Dit moet voor jou vast herkenbaar zijn. Je ziet een interessant artikel op een willekeurige nieuwssite. Je hebt dan minstens vijf mogelijkheden om het met je volgers of vrienden te delen. Wat een feest, zeg! Maar hoe waardevol zijn social media share buttons eigenlijk?

Een beetje website heeft op zijn minst een Facebook, Twitter, Google en Pinterest-button. Soms is er de mogelijkheid om de Facebookpagina van de organisatie te “liken”. Alles is erop gericht om meer volgers of vrienden te genereren en om de boel een beetje SEO-proof te maken. Er zijn echter mensen, zoals  Tania Lang, die ze storend vinden. Om er achter te komen of meer mensen daar zo over denken, heeft ze een klein onderzoek uitgevoerd onder lezers van UXMagazine.

Als het gaat om commerciële of belangrijke content, kiezen gebruikers er in de meeste gevallen voor om de content op te slaan en om de URL te delen via e-mail, schrijft zij. Informatie over verzekeringen en financiele producten werd het meest gedeeld via e-mail (74 procent).

 

Schermafbeelding 2013-01-09 om 15.09

Like!

Bij links naar spelletjes en foto’s is het omgekeerde het geval. Foto’s werden door bijna de helft van de respondenten gedeeld via Facebook, bij spelletjes deed 28 procent dat. Een link naar een interessant artikel wordt door ongeveer een derde van de ondervraagden gedeeld via Facebook.

Lang geeft als advies mee om het delen zo makkelijk en zo subtiel mogelijk te maken. Op de site van UXMagazine geeft ze enkele voorbeelden van websites die volgens haar al doen. Share-buttons moet je volgens haar niet direct in het oog laten springen, laat de arme lezer eerst rustig het stuk lezen, vindt zij. De knoppen van UXMagazine staan overigens bovenaan de tekst…

Conclusie

Het mag duidelijk zijn: Hoe belangrijker de inhoud van de link, hoe kleiner de kans is dat deze gedeeld wordt met de Like, Share, Tweet, Pin of Google- knop. Bovendien kan een overdaad hieraan lezers afschrikken. Ik vind het het fijnst  om de knoppen onderaan een tekst naast elkaar te zetten. Wat mij betreft is het logischer om na het lezen van een artikel  te beslissen of ik het deel. Zelf gebruik ik voornamelijk de Facebook- en Twitter button.

Wat denk jij? Vind je de share-knoppen handig, of eerder overbodig? En welke gebruik jij om content te delen?

 

 

0 Shares:
5 comments
  1. Ik deel eigenlijk nooit blogposts en dergelijke via die knoppen, realiseer ik me nu… Copy altijd de URL en plak dan zelf in Twitter of Facebook. De knoppen werken wel als een gentle reminder, dat wel.

  2. Ik kan die knoppen wel waarderen, omdat – wanneer ik besluit te delen – ze mij heel wat copy-paste moeite besparen. Word er zelfs een beetje verwend van en merk dat ik nu zelfs verwacht ook ieder artikel via een Gmail-knop te kunnen delen…

  3. Ik gebruik soms die knoppen, maar heb zelf een extensie in Chrome van Shareaholic waarmee ik echt naar álle plaformen kan delen. Supermakkelijk! En, op die extensie kan ik inloggen, dus mijn deel-preferences blijven over al mijn devices heen staan.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.427 keer gelezen