Dé organisatie die het aandurft in 2013 hét persoonlijkst te zijn zal de nieuwe André Kuipers worden. Social media en blogs zijn momenteel de populairste vorm van online tijdverdrijf. Klanten willen digitaal aansluiten met een merk, maar willen niet kopen van een gezichtsloze en elektronische organisatie. Hier vind je krachtige maar gedurfde methoden om je organisatie persoonlijker te maken.

Het opbouwen van merkpersoonlijkheid en het presenteren van de mensen die het bedrijf vertegenwoordigen wordt in 2013 heter dan Tulisa Contostavlos. Organisaties blijven dit spannend en lastig vinden. Misschien kan ik je helpen door de tips metaforisch te koppelen aan succesvolle persoonlijkheden.

1. Pas een Albert Einstein-achtige formule toe

AlbertHet gemiddelde interactie cijfer van de 100 grootste Nederlandse facebook pagina’s ligt op 2.65. Om betere prestaties te leveren zal jij je meer als mens moeten gedragen wanneer je antwoord geeft op reacties op je bedrijfspagina van facebook. Om je huidige interactie te berekenen kan je de volgende Albert Einstein-achtige formule gebruiken:

De IPM formule: ((Aantal comments + likes) / aantal posts)) / #fans) = IPM

In deze vergelijking, IPM staat voor interactie per duizend fans, is het aantal reacties en likes gedeeld door het aantal berichten van 30 dagen gedeeld door het aantal fans. Met de gratis Profiler tool van Conversocial kun je iedere pagina invoeren en de IPM score berekenen.

IPM

2. Doe de Govert de Roos

GovertDe waarde van foto’s is sinds facebook timeline enorm gestegen op het netwerk. Door je tekst met afbeeldingen, video’s of infographics te verreiken, schatten sommige experts dat je betrokkenheid stijgt met 35% of meer. Wanneer je veel energie stopt in het op maat maken van je visuele content voor je blog, upload dan eerst de content en plaatst de link naar het blog apart in de omschrijving. Op deze manier valt het meer op tussen andere links die zijn geplaatst. Govert de Roos maakt alleen maar foto’s natuurlijk! Ik raad je aan om ten minste 1/3 van van je content visueel te maken.

3. Be-Spielberg je ‘Over ons’ pagina

StevenMaak van je ‘over ons’ pagina een persoonlijk verhaal zodat je de klant boeit. In de woorden van de drie-oscars-winnende Steven Spielberg, “Mensen hunkeren naar verhalen.”

Mensen doen zaken met mensen. We kopen van mensen die we vertrouwen en waar we ons mee kunnen identificeren. Hier is een aantal manieren om je ‘over ons’ pagina te be-Spielbergen:

Dump die stijve afbeeldingen – Ja, ook als je bedrijf stropdassen en een driedelig pak dicteert kun je ervoor zorgen dat de afbeeldingen van de medewerkers er niet uitzien als saaie stock foto’s. Investeer op een dusdanige manier in het schieten van hoofden dat je de persoonlijkheid van de medewerker vastlegt.

Trotsheid in verhaalvorm – Je kunt bescheiden zijn over je succes, maar op je website mag je uitpakken. Wanneer je dit in verhaalvorm vertelt zal de lezer zich eerder aangetrokken voelen. De elementen in een verhaal die ik hanteer zijn vrij simpel:

  • de boodschap
    Waar staat je bedrijf voor? Veiligheid, duurzaamheid, innovatie, trots, etc.
  • het conflict
    Als jij de goede speler bent, wie is dan je tegenspeler? De grote boze marktleider, milieuvervuilers, etc.
  • de spelers
    Wie speelt er een rol in het verhaal? Je bedrijf, de concurrentie, de overheid, het weer, etc.
  • het plot
    Wat is het begin, midden en eind van het verhaal? Hoe wordt de uitzichtloze situatie omgetoverd in een heldendaad?

Investeer in Video – Wat dacht je van contact houden met je website bezoekers door iemand in je website te laten lopen om mensen als gastheer te begeleiden? Zou het niet fantastisch zijn om een nep trailer te maken voor een film die over jouw bedrijf gaat? De werking van een nieuw product kan ook fantastisch worden uitgelegd in een explanimation.

social media like a movie

4. Bouw een Barack vol met persoonlijke relaties

BarackBarack Obama staat bekend om zijn charisma. In de politiek heeft dit vooral te maken met de mate waarin een leider in staat is om beloftevol te communiceren.

Laat charisma zien en voeg nóg meer een persoonlijke touch toe, door je werknemers te laten antwoorden op specifieke vragen of reacties van klanten via hun persoonlijke twitter- of facebook-accounts.

Leg contacten met andere bloggers om de kans te verhogen dat je content meer gedeeld wordt. Doe zelf mee door reacties achter te laten op hun blog. Zorg er wel voor dat je waardevolle reacties geeft. Dus meer diepgang dan “Wow, geweldig artikel!”. Stel vragen, vraag follow-up en bouw een echte relatie op.

5. Zet je content aan het Jeroen-infuus

JeroenIedereen houdt van lachen. Zolang je social media updates en content marketing afgestemd zijn op het gevoel voor humor van je klanten, kan hilarische content je alleen maar helpen. Wat zou er gebeuren als Jeroen van Koningsbrugge je content marketing zou verzorgen? En als je denkt dat ik het alleen maar heb over marketing richting consumenten dan heb je het mis. Zolang de humor past bij je doelgroep, het merk gerelateerd maakt en je niemand beledigd is het een goede aanvulling op je content marketing strategie.

6. Leer van de fouten van Mark

MarkÉén van de fouten die Mark Rutte maakt, is dat hij oneerlijk is over het toegeven van zijn fouten. Heeft je content weleens mensen beledigd? Was er een probleem met een groot aantal zendingen? Verstop je fouten niet, hoe groot ze ook zijn. Je social media-accounts zijn een platform voor communicatie met je klanten. Ook wanneer ze niet bijzonder blij zijn met je bedrijf. Klanten begrijpen best dat er in ieder bedrijf fouten gemaakt worden. Er niet mee omgaan, of fouten ontwijken en verdoezelen, maakt ze kwader. Je fouten toegeven en meedenken over een oplossing maakt je menselijker.

Waar gaat het naar toe

Persoonlijk denk ik dus dat dit hét verbeterdingetje wordt voor bedrijven in 2013. We gaan vast nog veel meer kanten op in het nieuwe jaar. Ik ben erg geïnteresseerd in jouw kant van het verhaal. Waar ligt de focus, voor wat betreft social media, voor bedrijven volgens jou? Welke kansen laten veel bedrijven nu nog onbenut? Laat het mij weten in een reactie want ik wil jouw mening leren kennen, jou leren kennen, en leren.

0 Shares:
7 comments
  1. Marcel, een groots en meeslepend verhaal met prachtige metaforen. Echter, ik mis de meest persoonlijke hoofdrolspelers. De consument, de afnemer, de mensen die ik volg via social media. Zij maken het verhaal, zij houden de dialoog op gang én met hen ga je de interactie aan. Ik ben ook erg benieuwd hoe het verhaal offline verloopt. Wat is de invloed van de offline wereld op online gebied? En wat is de invloed van de online wereld op het speelveld van social media? Rest mij nog één vraag: met welke man in dit artikel kan ik me als vrouw identificeren? Silvia

    1. Mooi compliment Silvia! :) Ik heb met dit artikel geprobeerd een aantal tips aan te reiken voor organisaties om persoonlijker te worden richting de consument. Uiteraard is de consument de hoofdrolspeler. Zie ook punt 4 en 6. Het effect van de offline wereld op de online wereld en de invloed van de online wereld op social media is wat mij betreft een mooi nieuw artikel die ik misschien ooit eens ga onderzoeken en schrijven. De kracht van het blog zit 'm in de praktische kanten en compactheid. Enne.. Met welke man zou jij je willen identificeren? ;) Mocht je tips hebben over het persoonlijker maken van organisatie die social media inzet, ik hoor ze graag! :)

      1. Veel beeld, weinig tekst zeg ik vaak tegen m'n mattie (art director). Kortom, Govert de Roos kan ik me zeker in vinden. Verder vind ik ook: mensen doen zaken met mensen en daarom Spielberg. Het artikel over het effect van de offline wereld op de online wereld zie ik graag tegemoet, want dit houdt mij – en ook bedrijven waarvoor ik werk – volop bezig. Een tip over het persoonlijk maken van social media binnen een organisatie geef ik je uiteraard graag. Binnen een franchise keten kun je bijvoorbeeld social media decentraliseren. Bijvoorbeeld door iedere vestiging hun eigen facebook pagina, twitter account, youtube-kanaal, instagram en pinterest account te laten beheren. Met lokale acties en andere fijne wetenswaardigheden. En zo kom ik ook weer uit bij Spielberg. Mensen doen zaken met mensen. Einstein houd ik graag achter de hand. Het is uiteraard erg handig om te weten waar bijvoorbeeld je publiek vandaan komt. Ohja, nu ik toch bezig ben. Laat vooral ook af en toe een taalfout los en schrijf vooral zoals je praat. Groetjes, Silvia P.S. Ik wist overigens niet dat jij met name praktisch bent en nu ik dat weet heb ik weer een menselijke kant van je ontdekt :)

Comments are closed.

Dit artikel is 22.870 keer gelezen