Op facebook en twitter zien we ze al volop: de Like of RT spam. Nu zijn ze rustig aan opmars aan het maken naar de professionele wereld van LinkedIn. Wat doe jij ermee?
Hallo, ik zou graag willen weten hoeveel van de 1452737+ volgers die ik heb op LinkedIn dit bericht werkelijk lezen. Wanneer je dit bericht ziet, klik dan even op like zodat ik weer kan zien hoe populair ik ben en ik weer helemaal tevreden ben dat dit bericht gezien kan worden in de berichtenstroom van 500.000 totale vreemden.
Herken je dit?
Zit je op het social netwerk LinkedIn waar je denkt: daar trappen professionelen niet in. Kom je toch ineens like spam tegen. Hoe geweldig zou het zijn wanneer al die mensen die mij volgen, mij een like geven en mijn werk hiermee goedkeuren. Ik zou me geweldig voelen.
Zucht.
Dus de befaamde like of deel (RT) spam is nu ook doorgedrongen tot LinkedIn. Helaas zien velen dat op de één of andere manier niet en liken erop los. De laatste plaats waar je dit zou verwachten, omdat het een professioneel karakter betreft, is ook gevallen. Maar goed, like spam zit overal, dus waarom ook niet op LinkedIn.
In het verleden waren er al de YouTube, twitter en facebook spams. Denk aan bijvoorbeeld “If you don’t like this video within 15 minutes, YouTube will become a paid subscription” (ja, spam). Of deze geweldige op twitter: “Mijn baas gelooft niet in de kracht van twitter, ik krijg 10cent voor iedere RT plz RT” (ja, ook al spam). Nog eentje dan natuurlijk voor facebook: “Deel als je voor Messi bent, Like als je tegen voetballen bent” (ja, ook bedoeld als spam, sterker nog dit wordt vaker gedaan met hele foute foto’s die erg hartverscheurend zijn).
En nu dan LinkedIn
Vooraf, dank aan degene die deze berichten in eerste instantie delen. Welkom, ik ben echt zo blij dat jullie er zijn. Zoals iedereen al weet wordt iedere update, like of comment, waar je die ook maakt op LinkedIn, ook op je profiel geplaatst. Dat betekent dus in het kort: alles wat je doet is zichtbaar voor iedere relatie, vriend of mogelijke prospect. En daarmee lieve mensen die nu net dat bericht hebben geliked (ja, die zijn er), ook op jullie profiel staat nu deze update.
Voorzover bekend bij mij heeft LinkedIn geen enkele rankingsysteem of een logaritme zoals die bekend is van YouTube, facebook en Google. Dus waarom zou je in hemelsnaam zo een bericht willen plaatsen? Is het dan echt alleen om aandacht te trekken? Het werkt natuurlijk perfect voor de zichtbaarheid van je profiel en dat is noodzakelijk op een professioneel platform als LinkedIn. Totaal onbekenden worden nu opgezadeld met een nietszeggend bericht.
Maar verstandiger is: mensen die een bericht van je delen waarin je kennis en kunde uit blijken, in plaats van je zoektocht naar de streling van je ego.
In Nederland wordt het bijna niet meer gebruikt, maar de likes zullen vast een effect hebben op de Kloutscore. Brengen deze likes je daarna nog iets op in het echte leven? Absoluut niet. Sterker, nu is het duidelijk dat je een aandachtstrekker bent die niet zo serieus genomen hoeft te worden. Je hebt net één van de ergste zaken van andere social platformen naar de meest professioneelste platform gehaald. Gefeliciteerd!
Daar staat LinkedIn dan met hun “Meer dan 200 miljoen professionals gebruiken LinkedIn om het informatie, ideeën en kansen te delen.”
Dus
Dus, wil je mij, en volgens mij iedere andere Nederlander, een lol doen Like dit bericht en laat de anderen weten hoe het werkt met spam.
Geïnspireerd door de starter van de like actie en het artikel: Why spamming LinkedIn with “Like Bait” is doing your brand no favours.