Stichting GeefGratis monitort sinds 2006 wat het gemiddelde online donatiebedrag – het geef indexcijfer – aan goede doelen is. En de crisis lijkt ons zuinig te maken… in 2012 bereikte ons online geefgedrag een dieptepunt met een gemiddelde van € 59,00.

Vrouwen geven vaker, maar mannen geven meer

Mannen blijken in vergelijking tot vrouwen in absolute bedragen online meer te doneren aan goede doelen. Het jaar 2012 is hier geen uitzondering op. In absolute donatiebedragen zijn mannen vrijgeviger dan vrouwen. Vrouwen geven in absolute aantallen juist vaker en dus sneller aan goede doelen in vergelijking tot mannen. Dit uit zich niet in de totaalbedragen per jaar omdat vrouwen dus gemiddeld minder geld per donatie geven.

Dieptepunt sinds 2006

Vrouwen hielden in 2012 de hand veel sterker op de knip dan mannen. Gaven ze in 2009 nog gemiddeld € 60,87 per donatie, afgelopen jaar was dat nog maar  € 47,83. Het laagste bedrag sinds de meting in 2006 is gestart.

Ook bij mannen geldt dat het gemiddelde donatiebedrag omlaag gaat. In de hoogtijdagen van 2008 doneerden ze nog gemiddeld €  92,03 per donatie, in 2012 was dat nog maar € 70,18. Toch was voor hen 2010 een slechter jaar: toen gaf een man gemiddeld € 68,06 per donatie aan een goed doel.

Verantwoording cijfers online geefgedrag

De cijfers zijn gebaseerd op meer dan 75.000+ online donaties tussen 2006 en 2012 aan meer dan 3.000 goede doelen in Nederland en betreft dus de feitelijke online geldtransacties via bijvoorbeeld iDEAL, PayPal, creditcard, etc. Er is geen onderzoek gedaan naar de redenen voor online geefgedrag.

Infographic Geef Indexcijfers 2006-2012

infographic_geefindexcijfer_2012_stichting_geefgratis

Stichting GeefGratis presenteert ieder jaar het geef indexcijfer man vs. vrouw. Het geef indexcijfer 2013 zal in 2014 verschijnen.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.386 keer gelezen