Het jaar is nog net niet voorbij, maar Google, Facebook en Twitter blikken alvast terug op de belangrijkste onderwerpen van 2012. Op  Google Zeitgeist is te zien waar we wereldwijd het hardst naar op zoek waren in 2012. Voor het eerst zijn in dit overzicht ook Google+ resultaten in opgenomen. Facebook Year in Review vertelt waar we het op Zucky’s netwerk over hadden en 2012 Trends doet hetzelfde voor Twitter. 

Google+ alleen voor nerds?

trending googleplus hashtagsVolgens dit artikel blijkt uit de trending Google+ hashtags dat het netwerk alleen nog maar door nerds gebruikt wordt. Volgens mij een beetje kort door de bocht.

#SOPA staat weliswaar op nummer 1, maar dit onderwerp was niet alleen voorbehouden aan nerds. Ook anderen maakten zich hier druk om.

Plek 2 is voor #Awesome. Een kreet die aan allerlei berichttypes meegegeven wordt. Een vlugge check laat posts zien over de wonderen der natuur, creativiteit, muziek en andersoortige onderwerpen. Niet bepaald heavy technical stuff.

En de derde plaats is voor #Sandy. Met berichten over fundraisings, concerten en video’s. Ook niet bepaald een nerdy, maar juist een heel menselijk onderwerp.

Toegegeven, nummer 4 en 7, respectievelijk #IO12 en #SXWS zijn wel redelijk specifiek en beide voor conferenties in de technische ontwikkelhoek. Maar dat zijn er toch echt slechts twee van de tien.

Facebook alleen voor onzin?

Facebook-memesVerder wordt er een vergelijking gemaakt tussen de trending Google+ hashtags en de Facebook memes. In eerste instantie ziet het er naar uit dat ze toch een puntje hebben… Het enige serieuze onderwerp in dit rijtje in Kony.

Aan de andere kant, als je het hele overzicht van Facebook trends bekijkt, valt de schade wel weer mee. Veel sport (Superbowl en Olympics), veel politiek (Presidential Election) en veel muziek, films en media. Geen technische termen, dat niet, maar SOPA, Sandy en de Olymische Spelen kwamen ook op Facebook aan de orde.

Twitter er tussenin?

Pulse of the Planet

Door naar Twitter. De trending topics voor 2012 zijn, zoals Twitter zelf zegt: de onderwerpen waarbij een duidelijke piek te zien was in Twitter conversaties. Ze geven vooral aan wat (tijdelijk) onze aandacht trok en niet zozeer wat gedurende het hele jaar onderwerp van gesprek was. Ook deze zijn opgedeeld in verschillende categoriën, waardoor het moeilijk vergelijken is met het Google+ rijtje.

Eigenlijk vind ik de The Pulse of the planet een overzicht wat beter in de vergelijking past. Daar vind je namelijk terug welke gebeurtenissen de wereld samen bekeek en besprak. En dit rijtje is eigenlijk een kruising tussen alle trends op Google+, Facebook en Twitter:

1. Summer Olympics
2. U.S. Election
3. MTV Video Music Awards
4. Super Bowl
5. Euro 2012
6. Superstorm Sandy
7. UEFA Champions League Semi-Final
8. “Summer Wars” Obsession
9. Whitney Houston
10. SOPA / PIPA

Het is maar net hoe je het bekijkt en waar je het zwaartepunt legt, de overeenkomsten of de verschillen. Ergens lijkt het mij wel logisch, de onderwerpen toch wel redelijk dicht bij elkaar liggen. We’re all human after all. Op Google+, Facebook én Twitter.

Mooiste lijstje

Of de resultaten nu wel of niet met elkaar te vergelijken zijn, de lay-out van de lijstjes is dat natuurlijk wel. En dan wint Twitter wat mij betreft glansrijk. Eigenlijk gek, maar de meest tekstgedreven service, biedt toch de meest visuele overzichten. Hier zie je in 140 karakters en vooral ook indrukwekkende beelden, wat het afgelopen jaar op Twitter rondzong.

Zelf doen

Uiteraard kun je op zowel Facebook als Twitter je eigen jaaroverzicht maken. Op Facebook doe je dat hier: Facebook.com/yearinreview en op Twitter geef je met behulp van Vizify, je eigen jaar vorm.

Hier alvast mijn golden tweet van 2012. Niet zo mooi als die van Obama, maar wel heel toepasselijk voor dit artikel, op deze site.

goldentweet

0 Shares:
1 comment
  1. Grappig, zo'n lijstje en handig. Als startende (internet) ondernemer vraag ik me af wat het volgende social network is dat ik moet volgen. En op welke wijze ik kan vaststellen of ik in moet stappen of juist niet. Heb ik de boot gemist door niet actief te zijn op Pinterest? Of moet ik al mijn geld blijven zetten op de 'traditionele' top drie, Facebook, Twitter en Google+?

    Voor mijn klanten is de vraag eenvoudig: wat is de ROI. Lijstjes zijn daarom naast de inhoud van het lijstje voor mij ook een prima trendindicatie. Hoe vaker een onderwerp in een lijstje voorkomt hoe interessanter het, wellicht, voor mijn klanten is. Leuk om te lezen, handig om te weten.

    Geert-Jan Smits

Comments are closed.

Dit artikel is 2.557 keer gelezen