We weten het eigenlijk allemaal, maar we willen er nog niet zo aan. We worden namelijk de hele dag gevolgd op het internet. Je kunt het eigenlijk op je vingers natellen, maar we doen het liever niet. Het maken en onderhouden van de infrastructuur die nodig is voor platforms als Facbook, Google, en Twitter is niet gratis. Toch betaal je niks voor het gebruik ervan. Er moet dus wel iets substantieels tegenover al dat gratis gebruik staan.

Banners

“Het zullen die banners en advertenties wel zijn”. Die zorgen ervoor dat we met zijn allen onze portemonnee dicht mogen houden terwijl we naar hartenlust zoeken en delen op het internet. “Kan mij niet bommen, ik klik er toch niet op”. Zo stelt de gemiddelde internetgebruiker zichzelf gerust.

De nieuwe munt

De lezer van blogs op deze site weet al beter. Achter bijvoorbeeld Facebook en Google zit een uitgebreid profileringsmechanisme dat ons allemaal compleet in kaart brengt. Wie we zijn, wat we doen, met wie en wanneer. Kortom het walhalla voor internet-marketeers die dankzij uitgebreide marketingprofielen hun advertenties met chirurgische precisie op de juiste tijd, plaats en bij de juiste persoon op het netvlies weten te brengen. Deze marketingprofielen, die we nota bene zelf invullen terwijl we surfen en delen, zijn veel geld waard. Onze privacy is de munteenheid van het internet geworden.

Overdrijven

Ik vind dat je daar niet te krampachtig over moet doen. Als je niet gevolgd wil worden, dan is het internet niet voor jou. Maar we doen onszelf ook te kort als we onze huid niet zo duur mogelijk proberen te verkopen. En dat laatste deed ik tot voor kort niet echt. Integendeel. Eigenlijk weet een Google precies wat ik de hele dag doe. Als ik even iets niet weet of iets nodig heb, hop, “effe googlen” heet het dan! En zo biecht ik mijn dagelijkse agenda op aan alle grote spelers op het internet. En ik voel dat ze me steeds dichter op de huid gaan zitten. De links naar websites in Google zijn al lang geen gewone links meer. Nee, het zijn redirects, zodat ze precies weten wanneer ik waar naar toe geklikt heb. En op die site daar draait – juist! – Google Analytics. Want dat wil tegenwoordig ook iedere website-eigenaar. Kunnen ze ook nog eens precies zien wat ik daar uitvoer. Als ze dan niet geïnteresseerd zijn in de verrichtingen van één individu, waarom wordt het dan zo nauwkeurig in kaart gebracht? Je kunt het volgen ook overdrijven.

De geest is uit de fles

Begrijp me goed, dit wordt geen pleidooi voor meer privacy op internet. Op het internet is privacy al heel erg lang iets uit het verleden. En omdat de geest uit de fles is, komt privacy ook niet meer terug. De grote spelers kunnen al niet meer terug al zouden ze willen. Achter hen zitten grote multinationals en aandeelhouders en die willen geld zien. En dat wordt verdiend met jouw en mijn klantprofiel.

Machtsposities

Moeten we dan ál onze gegevens maar braaf onder blijven brengen bij de Googles, Bings en Facebooken van deze aarde? Het antwoord is nee, driewerf nee! In plaats van onszelf als makke schapen over te leveren aan de grootmachten op het internet, moeten we een nieuwe tactiek toepassen. En die heet: verdeel en heers! Door te stemmen met onze voeten, breken we de grote machtsposities van een Google en een Facebook eenvoudig af. En die machtsposities zijn inmiddels irritant groot, óók voor adverteerders op het internet. Je zou bijna je eigen zoekmachine beginnen, dan kom je tenminste wél bovenaan.

Het plan

Ik heb mijn plan inmiddels gemaakt. In plaats van één zoekmachine ga ik er tien gebruiken. Iedere zoekopdracht een ander. Mijn Google-telefoon wordt de oudste Nokia die ik kan vinden. Oké, een Windows telefoon is ook goed. Apple-apparatuur stop ik sowieso mee want Apple is behalve te nieuwsgierig ook nog eens te duur. Ik stop met het accepteren van third party cookies. En als ik in een recalcitrante bui ben, ga ik het nog erger maken. Onder het motto “Pump up the bounce rate!” klik ik bij iedere zoekopdracht in Google alle advertenties aan en ben ik onmiddellijk weer weg.

Als ik dit alles in mijn eentje doe, haalt dat natuurlijk niets uit. Maar als we dat allemaal gaan doen, dan weet ik zeker dat er iets nieuws en iets beters gaat ontstaan op het internet. Iets met meer respect voor de individuele gebruiker van het internet. En Facebook, ach ja..Facebook. Stuur me maar een mailtje. Als ik je bericht interessant vind, dan zal ik zeker antwoorden.
2012-12-31-185938

 

Dit is een gastblog van Henk Siebelink. Henk Siebelink is actief op het gebied van techniek en marketing bij een reclamebureau in het zuiden des lands.

Ook een keer een gastblog schrijven? Kijk dan op deze pagina.


Geschreven door