Een narcistische blogger. Is dat zoiets als witte sneeuw? Want laten we eerlijk zijn: het “beestje blogger” doet graag van zich spreken en het liefst voor zoveel mogelijk mensen. Ik zal zelf de eerste zijn om het toe te geven. Ik blog om kennis te delen. En ja, natuurlijk ook omdat ik het belangrijk vind dat kennis gedeeld wordt en mensen van elkaar kunnen leren. Maar stiekem wil ik ook kennis delen zodat ik aan anderen kan laten zien over welke kennis ik beschik. En met mij vele anderen. Bloggen is nu eenmaal een uitstekende manier om een positieve reputatie online op te bouwen.

Why, blog, why?

Zo’n reputatie kan allerlei mooie gevolgen hebben. De modeblogger krijgt gratis kaartjes voor een show, de koffieblogger krijgt gratis koffie thuis “om te proberen” en de freelance marketingadviseur hoopt op een nieuwe lead, zakelijke connectie of gewoon een nieuwe volger op Twitter. Alle beetjes helpen, nietwaar? Voor iedereen die serieus bezig is met blogging en graag de credits wil krijgen voor zijn/haar werk, is author rank een interessante ontwikkeling.

Wat is author rank?

Author rank is een relatief nieuw component dat Google gebruikt om de kwaliteit van content te beoordelen, gebaseerd op de schrijver van de content. Zoals intussen iedereen wel weet zijn binnenkomende links van andere pagina’s een belangrijke weegfactor die Google gebruikt om autoriteit aan een webpagina toe te kennen. Gevolg: alle SEO-professionals stortten zich op linkbuilding. Wat we nu echter zien is dat Google de aandacht steeds meer verschuift naar de kwaliteit van content. Linkbuilding wordt link-earning, en met author rank onderkent Google de factor die waarschijnlijk het meest zegt over de kwaliteit van content: de kennis van degene die het geschreven heeft.

Neem je autoriteit mee

Voor professionals die veel kennis in huis hebben én goed kunnen schrijven is dit een gunstige ontwikkeling. Als je al een tijdje hebt geblogd op je eigen website, dan bouw je autoriteit op. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het aantal shares, links, tweets, likes en Google +’s dat je content krijgt. Voorheen was alle autoriteit die aan je content werd toegekend enkel gelinkt aan het domein waar deze stond. Stel nu dat je (ook) op een nieuwe website gaat bloggen. In de oude situatie zou Google deze blogs zien als nieuwe, verse content en moet het domein opnieuw beginnen met autoriteit opbouwen. Door author rank is het mogelijk om je bestaande autoriteit, die is gekoppeld aan jou en niet aan een domein, als het ware “mee te nemen” en verder uit te bouwen!

Wat betekent dit voor ons, narcistische bloggers?

Natuurlijk is het aantrekkelijk dat je autoriteit voortaan gekoppeld wordt aan jou als auteur. Zo kun je gemakkelijk je blogactiviteiten voortzetten op andere websites.  Daarnaast word je ineens interessant voor bedrijven en organisatie om voor hen te gaan bloggen. Met jou halen ze iemand in huis wiens bijdragen meteen goed zullen scoren in Google. Een leuke bijkomstigheid voor de extra grote narcisten onder ons: in de zoekresultaten van Google kun je je profielfoto laten zien naast je rich snippets.

voorbeeld richsnippet met google authorship

Gebruik maken van author rank

Om je content te koppelen aan jou als auteur zul je natuurlijk Google moeten laten weten wie jij bent. Daar komt Google Plus om te hoek kijken. Voor wie dacht dat Google Plus een stille dood zou sterven en er dus nog niets mee gedaan heeft: think again. Google zal naar verwachting in de toekomst steeds meer (essentiële) diensten koppelen aan een Google Plus profiel, waaronder dus ook Google Authorship zoals deze dienst officieel heet.

Wat te doen met Google Plus:

  • Als je er nog geen hebt: maak een Google Plus profiel aan.
  • Vul je Google Plus profiel zo compleet mogelijk in. Als je een profielfoto toevoegt, kies dan een representatieve foto want deze zal getoond worden in de zoekresultaten!
  • Vul in het veld “Bijdrager aan” alle websites in waar je voor schrijft en op geïndexeerd wilt worden.

Vervolgens is het zaak om in je content aan te geven dat deze gekoppeld moet worden aan je Google Plus profiel. Dit doe je door de volgende code op te nemen in de <head> sectie van de pagina:

<link rel=”author” href=”linknaarjegoogleplusprofiel”/>

Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van WordPress als blogplatform dan kun je dit doen met behulp van plugins als WordPress SEO of AuthorSure. Als je zelf geen mogelijkheid hebt om de <head> sectie van je pagina te bewerken, dan kun je ook een link opnemen naar je Google Plus profiel in je blog.

Let wel: nadat je alles correct heb ingesteld kan het even duren voor de koppeling succesvol is geïndexeerd door Google. Ga uit van enkele weken. Waarschijnlijk zie je eerst je foto terug bij de zoekresultaten. Enige tijd later krijg je vanuit Google een officiële melding per e-mail dat je Google Authorship succesvol is ingericht.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.430 keer gelezen