Veel mensen zijn tegenwoordig op zoek naar een baan. Omdat ze bij hun vorige baas gedwongen ontslag kregen, of omdat hun huidige baan/functie geen voldoening meer geeft.

In beide gevallen moet er gesolliciteerd worden om een nieuwe baan te krijgen. Waar vroeger de papieren brief  de deur uit ging, gaat het solliciteren tegenwoordig online. Een stuk makkelijker dus……of toch niet?

Vermijd schrijffouten!

Personeelswervers hebben een hekel aan schrijffouten en slordigheden. In een e-mail of online formulier maak je makkelijker fouten, lees dus alles altijd heel goed na. Het is niet zo dat ze je niet uitnodigen, maar tijdens het sollicitatiegesprek word je natuurlijk op je schrijffouten gewezen. Niet echt prettig dus.  Print je sollicitatieformulier desnoods uit en laat iemand anders het nog een keer controleren.

 

Gebruik een e-mail adres dat je naam bevat

Adressen zoals superhero@hotmail.com komen niet netjes over. Gebruik liever een adres dat je naam bevat: voornaam.achternaam@hotmail.com  Dat ziet er professioneler uit.  Zijn de naam en het adres dat je wilt al vergeven bij Hotmail of Gmail? Probeer gerust een outlook.com adres.  Bedenk dus wat je e-mailadres over je zegt:

 

 

Schrijf een originele motivatiebrief

Met saaie standaardbrieven doe je recruiters echt geen plezier. Hun inbox puilt uit van deze algemene, dertien-in-een-dozijn brieven.  Als je echt indruk wil maken schrijf je een originele brief die ook nog eens op de functie slaat. Zo maak je meer kans op de baan. Wat is een originele sollicitatiebrief en wat niet?  Kijk maar eens op intermediair. Schrijf in ieder geval iets wat bij je past. Zorg ervoor dat jouw brief er meteen uitspringt. Wil je hulp bij het schrijven van je sollicitatiebrief of CV? Kijk dan eens op schrijvensollicitatiebrief of solliciteerbeter. Tegen een kleine vergoeding checken zij je brief en CV en verbeteren zij deze. Zo krijg je een foutloze brief waarmee je indruk maakt! Gratis voorbeelden kun je  bekijken op intermediair, carrièretijger, of stepstone

 

Gebruik een professionele foto

Steeds meer mensen zetten een foto in hun C.V.  Gebruik wel een professionele foto en geen vakantiefoto waarop je beschonken naar de camera lacht. Je kunt een professionele foto natuurlijk bij de fotograaf op de hoek laten maken, maar ook op internet bieden een aantal fotografen deze dienst aan zoals Loes Mennen.

 

Vermijd populair taalgebruik

Populair taalgebruik om indruk te maken is echt uit den boze. Hou het zakelijk, dat komt professioneler over. Maar maak het niet saai! Dus niet:

‘Ik heb net eindelijk een punt gezet achter die fuckstudie, dus helaas is het moment aangebroken om iemand te vinden die gek genoeg is om mij elke maand een koffer geld in mijn schoot te werpen….

Maar:

“Via deze weg wil ik graag solliciteren naar een plek binnen de traineepool van De Marskoerier. Door mijn interesses, opleiding, achtergrond en gedrevenheid denk ik dat ik een meerwaarde kan zijn voor de traineepool en uw bedrijf…..”

 

Zorg ervoor dat je attachments te openen zijn

Voeg je motivatiebrief het liefst niet toe in een attachment, maar in de e-mail zelf. Dit bespaart de recruiter weer een zoekactie. Stuur je tóch een attachment mee, zorg er dan voor dat deze te openen is. Niets is zo frustrerend als een niet te openen bestand….

 

Video solliciteren

Tegenwoordig bieden veel bedrijven de mogelijkheid tot videosolliciteren. Het voordeel hiervan is dat dit de sollicitant en de recruiter veel tijd bespaart. Ze kunnen een goed gesprek met elkaar voeren en zo kijken of er een klik is. Aan de keukentafel of op kantoor, zonder reistijd. Zorg dat je een goed verhaal hebt en dat je er onberispelijk uit ziet, de eerste indruk is meestal bepalend.  Ouderwets solliciteren dus, maar dan online. Kijk voor tips eens op Videosolliciteren

Tot slot

Bedenk dat potentiële werkgevers ook informatie over jou kunnen opzoeken! In fact, twee derde van de werkgevers googelt naar hun sollicitanten.

0 Shares:
1 comment
  1. Niet perse dat wat hier staat nu zo fout is hoor, maar vernieuwend of informatief is het bepaald niet. Videosolliciteren is misschien een hype geweest in Engeland, maar is hier niet van de grond gekomen. Ook mis ik de nieuwe insteek rondom solliciteren, de vernieuwende formats etc.
    Het geeft in ieder geval inspiratie om hier een beter blog over te schrijven. Met alle respect Marco, maar wat hier staat, kunnen we ook op Intermediair lezen.

Comments are closed.

Dit artikel is 7.810 keer gelezen