In principe is het wel duidelijk wanneer je op een website typisch voor mannen of een website typisch voor vrouwen surft. Daarin hebben mannen- en vrouwensites toch wel iets gemeen met hun offline tegenhangers: als man sta je nou eenmaal niet snel in een Libelle te bladeren omdat je dacht dat het een mannenblad was en zo kom je waarschijnlijk ook alleen op een van de Top 100 Websites for Women uit pure nieuwsgierigheid…

Maar hoe zit het dan met sites die zowel voor mannen als vrouwen bedoeld zijn en die stiekem toch door meer mannen (of juist vrouwen) bezocht worden?

Tweede ronde Feedbek

Collega-blogger Claartje Visser maakte in haar artikel met feedback over de Feedbek site de opmerking “…de site is voor mijn gevoel nog wel wat mannelijk. Misschien wel geheel vrouwelijk (?) kan ik alleen niet helemaal duiden waar dat hem in zit.” Na zelf een kijkje te hebben genomen, kan ik niet anders dan haar gelijk geven: de site is duidelijk bedoeld voor beide seksen, want het gaat “over werk, plezier en werkplezier”, maar komt toch over als een mannelijke website. Hoe kan dat? Nu ben ik geen expert op het gebied van website design, maar wel nieuwsgierig van aard, dus heb ik wat expertise geleend om dit te verklaren.

Ronde hoeken versus strakke vormen

Credit: Mark Evans
Credit: Mark Evans

Een kleine search online levert algauw een lijstje op met items waar een site aan zou moeten voldoen om door vrouwen aantrekkelijk gevonden en veel bekeken te worden. Zo doen ronde hoeken, kleurrijke pagina’s (het toepassen van alleen roze wordt aangeraden te bewaren voor meisjes, make-up en online boeketreeksen), veel links (vrouw: wat is veel?) en verhalende teksten het goed bij de dames. Typische mannensites zouden dan juist meer strakke vormen, animaties, minder links en wat formelere taal moeten bevatten. Ik begin nu bij Feedbek.nl te vermoeden dat het door de industriële achtergrondfoto komt dat zelfs het meest romantische kantoorliefde-verhaal niet echt lekker weg leest…

Wat ik altijd al had willen weten, maar nooit heb durven vragen aan…Xaviera

Bij 42bis.nl valt me nu op dat er weliswaar strakke vormen gebruikt worden, maar dat het bijvoorbeeld barst van de links en zelfs de kleur roze niet geschuwd wordt. Er zit niets anders op dan Xaviera, trotse eigenaresse, aan de tand te voelen:

Hoe bewust heb jij nagedacht over de mannelijke/vrouwelijke kant van het 42bis.nl design?

Ik wilde graag een website die het idee gaf van beweging, van dat er dingen gebeuren. Geen bibliotheek waar je het idee hebt dat je moet fluisteren. Verder heb ik niet gevraagd of ze er wat vrouwenzaken in wilden stoppen, maar goed – ik ben een vrouw…dus het zou zomaar kunnen zijn dat ik dingen mooi vond of lelijk vond in de eerste opzetjes, die met mijn vrouw-zijn te maken hebben.

In hoeverre bestaat er volgens jou eigenlijk zoiets als een typisch mannelijk/vrouwelijk design?

Ik ben geen designer, dus een uitspraak daarover van mij heeft niet meteen eindeloze waarde! Maarrrrrrr, ik denk dat vrouwen wel eerder voor kleur gaan dan mannen, dat vrouwen meer van “dingetjes” houden dan mannen en eventueel (al is dit natuurlijk erg zwart/wit) een ander idee hebben van wat strak is. Ik baseer me nu overigens vooral over wat ik in de inrichtingen van kantoren en woningen zie. Voor mannen betekent strak vaak: twee kleuren (zwart of grijs en wit) en verder geen aankleding of misschien nog wat extra zwart, grijs en wit. Vrouwen kleden ruimtes meer aan met kaarsjes en beeldjes, vazen en bloemen, kunst en natuurlijk ook wat kitsch. Misschien werkt dat op andere ontwerpvlakken ook wel zo. En misschien heb ik daarom voor 42bis.nl gekozen voor een wat drukkere uitstraling dan de meeste kerel-sites hebben. Maar,…misschien ook helemaal niet!

Wat zou jij als tip willen geven om het gewenste geslacht (of juist allebei) op je website te laten komen?

Qua design heb ik niet perse een tip. Ik denk dat het design ondersteunend moet zijn aan je boodschap en faciliterend voor je content en daarbinnen moet je een balans weten te vinden. Het is niet absoluut en er is niet één antwoord. Daarom is het ook zo lastig. Als het simpel was, dan was iedereen webnerd!

Voor mij is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van de boodschap van 42bis dat kennis delen best op een niet al te hoogdravende manier kan. Dat komt mijns inziens terug in het ontwerp. Maar meningen en smaken verschillen. Mijn advies is dan ook tweeledig: maak zelf een keuze waarvan je denkt dat die past bij jouw boodschap, jouw merk en jouw bezoekers. Maar blijf ook je bezoekers vragen of je beeld wel klopt. Ik geloof niet zo in bedrijven die alles crowdsourcen en zelf geen  beslissingen durven te nemen. Dus kies en sta open. Fijne levenshouding trouwens, ook los van design.

Surfers van een bepaald geslacht op je site krijgen doe je toch vooral door de content denk ik. Al blijken mannen (heb ik geleerd ten tijde van Contentgirls.nl) overmatige in paniek te raken van de kleur roze. Gebruik die kleur dus met mate – mocht je mannen willen trekken naar je site.

De leukste test en de beste conclusie

Did GenderAnalyzer give the correct resultVerder kwam ik tijdens mijn online search deze redelijk briljante site tegen, die nog in beta is: GenderAnalyzer. Waarom zo briljant? Omdat Artificial Intelligence in 42% van de gevallen er nog steeds naast zit bij de gok of een blog door een man of een vrouw geschreven is en dat ook direct toegeeft! Daaruit blijkt maar weer hoe ingewikkeld het hele man-vrouw verschil is, (ook) op het Web, en dat:

Men and women can’t be categorized into two extreme Others. Often what works for one audience works because it follows a greater concept of good user experience. Good design will appeal to both genders.”

Daar kan ik best mee leven, jij ook?

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 4.041 keer gelezen