‘Vanaf dinsdag 18 december 2012 heeft de site van Elsevier een nieuw uiterlijk.’ Dit was de eerste alinea van de e-mail die ik gisteren ontving. Volgens de webredactie was de oude site uit 2006 aan verfrissing toe. De usability is sterk verbeterd.

Gebruiksvriendelijkheid

Als het om gebruiksvriendelijkheid gaat, staan de websites van de meeste traditionele papieren media niet zeer goed bekend. De bezoekers ervan zien vaak een overvloed aan links die in een veel te kleine ruimte zijn gepropt. Als voorvechter van gebruiksvriendelijkheid word ik af en toe blij verrast als een krant of magazine er voor kiest om de gebruikers van de website meer centraal te stellen.

Webredactie

De webredactie schrijft in de e-mail het volgende: ‘De nieuwe site is simpeler van opzet, navigeert handiger en zet het beeld meer centraal, maar biedt uiteraard ook nog altijd de kwaliteit en diepgang die u van Elsevier gewend bent. Ook is de site beter toegankelijk op tablets.’ Ik ben het met ze eens al zie ik ook nog verbeterpunten.

Luchtiger

Wat me als eerste opvalt, is dat de diverse secties niet meer strak op elkaar aangesloten staan. In de meeste secties is er ruimte gecreëerd tussen de rand ervan en de inhoud. Deze veelal 25 pixels ruimte aan elke kant van de secties en ook tussen secties onderling maken de website veel luchtiger. Het zorgt voor rust en dat beleef ik als prettig.

Het logo van Elsevier staat ook in de ruimte en daardoor valt het veel meer op dan voorheen. Het grijze randje staat nog wel steeds om de letters heen. Naar ik aanneem, is dit het logo zoals het ook in de gedrukte versie wordt gebruikt. Op de website oogt de grijze rand om de rode letters rommelig. Ik adviseer Elsevier om de grafisch ontwerper de lijn scherper te laten maken of deze helemaal te verwijderen.

Zoeken

Het zoekvak rechtsboven op elke pagina is groter dan op de meeste websites. Het valt hierdoor goed op. De zoekresultatenpagina is overzichtelijk. Het aantal zoekresultaten wordt vermeld en daarvan worden steeds 10 vertoond. Rechts kan ik verfijnd zoeken waarbij ik de periode kan aanpassen, een sectie of een contenttype (nieuws of blog) kan kiezen of een specifieke auteur.

Zoekfilter

Als ik mijn zoekfilter verfijn en er geen bijbehorende zoekresultaten zijn, ben ik de overige zoekcriteria ineens kwijt. Die krijg ik pas terug als ik op een rood kruisje heb geklikt naast de door mij aangegeven zoekfilters.

Hoofdmenu

Het hoofdmenu valt op door de fel rode herkenbare achtergrondkleur. Het label van elke rubriek oogt als een opvallende knop met een van rood naar donkerrood overlopende achtergrondkleur met grote witte vette letters. Wat opvalt, is dat niet alle rubrieken in beeld passen. De naam van de rubriek Carrière valt deels weg. Rechts in het menu staat hiervoor een link om Alle rubrieken in beeld te toveren. Het blijken er in totaal 11 te zijn.

Aantal rubrieken

Een verbeterpunt is dit aantal. Vanuit de gebruikers van de website gezien zou het beter zijn als alle labels in het hoofdmenu meteen zichtbaar zijn. Op dit moment zijn er onder andere de rubrieken Politiek, Nederland, Europese Unie en Buitenland. Voor mij is niet in alle gevallen het verschil duidelijk. Europese Unie gaat in mijn beleving over Politiek dat deels in Nederland en deels in het Buitenland plaatsvindt. Dergelijke onduidelijkheden zouden moeten worden weggenomen door Elsevier.

Cardsorting

Als ik de webredactie was, zou ik cardsorting onderzoek gaan uitvoeren met mensen uit de doelgroep. Met deze methode krijgt de organisatie een goed beeld van de manier waarop de doelgroep de informatie in hun brein indeelt. Vraag iedereen om alle onderdelen van de website onder te verdelen in maximaal 7 hoofdrubrieken. En vraag ze vervolgens om elke rubriek van een naam te voorzien.

Het valt me op dat de grootste banner op de website me minder stoort dan voorheen. Deze is nu meteen onder het hoofdmenu geplaatst en dat maakt duidelijk dat de advertenties niet het belangrijkste aspect van de website zijn. Dat de gebruikers ervan eerst een hoofdrubriek weten te vinden, is dat wel en dat heeft Elsevier goed begrepen.

Refresh

En dan de inhoud. Na 300 seconden wordt de homepage automatisch ververst. Daar zet ik enigszins mijn vraagtekens bij als ik mezelf verplaats in de adverteerders. Op het moment dat ik de homepage open en even boodschappen ga doen, wordt elke 5 minuten een advertentie getoond die niemand ziet. Dat zal de adverteerder niet leuk vinden.

Ruimte

De manier waarop de artikelen grafisch worden gepresenteerd, is voor mij werkelijk een genot. Elk artikel krijgt de ruimte, de teksten zijn een stuk groter geworden en daardoor veel beter leesbaar. De scheiding tussen de diverse (soorten) artikelen is duidelijk. Ik weet als lezer goed waar ik aan toe ben en hoe de site werkt.

Toegankelijkheid

De foto’s sluiten wat betreft het formaat aan bij de grafische indeling. En de koppen gaan van groter naar kleiner al gelang het belang ervan. Tussen de alinea’s komt geregeld een subkopje voorbij. Ook voor liefhebbers van toegankelijkheid is dat smullen geblazen.

Uniformiteit

Als ik een video over de nieuwe verloofde van Silvio Berlusconi probeer te openen, valt het me op dat de website ineens een stuk kleiner wordt weergegeven. Dat zal een instelling zijn die de programmeurs nog even moeten aanscherpen. Ik verwacht dat alle pagina’s binnen dezelfde website op dezelfde manier en tekstgrootte worden gepresenteerd.

Sitemap

Ook op de iPad kan ik lekker rustig door de website scrollen. En als ik eenmaal onderaan de webpagina ben, zie ik een overzichtelijke sitemap met links naar de belangrijkste rubrieken en algemene info over het volgen van Elsevier en de servicepagina’s. Ik kan het me voorstellen dat deze sitemap nog wordt uitgebreid, zodat alle rubrieken uit het hoofdmenu er een plekje krijgen.

Conclusie

Samengevat geef ik Elsevier een grote pluim met deze verbetering. De nieuwe website is een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Ik geloof er sterk in dat dit zich gaat uitbetalen in verbeterde aantallen bezoekers uit de doelgroep. Na nrc.nl hebben we er in ons land weer een gebruiksvriendelijke nieuwssite bij. Wanneer volgt de rest? Keep IT simple!

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.781 keer gelezen