Omdat Google een lekker strak beleid voert op het gebruik van merknamen in AdWords-advertenties, heb ik de laatste tijd een tiental online marketeers gesproken. En zonder te overdrijven: geen enkele wist hoe AdWords echt werkt. Shocking, maar maakt dat ze een slechte online marketeer?

Ik werk bij een werknemersvereniging. Dat houdt in dat ik mijn AdWords-campagnes heel regelmatig richt op het personeel van bedrijven. Voor het selecteren van zoekwoorden geeft dat geen belemmeringen, daar kun je alles inplempen wat je wilt. Maar voor de advertentie zelf, zit je vast aan bepaalde regels.

De voornaamste: je hebt maar heeeeel beperkt ruimte én je mag geen merknamen gebruiken. Dat weet iedereen. Wat ik zelf allang weer was vergeten, is dat je ook toestemming kunt vragen om alsnog zo’n merknaam te gebruiken. Zo gezegd, zo ge-diggi-daan. Een colonne mails naar de marketeers van getrademarkte merken.

We willen geen concurrentie op Google!

Ja, echt waar. Weer een 100%-score. Dit is wat ze zeiden: “we willen geen concurrentie op Google AdWords. Want dan drijven wij de prijs van hun merknaam omhoog”. Dat geloof je toch niet? Denken ze écht dat ze het alleenrecht op zoekwoorden hebben? Nadere bestudering wijst uit: ja, dat denken ze. Mijn pet en mond, gezamenlijk op de grond.

Google staat toch in hoofdstuk 1 ‘Online Marketing basics’?!

Ga je dieprood schamen

Dat is het enige wat je nog kunt zeggen tegen een online marketeer die niet weet hoe Google werkt. Ik heb het 100% keer gedacht, in ieder geval. Maar hoe meer ik erover nadacht, hoe meer ik ging twijfelen. Ik bedoel, ik ben zelf een online (marketing-)strateeg. En ik weet geen fluit van affiliates en geloof niet in retargetting.

Wat vind jij, wat zijn echt de basics die een online marketeer nodig heeft om zijn werk een beetje naar behoren uit te voeren? Ik ben er zelf nog niet helemaal uit…

0 Shares:
22 comments
  1. Wat dacht je van online-marketeers die geen HTML/CSS kunnen lezen? Hoe weten ze dan of ze goed werk aangeleverd krijgen? En de basis van SEO is je code…

  2. Die begrijp ik niet helemaal. Even met een CMS als uitgangspunt: waarom zou een marketeer HTML en CSS moeten kunnen lezen?

      1. Hoezo 'Seriously dude'? Is dit zo een domme vraag dan?

        Terugkomend op je vraag:

        Ja – ik heb met CMS-en gewerkt. Om precies te zijn met Joomla, WordPress en Drupal.
        En refererend aan de URL's: ja – ik heb gemerkt dat die dingen soms rare streken uithalen met teksten, afbeeldingen en wat dies meer zij. Waarna je kunt ingrijpen via HTML, CSS en soms ook PHP.

        Maar ik heb me nooit gerealiseerd dat dit gezien wordt als een vereiste om een goede marketeer te zijn. En vandaar de vraag.

        En als je vindt dat een marketeer zelf aanpassingen gaat uitvoeren, ga je er dan ook vanuit dat die marketeer zijn aanpassingen gaat testen tegen alle mogelijke browser varianten? Nog maar even los van de verschillende versies binnen een variant.
        Of dat ie gaat tjekke door welke browsers de beoogde CSS code ondersteund wordt?

    1. Sowieso HTML, als is het om te weten of je site technisch een beetje ge-SEO'd is. Liefst de combinatie, omdat je dan veel meer vrijheid hebt om pagina's, flow en processen te optimaliseren.

      1. Pagina's optimaliseren is me duidelijk.
        Ook weet ik dat er in CSS een 'lay-out flow' en een 'float' commando is om teksten en afbeeldingen beter/anders geplaatst te krijgen. Niet dat ik er ooit wat mee gedaan heb.

        Maar wat bedoel je met 'processen optimaliseren'?

  3. ik vind mensen die hun baan met online serieus nemen en niet eens weten wat er achter de schermen gebeurt, licht sneu. Je hoeft niet te kunnen programmeren, maar als HTML en CSS al te moeilijk is…moeje misschien een andere baan zoeken.

  4. Ik begrijp je niet Bas.

    Op verschillende plekken heb ik uitleg gevonden rondom het gebruik van merknamen in AdWords. Een voorbeeld daarvan: http://www.emerce.nl/best-practice/google-adwords….

    De alinea onder het kopje 'We willen geen concurrentie op Google!' kan ik niet rijmen met die uitleg. Als ik het goed begrijp heeft de eigenaar van het handelsmerk bij Google gevraagd om bescherming.
    En is het niet Google die 'zomaar' bepaald dat iemand een bepaald handelsmerk niet mag gebruiken.

    1. Sorry Will, ik heb dat gedeelte misschien een beetje afgeraffeld. De marketeers in kwestie werken allemaal bij corporates die hun merknaam hebben beschermd bij Google (volgens mij zijn er weinig corporates die dat niet hebben gedaan, trouwens). En zij dachten dus dat het helemaal niet mogelijk was om hun merknaam als zoekterm te gebruiken.

      Dat je hun reactie niet kan rijmen met hoe het echt werkt, is juist de reden dat ik dit artikel heb geschreven.

  5. Goed en gepassioneerd stuk, wel blij dat in de comments nog iets meer over beschermde merknamen werd verteld. Maar 'dat is de enige'? Raak altijd een beetje afgeleid door gekke zinnen :-)

  6. Update: ik werd vanmorgen door een marketeer gebeld die wel snapte waar ik het over had. En meteen toestemming gekregen!

  7. Mijns inziens is een online marketeer een generalist, met een team van specialisten om zich heen. Het is ONmogelijk om van àlle disciplines àlle ins en outs te weten. Zelfs 'linkbuilder' is een beroep tegenwoordig.

    Je moet als marketeer je doelgroep kennen. Dát is de eerste basic. Je moet weten hoe je je doelgroep kunt bereiken en welke middelen je daarvoor het beste kunt inzetten. Het is natuurlijk wél een vereiste dat je een brede technische basiskennis hebt! En dat je goed op de hoogte bent van de ontwikkelingen en trends!!

      1. Kan je er iets meer uitleg bij geven? Bijvoorbeeld door aan te geven over welke statistieken je het hebt? En wat dan de bijbehorende analyses zijn?

        1. Als de bezoekersaantallen dalen, moet je dat wel in de gaten hebben en uitzoeken hoe dat komt.
          Heb je veel afhakers op een pagina, dan moet je pagina verbeteren, misschien is de pagina dan onoverzichtelijk of moet je duidelijke call to action plaatsen.
          Welke bronnen leiden naar je site? Kun je daar nog meer traffic uit halen? Aan welke bron moet je meer aandacht besteden?
          Sluit de zoekintentie van de bezoeker aan bij het doel van je pagina? Staan de zoekwoorden waarop mensen binnenkomen helemaal onderaan je pagina of ook in de header en titel?

          Aan de hand van je analyse moet je je website verbeteren.
          Zo blijf je lekker bezig ;-)

    1. Eeehhh – en in hoeverre vertaalt zich dat (terug?) naar je opdrachtgever en diens product/dienst?

      1. Ja, basis kennis wel. Maar het hangt ook af van je functie en van de grootte van het project. Ben je uitvoerende of ben je manager? Als je een kleine website of webshop beheert, dan moet je meer zelf kunnen natuurlijk, maar dan zullen je campagnes en analyses ook eenvoudiger zijn.

  8. Ok – prima – die snap ik.

    Wanneer beschouw je jezelf als een succesvol marketeer?

    Waarbij ik me realiseer dat er een aantal variabelen in het spel zijn. Zoals bijvoorbeeld geografie, budget en soort opdracht.
    Maar ik denk dat zoiets niet uitmaakt voor je visie op een succesvol marketeer. Het zegt hooguit iets over de reikwijdte / het effect van een bepaalde marketing campagne.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.453 keer gelezen