in tussenkopjes. Google waardeert dit zeer waardoor je hoger scored.

Social media heeft mij geleerd dat het werken met hashtags zeer de moeite waard kan zijn omdat mensen via die weg zoeken naar content waar ze zich voor interesseren.

En door zelf te gastbloggen en gastbloggers te ontvangen op mijn site heb ik waardevolle contacten opgedaan, maar meer traffic? Nee.

Kortom; het gewenste resultaat bleef uit.

E-book van De Blog Academie

Eind vorig jaar liep ik tegen een e-book aan van De Blog Academie. De auteur van dit e-book, Kitty Kilian, stelt dat de titels die je aan je posts verbindt nog belangrijker zijn dan de inhoud van je posts. Als de titel niet prikkelend is wordt de inhoud namelijk niet gelezen.

Een titel schrijf je voor de verschillende social media waar je hem onder de aandacht wil brengen. En met oog daarop is het belangrijk om er voor te zorgen dat die titel een urge (behoefte) oproept die volgers niet kunnen negeren.

Mensen moeten er op willen klikken en er niet voorbij scrollen met de intentie het later wel even te lezen. In de tussentijd brengen namelijk verschillende anderen ook hun blogposts onder de aandacht en zo verdwijnt jouw tweet in de vergetelheid.

Krijsende kinderen en de geur van aangebrande aardappelen

De call-to-action die jij de wereld inzendt moet zo aantrekkelijk zijn dat je volgers alles uit hun handen laten vallen waar ze mee bezig zijn; hun kinderen krijsend in het supermarktwagentje negeren, de aardappelen in de pan laten aanbranden en riskeren te laat te komen op een sollicitatiegesprek omdat ze je post moeten lezen.

Kitty Kilian geeft daar een aantal handvatten voor in haar e-book en het is dan ook de moeite waard om dit e-book te downloaden.

Andere voorbeelden van titels die ook goed werken kun je hier bekijken.

Wie de fuck ben jij dan?

Zelf ga ik er een beetje mee spelen en als ik mijn oudere blogposts onder de loep neem, zie ik al snel dat ik allemaal nietszeggende titels heb. Geen wonder dat niemand het leest.

‘14 all over again’, prijkt een van de titels bovenaan mijn pagina. Het gevoel dat de lezers zouden kunnen krijgen bij deze titel is: wie de fuck ben jij dan? Dat ga ik echt niet lezen, lekker belangrijk, het kan me geen hol schelen waarom jij je weer veertien voelt.

Mijn volgers op Twitter klikte dit bericht vijf (5) keer aan. Dus…

Ik veranderde de titel in: ‘Triggerfinger & Nirvana; wat hebben zij gemeen?’ en stuurde het direct weer mijn timeline in. Zevenendertig (37) van mijn volgers klikte deze titel aan. En dan te bedenken dat ik een krappe zestig volgers had. Mijn bezoekersaantal groeide die dag ineens van zeven (7) bezoekers naar eenenzeventig (71).

Hoe genereer je meer kliks via Twitter

De titel ‘Recensie; trager dan de snelheid’, veranderde ik in: ‘Trager dan de snelheid gebeft worden door Herman Brusselmans’.

De eerste titel werd drieëntachtig (83) keer gelezen. Op 3 januari veranderde ik de titel en sindsdien is de post zevenhonderdvijfennegentig (795) keer aangeklikt.

Welke formule werkt het best?

Een viral kan niet zonder een goede titel en SEO werkt niet zonder waardevolle content. Stem deze op elkaar af. Sla hier alleen niet in door. Een pagina vol met poep- en plasseks zal veel bezoekers trekken, maar zijn dit ook de waardevolle bezoekers die je wilt?

Welke titels doen het bij jou goed?

 

0 Shares:
4 comments
  1. Ha Elisabeth, dank voor de link. Stuur me volgende keer een mailtje! Vinnik leuk. Enne.. die kop over Herman Brusselmans, sloeg die nog op de recensie?

    1. Zal ik doen! De kop sloeg nog steeds op de recensie. Of zo iets in ieder geval. ;-)

  2. Inderdaad. Na de laatste Google (Penguin) updates en Panda is content van je site belangrijker dan ooit. Ikzelf heb ook een soortgelijke ervaring opgedaan met de titels van blog posts. Echt super-belangrijk…

Comments are closed.

Dit artikel is 4.076 keer gelezen