Google gaat de manier waarop de zoekresultaten van Google images worden getoond sterk verbeteren, dat kondigde de zoekgigant gisteren aan. Door de aanpassingen moet Google Images “sneller, mooier en betrouwbaarder worden,” zo staat te lezen op het blog van Google.

In de huidige versie geef je een zoekopdracht in, waarna je een overzicht met thumbnails te zien krijgt van de afbeeldingen die jouw zoekterm heeft opgeleverd. Wil je meer weten over een afbeelding, dan kun je met je muis eroverheen gaan en wordt er extra informatie getoond. Maar om er echt wat mee te kunnen doen moet je erop klikken. Hiermee ga je naar een uitvergrote versie van de afbeelding en de webpagina waar de afbeelding op staat en ben je je zoekresultaten kwijt.

Na feedback van gebruikers en site-eigenaren heeft Google ervoor gekozen om de resultatenpagina anders te tonen.

Inline metadata bekijken

In plaats van dat de informatie over een afbeelding wordt getoond door er met de muis overheen te gaan, óf pas wanneer je wegklikt van de resultaten, kun je nu inline op de resultatenpagina zelf alle informatie over een afbeelding bekijken. De afbeelding die je bekijkt wordt dan groter en rechts ervan zie je de metadata van het plaatje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Beter voor gebruikers én webmasters

De belangrijkste veranderingen die op het blog van Google worden genoemd zijn als volgt:

  • De metadata van afbeeldingen wordt nu op de resultatenpagina zelf getoond. 
  • De domeinnaam van de plek waar de afbeelding staat is nu klikbaar in de resultatenpagina
  • Er wordt meer nadruk gelegd op de bron van de afbeelding. Die wordt ook groter getoond.
  • De pagina waar de afbeelding op staat wordt niet langer op de achtergrond in een iframe geladen. Hierdoor wordt de ervaring niet alleen sneller voor gebruikers, maar kunnen webmasters beter zaken zoals bijvoorbeeld pageviews via die afbeeldingen meten.

Google is van plan de nieuwe layout in de komende dagen uit te rollen. Of dit ook voor de Nederlandse versie van deze resultatenpagina geldt is niet duidelijk.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.486 keer gelezen